روشنایی خیابان های دانمارک در مسیر هوشمندسازی

کلانشهر پایدار و پیشرفته دانمارکی، کپنهاگ، در نظر دارد که گسترش شبکه هوشمند لامپ‌های خیابانی خود را به بنیادی از برنامه‌های کاربردی چندگانه در مسیر هوشمندسازی بیشتر شهری خود تبدیل کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کپنهاگ، یکی از پایدارترین و هوشمندترین کلانشهرهای جهان، اهدافی بلندپروازانه برای تبدیل شدن به شهری عاری از کربن تا سال ۲۰۲۵ برای خود تعیین کرده است که در راستای دستیابی به این هدف، مسئولان شهری نحوه مدیریت انرژی، سیستم‌های ترافیکی و عکس‌العمل‌های اضطراری شهر را دستخوش تغییراتی کرده‌اند. این شهر متعهد شده است که با استفاده از سیستم‌های روشنایی خیابانی شبکه‌ای مؤثرتر که توسط شرکت فن‌آوری "ایترون" پشتیبانی می‌شود، دست به تحولاتی ارزشمند در این بخش‌ها بزند.

ایترون یک شرکت فن‌آوری آمریکایی است که محصولات و خدمات مربوط به مدیریت انرژی و منابع آب را ارائه می‌دهد و کپنهاگ برای به کارگیری سیستم پیشرفته روشنایی شهر با هدف بهبود کارآیی انرژی، پایین آمدن هزینه‌های عملیاتی، فعال کردن مدیریت و کنترل روشنایی از راه دور و نیز بهبود ایمنی شهروندان با این شرکت همکاری می‌کند و در نظر دارد که با نصب ۲۰هزار لامپ روشنایی در سطح شهر و تأسیس شبکه‌ای عالی از انرژی، از سایر برنامه‌های هوشمندسازی شهری خود نیز حمایت کند.

ذی‌نفعان این طرح یک رویکرد کلیدی منحصربفرد، فراگیر و اشتراکی برای تجدیدنظر در نوآوری‌های هوشمند شهری خود اتخاذ کرده‌اند که با همکاری و مشارکت رهبران شهری با مقامات دولتی، مؤسسات تحقیقاتی و صاحب‌نظران به مرحله اجرا گذاشته می‌شود و اجرای طرح‌های پیشنهادی را تسریع می‌کند.

هسته مرکزی این رویکرد اجرای شبکه‌ای از چندین برنامه سرمایه‌گذاری در یک بنیاد واحد است. از سوی دیگر یکی از سازمان‌های پیشرو در خط مقدم این جنبش، نهاد دولتی "آزمایشگاه ارائه راهکار کپنهاگ" است که با گرد هم آوردن تولیدکنندگان و خریداران شهری، به توسعه و استقرار نسل بعدی نوآوری‌های هوشمند شهری خود سرعت بخشیده است.

یکی از مشهورترین پروژه‌های این آزمایشگاه، پروژه اتصالات کپنهاگ است که نمایانگر ارزش یک استراتژی جامع داده برای سرعت بخشیدن به اجرای راهکارهای هوشمندسازی شهری است. کپنهاگ همچنین در تلاش است که با ایجاد یک مرکز کاملاً جامع و اطلاعاتی آزاد در چندین بخش، اقدام به بهینه‌سازی تخصیص منابع خود در تعدادی از برنامه‌های کاربردی هوشمندسازی شهری کند.

این رویکرد منحصربفرد منجر به ترویج استفاده یکپارچه از فن‌آوری‌هایی می‌شود که در راستای دستیابی به اهداف هوشمندسازی شهر، خدمات ارائه شده به شهروندان و کیفیت کلی زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. سرمایه‌گذاری در بخش روشنایی خیابانی یکی از نمونه‌های بارز استفاده از یک شبکه مشترک پایه در مسیر تلاش برای پیشرفت نوآوری‌های شهری هوشمند به حساب می‌آید و یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مورد توجه در آن لامپ‌های خیابانی است. بخشی از گسترش این سیستم عبارت است از اجرای ماژول‌های رادیویی ایترون که با مدیریت خروجی نور در طول شب و امکان ارسال هشدار فوری در صورت بروز خرابی‌ها صرفه‌جویی در مصرف انرژی را ایجاد می‌کند.

علاوه بر این کپنهاگ با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های مالی اقدام به جایگزینی لامپ‌های سدیمی فشار قوی خود با لامپ‌های LED جدید کرده است که کارایی بسیار بالا و مؤثرتری نسبت به همتایان قدیمی خود دارد و نه تنها نور بیشتری ارائه می‌دهد بلکه با صرفه‌جویی ۵۵ درصدی در بخش مصرف نیز همراه است. این لامپ‌ها در ابتدا بر اساس یک برنامه زمانی مشخص تغییر می‌کنند ولی پس از آن با هدف افزایش کارایی انرژی و حفظ ایمنی، بسته به وضعیت تردد و یا خالی بودن محیط کم‌نورتر و یا روشن‌تر می‌شوند. 

از سوی دیگر با توجه به این که در این شهر اکثر جابجایی‌ها با دوچرخه انجام می‌گیرد و با وجود احتمال افزایش روزافزون این آمار، افزایش ایمنی سفر دوچرخه‌سواران امری قابل توجه و مهم است. بنابراین کپنهاگ در نظر دارد که با استفاده از ادغام حس‌گرهای حساس به حرکت با سیستم‌های کنترل روشنایی، نور اضافی برای تردد انواع وسایل نقلیه از جمله دوچرخه‌ها را فراهم و بدین ترتیب امنیت جاده‌ها برای تردد را تضمین کند. این اقدام در کنار سایر برنامه‌های اجرایی جدید که از سیگنال‌های ترافیکی هوشمند هم‌چون سیستم دوچرخه‌سواری "موج سبز" استفاده می‌کند، می‌تواند به دوچرخه‌سواران کمک کند تا با اجتناب از معطل شدن پشت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و با آگاهی از آرام‌ترین و سریع‌ترین مسیر بتوانند با بیشترین امنیت ممکن به سمت مقصد خود حرکت کنند.

کد خبر 390475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.