تعامل میان شهروندان و مدیران شهری چگونه محقق می‌شود؟

یک دکترای شهرسازی گفت: وجود زیرساخت‌های فناورانه، دسترسی شهروندان به شبکه‌های اجتماعی و تعریف ساز و کاری در قالب نظام اطلاعات مدیریت شهری از جمله مهم‌ترین پیش زمینه‌ها برای تسهیل ارتباط بین شهروندان و مدیریت شهری است.

امیر حسین شبانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فناوری‌های جدید شهری سعی در تسهیل ارتباط بین اقشار مختلف جامعه و ارتباط بین شهروندان و مدیران شهری دارد و بخش جدایی ناپذیر از دنیای امروز به حساب می‌آید، امروزه هیچ برنامه‌ریز و مدیری تردیدی برای استفاده از این ابزارها ندارد.

وی افزود: امروز برای همه مشخص شده است که این ابزارهای به روز، مدیران و برنامه‌ریزان را برای رسیدن به اهداف مدیریت شهری برای تعامل بیشتر کمک می‌کند، اما باید پیش زمینه‌هایی برای استفاده درست از این ابزارها وجود داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: وجود زیرساخت‌های تکنولوژیک، دسترسی شهروندان به شبکه‌های اجتماعی و تعریف سازو کاری در قالب نظام اطلاعاتی مدیریت شهری از جمله این پیش زمینه‌ها است.

شبانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدیریت شهری در بیشتر شهرهای پیشرفته دنیا، امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت و وای فای در نقاط مختلف شهر را فراهم می‌کند چراکه مدیریت شهری در عین هزینه برای شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از فواید ارزشمند آن نیز بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه مجموعه این مفاهیم در غالب یک شهر هوشمند و پاسخگو محقق می‌شود، تاکید کرد: شهر پاسخگو شهری است که در هر لحظه و در هر مکان آمادگی پاسخگویی به نیاز شهروندان را داشته باشد.

این دکترای شهرسازی با اشاره به تجربه شهر بانکوک اندونزی، افزود: شهر بانکوک اندونزی جزو شهرهای مطرح جهان نیست و مشکلات و معضلاتی از نظر ساختار کالبدی دارد، اما به دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی و استارتاپ‌های تقویت کننده شبکه اجتماع شهری، این شهر در حال حاضر جزو شهرهای پیشتاز در عرصه شهرهای هوشمند محسوب می‌شود.

شبانی با بیان اینکه در بانکوک یک نرم افزار شهری تهیه و در اختیار شهروندان گذاشته شده است، ادامه داد: شهروندان با استفاده از این نرم افزار می‌توانند وضعیت محل زندگی خود و مسائل شهری را بی واسطه و با تمامی ابزارهای ممکن از قبیل فیلم، عکس، متن، گفتار، صوت و یا هر روش تکنولوژیک دیگری به اطلاع مدیریت شهری برسانند.

وی ادامه داد: شهر بانکوک اندونزی با استفاده از سیستم‌های تحلیل و آنالیز لحظه‌ای اطلاعات و داده‌ها به شهری پیشرو تبدیل می‌شود و حجم اطلاعات دریافتی از شبکه‌های اجتماعی به روز شده است، تحلیل این اطلاعات موجب شده تا مدیریت شهری به روز باشد.

لزوم استفاده از شبکه‌های اجتماعی

این کارشناس شهرسازی افزود: متاسفانه اطلاعات وضع موجود شهرهای کشور شش تا هفت سال نسبت به واقعیت‌های شهر فاصله دارد درحالی که اطلاعات در شهرهایی مثل بانکوک هر لحظه و به واسطه شهروندانی که با این نرم افزار و شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنند، به روز می‌شود.

شبانی با اشاره به لزوم استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سطح مدیریت شهری و شهروندان، تاکید کرد: استفاده از تکنولوژی برای تقویت شبکه‌های اجتماع شهری نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش دارد تا اعتماد شهروندان  نسبت به نظام مدیریت شهری به تدریج تقویت شود.

وی افزود: متاسفانه امروز جایگاه این عرصه به روز و تاثیرگذار در کشور و شهرها مغفول مانده و جای کار زیادی دارد، متخصصان آی تی، فضای مجازی و سایر متخصصان می‌توانند در عرصه‌های مختلف این فناوری از  جمله عرصه‌های اقتصادی آن وارد شوند.

این دکترای شهرسازی گفت: نقش فرهنگ‌سازی و آموزش هدفمند به همه اقشار جامعه در سنین و جنسیت‌های مختلف برای استفاده از فناوری‌های به روز شهری بسیار حائز اهمیت است و در این راستا آموزش حقوق شهروندی و مهارت‌ها به کودکان اهمیت زیادی دارد.

شبانی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های به روز در عرصه شهری یک شمشیر دو لبه است، تصریح کرد: استفاده از این فناوری‌ها در عین حال که ما را دچار بحران‌های هویتی و سایر معضلات می‌کند، می‌تواند سودمند نیز باشد.

وی تاکید کرد: قبل از استفاده از امکانات فناوری‌های به روز شهری، مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه شهری باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از این نرم افزارها هم از نظر تئوریک و هم از نظر عملی اهمیت دارد به علاوه جامعه شهری باید اجتماع پذیر، پاسخگو و در عین حال مسئول باشد و صرف داشتن یک نرم افزار یا همکاری برخی از استارتاپ‌ها ایجاد ارتباط متعامل مدیریت شهری و شهروندان ممکن نیست.

کد خبر 390459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.