مردم آمریکا از جنگ خسته شده‌اند

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.


به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

باور آمریکا به برتری خود تهدید است

وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه در مورد جنگ سوم جهانی اظهار نظرهای متفاوتی وجود دارد، اظهار کرد: پیامدهای یک جنگ تمام عیار برای همه واضح است. سرگئی شایگو با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه روسیه درگیر یک جنگ فراگیر نشود، اظهار بیان کرد: توسعه صنایع و علوم روسیه به این کشور این امکان را می‌دهد تا با موفقیت در برابر آمریکا بایستد؛ هر چند که به دنبال رقابت تسلیحاتی با آمریکا نیستیم. وی ادامه داد: تنها بودجه‌ای که آمریکا هر سال در افغانستان مصرف می‌کند به اندازه کل بودجه نظامی روسیه در طول سال است. باور آمریکا به برتری خود و امکان اقدام نابخردانه از سوی این کشور تهدید اصلی برای روسیه و دیگر کشورها است.
وزیر دفاع روسیه ادامه داد: زمانی که شما آسیب پذیری خود را می پذیرید و علاقه مند به حفظ موازنه و امنیت برابر برای همه هستید، به منطق و عقل خود تکیه کرده اید، بنابراین جای نگرانی نیست. شایگو افزود: اما زمانی مانند آمریکا فکر می‌کنید که موازنه قوا به نفع شماست، یک ایده نابخردانه ممکن است همه چیز را از بین ببرد. وی در بخش دیگری از این مصاحبه آرزو کرد که پس از پایان کار خود به سیبری برگردد و به مردم این منطقه از روسیه خدمت کند.

آمریکابه تروریست‌ها رایگان سلاح می‌دهد

رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در هفتاد و چهارمین جلسه از مجمع عمومی سازمان ملل، به نیویورک‌ سفر کرده است، گفت: ما آمادگی‌ها (برای عملیات احتمالی) در امتداد مرز را تکمیل کرده‌ایم. ما خواهان تقابل با آمریکا (در سوریه) نیستیم، اما نمی‌توانیم حمایت آنها از سازمان‌های تروریستی را نادیده بگیریم. اردوغان در ادامه افزود: «من به [دونالد] ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] گفتم که واشنگتن هزاران کامیون بار تسلیحاتی به سوریه ارسال کرده است. ما با پول هم نمی‌توانیم آن تسلیحات را خریداری کنیم، اما شما به صورت رایگان این سلاح‌ها را در اختیار گروه‌های تروریستی قرار می‌دهید». وی ضمن انتقاد از حمایت واشنگتن از کردهای سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) گفت: «در حال حاضر، منطقه تقریباً به طور کامل از تروریست‌های داعش بازپس گرفته شده است، اما شما گروه جدیدی را تحت عنوان نیروهای دموکراتیک سوریه دعوت کرده‌اید. در حقیقت، هیچ فرقی بین نیروهای دفاعی سوریه (نیروهای دموکراتیک سوریه) و اتحاد دموکراتیک وجود ندارد».

مردم آمریکا ساکت نمی‌نشینند تا رئیس‌جمهور امنیتشان را تضعیف کند

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به مداخلات اخیر ترامپ در منطقه غرب آسیا در پی عملیات حمله پهپادی انصارالله، گفت: «این اقدامات ترامپ، جدیدترین تلاش بی‌شرمانه دولت ترامپ برای دور زدن اراده دو حزب (جمهوری‌خواه و دموکرات) کنگره بوده است». نانسی پلوسی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «این اقدامات غیرقابل قبول، زنگ خطر است». وی استدلال کرد: «مردم آمریکا از جنگ خسته شده‌اند و هیچ علاقه‌ای برای ورود به یک جنگ دیگر در خاورمیانه (غرب آسیا) به ویژه از جانب عربستان سعودی را ندارند». رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: «آنها (مردم آمریکا) ساکت نمی‌نشینند تا رئیس‌جمهور امنیت ما را تضعیف کند و زندگی نظامیان شجاع ما را در معرض خطر قرار دهد».

استرالیا در اهداف آمریکا در رابطه با ایران مشارکت نمی‌کند

اسکات موریسوننخست‌وزیر استرالیا  پس از مذاکره با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که استرالیا فراتر از تعهد خود در خصوص حمایت از ناوبری آزاد در منطقه (تنگه هرمز)، در اهداف آمریکا در رابطه با ایران مشارکت نمی‌کند.  براساس گزارش  موریسون که روز جمعه به کاخ سفید رفته بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «هیچ بحثی درمورد هیچ چیزی وجود ندارد.»

وی گفت: «از مشارکت ما در آن عملیات خاص که من به همه یادآور شدم مربوط به آزادی عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز است، قدردانی شده است. مسئله در این خصوص است. دیگر موضوعاتی که آمریکا به دنبال آن هست، موضوعاتی است که برای آنها اهمیت دارد.» رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد تا با موریسون همکاری نظامی احتمالی در ایران را افزایش دهد، اگرچه بعدا او گفت که این موضوع مورد بحث قرار نگرفته است. استرالیا در ماه آگوست برای حمایت از ناوبری آزاد در منطقه تنگه هرمز، به طرح بین المللی امنیت دریایی به رهبری آمریکا پیوست. موریسون  گفت: « من آن زمان که مشارکت خود را در این برنامه (پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکادر تنگه هرمز) اعلام کردم، به وضوح گفتم که به موضوع آزادی عبور و مرور کشتیرانی مربوط می‌شود و قضیه در این راستا است و بسیار مورد استقبال و قدردانی قرار گرفت.» وی همچنین آنچه را که خویشتنداری ترامپ در قضیه با ایران خواند، مورد تحسین قرار داد و گفت: «و فرصت خوبی بود که بار دیگر در مسیر بحث خود این مسئله را تأیید کنیم بنابراین من فکر می‌کنم که باید اطمنیان دهیم. منظورم این است که استرالیا تصمیمات خود را در زمینه منافع ملی خود اتخاذ می‌کند.»

خوش بینی کره شمالی به ازسرگیری مذاکرات با آمریکا

 رئیس گروه مذاکره کره شمالی با آمریکا ضمن استقبال از سخنان اخیر دونالد ترامپ درباره طراحی شیوه‌ای جدید برای پایان دادن به بن‌بست مذاکرات هسته‌ای بین واشنگتن و پیونگ یانگ، گفت، به ازسرگیری نشست کاری نمایندگان طرفین تا اواخر ماه جاری میلای خوش بین است. کیم میونگ گیل‌ در بیانیه ای که از سوی خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شد، گفت: از عزم سیاسی عاقلانه ترامپ برای نزدیک کردن روابط کره شمالی و آمریکا به شیوه‌ای معقول و عملی‌تر استقبال می‌کنم. انتظار دارم آمریکا با تعمق و محاسبه مناسب تر در مذاکراتی که به زودی با کره شمالی خواهد داشت و به نتایج آن خوش بین هستم، شرکت کند.

آژانس باید بی‌طرفانه برنامه هسته‌ای ایران را رصد کند

رافائل گروسی جانشین احتمالی یوکیا آمانو مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه بهترین راه برای آژانس این است که داوری بی‌طرفانه‌ای نسبت به برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد، گفت: «در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس آژانس، تلاش خواهم کرد با دیدگاه‌های متعصبانه علیه ایران مبارزه کنم». این دیپلمات آرژانتینی که سفیر کشورش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است در ادامه گفت:‌ «آژانس رویکرد رضایت‌بخشی در این زمینه داشته است. این اقدام [آژانس] از نوع سرکشی و نظارت است و نباید وابسته به عقاید [شخصی] باشد. ما برای انجام بازرسی، چک کردن، پایش و راستی‌آزمایی و گزارش آن به همان صورتی که هست، در آنجا (ایران) حضور داریم و من نسبت به این نقش اطمینان می‌دهم. گروسی افزود، ما ابزاری هوشمند برای شفافیت‌سازی هستیم.اگر انتخاب شوم خود را موظف به تعامل با ایران می‌دانم. استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی می‌تواند قوایی در خدمت «نیروی خیر» در خاورمیانه باشد. او درباره سخنان مقامات ایرانی مبنی بر کاهش تعهدات نسبت به توافق هسته‌ای توضیح داد: «بیانیه‌های صادر شده از سوی ایران روشن هستند و آژانس باید هرچه می‌بیند و در محل مورد بررسی قرار می‌دهد گزارش کند». گروسی ماه گذشته در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز»، کاهش تعهدات برجامی ایران را «موضوعی جدی» توصیف کرد که باید به نحوی «فوق‌العاده محتاطانه» به آن پرداخت تا تنش‌ها بیش از پیش تشدید نشود.

کنگره آمریکا برای کاهش وابستگی عراق به انرژی ایران طرح داد

در سند بودجه سال ۲۰۲۰ وزارت خارجه آمریکا که روز چهارشنبه مجلس سنا منتشر کرد، بندی وجود دارد که به نظر می‌رسد هدف آن کاهش وابستگی عراق به واردات انرژی از ایران باشد. این سند وزارت خارجه آمریکا را مکلف می‌کند که سال آینده میلادی ۲۵ میلیون دلار به اردن کمک کند تا ظرفیت این کشور برای تولید و «صادرات برق به کشورهای همسایه از جمله عراق» را افزایش دهد. پایگاه «المانیتور» در این ارتباط نوشته است: «کنگره در حال حمایت از تلاش‌های دولت [دونالد] ترامپ برای محدود کردن نفوذ ایران در عراق از طریق پایان دادن به وابستگی بغداد به واردات برق از ایران است». دولت آمریکا با وجود خروج از برجام و احیای تحریم‌های ضدایرانی، تاکنون به درخواست بغداد، عراق را از تحریم‌های واردات گاز و برق از ایران معاف کرده است. واشنگتن همزمان در تلاش است تا با کاستن از وابستگی بغداد به برق و گاز ایران، از آنچه نفوذ ایران در عراق خوانده می‌شود بکاهد.

کد خبر 390480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.