چهارشنبه‌ها پر حادثه‌ترین روز ترافیکی اصفهان/توقیف ۳۵۰۰ خودرو در دور دور

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه پنج ماهه نخست امسال آمار فوت در صحنه ۶۱ درصد کاهش داشته است، گفت: پرحادثه‌ترین روز هفته در اصفهان چهارشنبه‌ها با ۳۱.۶ درصد حوادث ترافیکی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ محمدرضا محمدی در نشست خبری صبح امروز _یکشنبه سی و یکم شهریور ماه_با اشاره به کاهش ۹ درصدی جانباختگان تصادفات در پنج ماهه نخست امسال در اصفهان، اظهار کرد: این آمار به شاخص‌های مورد نظر پلیس راهور نزدیک است و امیدواریم در این زمینه روند کاهشی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مردادماه امسال در مقایسه با سال گذشته ۶۱ درصد کاهش فوت در صحنه را داشتیم، افزود: پرحادثه‌ترین روز هفته چهارشنبه‌ها با ۳۱.۶ درصد حوادث ترافیکی است و از ساعت شش تا ۹ شب پرحادثه‌ترین ساعات در اصفهان است.

عدم توجه راننده به جلو دلیل ۴۰ درصد تصادفات

رئیس پلیس راهور استان اصفهان، ادامه داد: ۴۰ درصد تصادفات در اصفهان ناشی از عدم توجه به جلو رانندگان است که عمده‌ترین عامل تصادفات در کشور نیز محسوب می‌شود که اغلب ناشی از استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی است.

سرهنگ محمدی با بیان اینکه ۴۵ درصد فوتی‌ها در اصفهان موتورسواران هستند، تصریح کرد: آمار استفاده از کلاه ایمنی بین موتورسیکلت سواران مطلوب نیست.

وی اظهار کرد: برنامه‌هایی تشویقی و در صورت لزوم برخورد قانونی در زمینه فرهنگسازی برای  استفاده از کلاه ایمنی موتورسیکلت سواران خواهیم داشت.

سرهنگ محمدی با اشاره به برخورد قانونی با موتورسواران متخلفی که در زمان تردد از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: طبق قانون وسیله نقلیه این افراد در صورتی که بار اول باشد یک هفته و در صورت تکرار یک ماه توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود.

اجرای طرح فرهنگی " کلاهی برای زندگی"

رئیس پلیس راهور استان اصفهان از اجرای طرح فرهنگی " کلاهی برای زندگی" در این استان خبر داد و گفت: " کلاهی برای زندگی" عنوانی برای تشویق موتورسواران است که می‌تواند در هنگام حادثه برای حفظ جان افراد مؤثر باشد زیرا  بر اساس آمارها ۸۰ درصد موتور سواران بر اثر ضربه به سر جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ هزار موتورسیکلت در اصفهان تردد می‌کنند، افزود: در راستای فرهنگسازی برای استفاده از کلاه ایمنی به صورت نمادین به موتورسواران کلاه هدیه خواهیم داد و برنامه‌های تشویقی برای موتورسیکلت سواران قانونمند در نظر داریم.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با تاکید بر اینکه رویکرد ما آموزش و فرهنگسازی در جامعه است، اظهار کرد: برنامه های فرهنگی و آموزشی بسیاری در نظر داریم. در اصفهان از نظر معابر شهری و سیستم‌های نظارت هوشمند اقدامات موثری صورت گرفته است. امیدواریم با کمک شهرداری‌ها، رسانه‌ها و صدا و سیما شرایط مطلوب تری را شاهد باشیم.

سرهنگ محمدی در ادامه با اشاره به آغاز مهرماه و تردد سرویس مدارس در شهر، اظهار کرد: دو هفته نخست مهرماه به هیچ سازمانی اجازه عملیات عمرانی نخواهیم. 

وی ادامه داد: براساس مواد ۲۱۱ و ۲۱۲ قانون راهنمایی و رانندگی هرگونه عملیات عمرانی در سطح معابر و جاده‌ها باید با کسب مجوز از پلیس راهنمایی و رانندگی باشد. تمامی سازمان‌ها حتی شهرداری‌ها برای اجرای عملیات عمرانی در معابر شهری باید مجوز دریافت کنند، زیرا مسئولیت ایمنی ترافیک با پلیس است. بر این اساس تا ۱۵ مهرماه تمامی فعالیت‌های عمرانی در سطح معابر شهری به استثنای موارد ضروری مانند ترکیدگی لوله‌های آب یا گاز، غیرقانونی است.

سرهنگ محمدی خاطرنشان کرد: اگر سازمانی در این مدت بدون مجوز اقدام به عملیات عمرانی کند، جلوگیری خواهیم کرد. اگر در صورت اقدام غیرقانونی یک سازمان حادثه‌ای رخ دهد در راستای احقاق حقوق شهروندی برابر قانون پیمانکار سازمان مربوطه را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

مدیریت برپایی نمایشگاه‌های پر مخاطب در دو  هفته اول مهر

رئیس پلیس راهور استان اصفهان اظهار کرد: در دو هفته نخست مهرماه بر برپا نشدن نمایشگاه‌های پرمخاطب به ویژه در هسته مرکزی شهر حساسیت بیشتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اقدامات در راستای آرام سازی ترافیک در محدوده مدارس، افزود: تامین و تجهیز محدوده مدارس، خط کشی‌ها، سرعت گیرها از دو سه ماه قبل پیگیری شده است و شهرداری‌ها اقداماتی را انجام دادند.

سرهنگ محمدی با اشاره به اهمیت نظارت بر سرعت و ظرفیت سرویس مدارس، گفت: سرویس مدارس باید به تناسب ظرفیتی که خودرو دارد، انش آموز جابه جا کنند.

رئیس پلیس راهور استان تصریح کرد: با رانندگان متخلف سرویس مدارس، به ویژه آن دسته از رانندگانی که تخلفات حادثه ساز دارند، بدون اغماض برخورد خواهیم کرد و مجوز سرویس مدرسه این افراد ابطال می شود. 

سرهنگ محمدی با بیان اینکه از رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی  که مسافر جابه جا می کند انتظار وقوع حتی یک مورد تخلف حادثه ساز نداریم، افزود: در قانون برای این رانندگان به دلیل حساسیت کاریشان نمره منفی بیشتری نسبت به رانندگان وسایل نقلیه شخصی در نظر گرفته شده است؛ براین اساس بدون اغماض با این تخلفات برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رانندگان سرویس مدارس باید دارای تست سلامت باشند، بر اخذ برگه معاینه فنی بر خودروها تاکید کرد و گفت: از تردد سرویس مدارس فاقد معاینه فنی جلوگیری می شود.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان استفاده از تاکسی‌، ون‌، مینی بوس‌ برای سرویس مدارس را مناسب دانست و افزود: یکی از مشکلات سرویس مدارس، توقف همزمان حدود ۱۰۰ خودرو در یک بازه زمانی خاص مقابل مدارس است. برای رفع این معضل به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم که امکان ورود سرویس‌ها به داخل حیاط مدارس فراهم شود. به صورت پایلوت در  چهار مدرسه این طرح را اجرا می کنیم.

سرهنگ محمدی با بیان اینکه خودروهای تک سرنشین یکی از معضلات ترافیکی کلانشهرهای کشور است، توصیه کرد: خودروها برای جلوگیری از ایجاد ترافیک با ظرفیت پر در سطح شهرها تردد کنند.

قانونی برای برخورد با خودروهای تک سرنشین در روزهای آلوده نداریم

رئیس پلیس راهور استان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی براینکه با توجه به آغاز فصل سرما و افزایش غلظت آلایندهای هوا بر اثر ترافیک خودروها، چه برنامه ای برای جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بسیاری از افراد ناگزیر به استفاده از خودروی شخصی هستند، براین اساس در قانون جریمه ای برای این افراد پیش بینی نشده است؛ بنابراین باید در این زمینه با کمک سازمان های مردم نهاد و رسانه ها فرهنگسازی کرد.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم اقدامات فرهنگی بازتاب خوبی خواهد داشت و این مهم به فعالیت رسانه‌ها بستگی دارد. برای فرهنگسازی در این حوزه نیز با همفکری همکاران راهور برنامه‌هایی در نظر خواهیم گرفت.

سرهنگ محمدی با تاکید بر اینکه برای حل معضل خودروهای تک سرنشین به توسعه حمل و نقل عمومی نیاز است، اظهار کرد: اگر قرار است شهروندی برای تردداز خودروی شخصی استفاده نکند باید شرایط ایده آلی فراهم شود، باید امکانات لازم برای خدمات دهی در حوزه ترافیکی وجود داشته باشد، وسایل نقلیه عمومی با قیمت مناسب و شرایط مناسب دردسترس باشد. با وجود این در زمینه‌های فرهنگی اقداماتی خواهیم داشت.

راه اندازی پلیس مدارس

رئیس پلیس راهور استان اصفهان در ادامه به اجرای طرح پلیس مدارس در استان خبر داد و گفت: برای دانش آموزانی که دارای شرایط مناسبی باشند جلیقه مخصوص با پرچم پلیس تهیه می شود. پلیس مدرسه ساعاتی که مدرسه ها تعطیل می شوند به ایمنی تردد دانش آموزان کمک می کنند. 

وی با اشاره به کمبود نیروی پلیس راهور در استان، گفت: با توجه به شمار اندک نیروها امکان پوشش محدوده ترافیک همه مدارس در سطح استان وجود ندارد براین اساس بهترین روش اثرگذار فرهنگی و آموزشی وجود پلیس‌های مدارس خواهد بود.

سرهنگ محمدی خاطرنشان کرد: برای همکاری با مدیران مدارسی استان اعلام لامادگی می کنیم. پلس مدرسه مورد حمایت ما خواهد بود و فرمان آنها مانند پلیس است. مصوبه قانونی در این باره وجود دارد. حتی اگر پلیس‌های مدارس گزارش تخلفی را به ما اعلام کنند امکان اعمال قانون هم برای ما وجود دارد.

توقیف ۳۵۰۰ خودرو طی چهار ماه به دلیل دور دور در معابر اصفهان

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با تاکید براینکه رویکرد ما فرهنگسازی در جامعه و هوشمندسازی در جاده ها و معابر است، تصریح کرد: با رانندگان متخلف نیز بودن اغماض برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه با دور دور و رانندگان قانون گریزی که در برخی معابر شهر اصفهان دست به این اقدام می زنند، برخورد جدی خواهیم داشت، گفت: از اردیبهشت ماه امسال تاکنون ۳۵۰۰ خودرو از رانندگانی که اقدام به دور دور کرده بودند، توقیف و به پارکینگ منتقل شده است.

کد خبر 390432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.