برکات جنگ، ناشی از رعایت اصول اسلامی بود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: برکات جنگ، ناشی از رعایت اصول اسلامی در طول دوران دفاع مقدس و پس از آن است. ما هیچ‌گاه مشابه رفتار بعثی‌ها با اسرا انجام ندادیم؛ در حالی که همگان رفتار دشمن با اسرای جنگ تحمیلی را به یاد دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد صبح امروز در مراسم رژه نیروهای مسلح در اصفهان ضمن تبریک آغاز هفته دفاع مقدس اظهار کرد: چرا از جنگ و دفاع دشمن به عنوان دفاع مقدس یاد نمی‌شود؟ زیرا نکته اصلی در تقدس این است که وابسته به خداوند باشد و هرکاری که برای خدا انجام گیرد مقدس است. درست است که دفاع چون دستور الهی است در ذات خود امری مقدس است اما حمله به منطقه جهت توسعه کشور و تسلط بر دیگران ذاتاً مورد تأیید اسلام نیست؛ بنابراین جنگ‌هایی که پیامبر و ائمه در آن حضور داشتند اکثرا جنگ دفاعی بوده‌اند.

وی افزود: صدامیان در سال ۱۳٥٩ چندین نقطه ایران را بمباران کردند که در ابتدا به سازمان ملل شکایت کردیم، اما سازمان ملل که با عراق هم دست بود و هیچ اقدامی انجام نداد، زمانی که عراق شروع به حمله زمینی و تصاحب ایران کرد ما نیز دست به حمله زدیم زیرا چاره ای جز دفاع نداشتیم.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: اما آیا هر دفاعی مقدس است؟ ممکن است برخی از خودشان دفاع کنند اما به صورت ناجوانمردانه، یعنی اصول انسانی را در دفاع از خود رعایت نکنند؛ مانند حمله به بیمارستان‌ها و افراد بی گناه که حتی برای دفاع نیز مقدس نیست و به همین جهت امام خمینی(ره) تا یک سال اجازه حمله موشکی نمی دادند؛ زیرا معتقد بودند ممکن انسان بی گناهی در این حملات کشته شود، اما زمانی که حملات صدام شدت گرفت، ما به ناچار متقابلاً برای در امان ماندن کشورمان بمباران را شروع کردیم، اما هیچ‌گاه مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها و مدارس را مورد حمله قرار ندادیم.

طباطبایی نژاد با شاره به حادثه آرامکو افزود: یمنی‌ها سعی می‌کنند اهدافی مانند مجالس، زندان‌ها و بیمارستان‌ها که عربستان در کشور آنها مورد اصابت قرار می‌دهد را متقابلا مورد حمله موشکی قرار ندهند و به جای آن زیربنای اقتصادی این کشور را که باعث تضعیف عربستان شد هدف قرار دادند که اقدامی به‌جا و باعث سربلندی نیروهای حوثی بود.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند جنگ با دشمن یک تکلیف دینی است اما ممکن است برخی از آن اکراه داشته باشند، ولی بدانید چه بسا برخی چیزها را دوست نداشته باشید اما خیر شما درآن است؛ ما نیز  در دفاع مقدس به دلیل رعایت تکلیف دینی خود دفاع کردیم و به همین دلیل خداوند متعال خیر و برکت را بر این دفاع مقدس جاری کرد. به همین مراتب امام خمینی(ره) نیز آثار جنگ را اینگونه بیان کردند که جنگ باعث شد دوست و دشمن خود را بشناسیم و به خود متکی باشیم.

امام جمعه اصفها ن افزود: ابهت دشمنان ابر قدرت اسلام در زمان جنگ شکسته شد و در نتیجه آن زمانی که پهپاد آمریکایی را منهدم و یا کشتی انگلیسی را متوقف می‌کنیم هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند، چرا که از عواقب اقدام خودشان می‌ترسند. برکات جنگ، ناشی از رعایت اصول اسلامی در طول دوران دفاع مقدس و پس از آن است. ما هیچ‌گاه مشابه رفتار بعثی‌ها با اسرا انجام ندادیم؛ این در حالیست که همگان رفتار دشمن با اسرای جنگ تحمیلی را به یاد دارند که چگونه بسیاری از رزمندگان ما زیر شکنجه‌ آن‌ها به شهادت رسیدند.

کد خبر 390439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.