قاتل زمانه‌ات را بشناس

سرطان کلمه‌ای خوفناک که شنیدنش قلب آدمی را می‌لرزاند، بیماری که هر روز در حال گسترش است، اما درمان‌ها و پیشگیری‌های آن توسعه چندانی نمی‌یابد.

به گزارش ایمنا، سرطان خون، پوست، معده یا هر سرطان دیگری، مهم کلمه پیشوند"سرطان" است، قاتلی که هر روز تعداد بیشتری قربانی می‌گیرد و به سرعت در حال گسترش است و در حال حاضر در کشور ۴۰ هزار نفر با این بیماری دست به گریبان است.

پیشینه سرطان

تاریخچه سرطان به سه بخش تقسیم می‌شود، مرحله اول از آغاز زندگی بشر روی زمین تا اواسط قرن ۱۸ است، تمام اطلاعات این دروه ظاهری و بدون اساس علمی و آزمایش تجربی بوده است، اولین مدرکی که در دست است، حاوی اطلاعاتی است که از پاپیروس معروف ابرس متعلق به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد بدست آمده، در این مدرک چنین نوشته شده است:" تومورهای سطحی بدن که اکثرا غیرقابل درمان می باشند دارای انواعی هستند که خمیرهای ارسنیکی در بهبود آن مؤثر است."

 ۵۰۰ سال قبل از میلاد، بقراط و در قرن دوم میلادی جالینوس درباره علت سرطان مباحثی دارند و در قرن دهم میلادی بوعلی سینا پزشک عالی‌قدر ایرانی در این زمینه مطالعاتی داشته است، در سال ۱۷۴۰ اولین بیمارستان مخصوص سرطانی ها در فرانسه افتتاح شد.

دومین از اواسط قرن هجدهم آغاز شده است، در این زمان انواع گوناگون سرطان‌ها مورد مطالعه قرار گرفت و مسأله تشخیص بالینی و آسیب شناسی و درمان آن دنبال شد.

سومین مرحله یعنی مرحله جستجوهای آزمایشگاهی است که منجر به پیشرفت‌های کنونی شده است، این دوره تا رفع نهایی بیماری سرطان ادامه خواهد یافت، در این دوره است که عامل اصلی بیماری سرطان و نحوه درمان و پیشگیری آن و بالاخره نجات بشر از این بیماری مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

می توان گفت اطلاعاتی که در قرن اخیر در موضوع سرطان بدست آمده به مراتب از تمام ادوار زندگی بشر زیادتر بوده است و از سال ۱۹۲۰ به بعد موضوع سرطان ها و هورمون ها و سرطان های تجربی بدقت مورد بحث واقع شدند.

علل اصلی سرطان

استرس حاد و مزمن، مواد خوراکی فراوری شده، آب آشامیدنی ناسالم، حشره کش، لوازم آرایشی، پارچه‌های شیمیایی، نمک‌های سرطان زا، قلیان و دخانیات، شوفاژهای خانگی و گرد و غبار خانگی از مهمترین عوامل بروز سرطان هستند.

چه باید کرد؟

از آب تصیفه استفاده کنید؛ استفاده از فیلتر تصفیه‌ آب، و محدود کردن تماس خود با مواد شیمایی سرطان‌زا و مخل هورمون‌ها، امکان ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. استفاده از شیر تصفیه‌کننده برای آب بسیار مفیدتر از مصرف آب‌های معدنی است. نحوه‌ نگهداری آب‌های معدنی درون بطری‌ها و شیوه‌ تولید آنها در بعضی موارد اصولی و بهداشتی نیست. استفاده از تصفیه و فیلترهایی که روی شیر آب قرار می‌گیرند، به پاک‌سازی مواد مضر و سرطان‌زا کمک می‌کنند و یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان را جلوی پای شما قرار می‌دهند. با نگهداری آب در ظروف استیل ضد زنگ و شیشه‌ای، از ورود ماده‌ای مضر که در ترکیبات پلاستیک وجود دارد به آب جلوگیری کنید.

 با دقت بنزین بزنید؛ وقتی باک بنزین پر شد، شلنگ را سر جایش بگذارید و از چند قطره بنزین اضافه بگذرید. چون در غیر این صورت، سوخت روی زمین می‌ریزد و سیستم بازیابی بخار پمپ مسدود می‌شود. این سیستم در پمپ بنزین‌ها طوری طراحی شده است که مانع از ورود مواد شیمیایی سمی و سرطان‌زایی همچون بنزن به هوا و محیط زیست می‌شود. تماس این مواد با پوست نیز خطرناک است و برای شش‌ها هم ضرر فراوانی دارند.

گوشت را مزه دار کنید؛ گوشت سرخ‌شده، فرآوری شده یا زغالی می‌تواند حاوی مواد سرطان‌زا باشد. در دمای پخت بالا یعنی با کباب کردن یا سرخ کردن گوشت، آمین‌های هتروسیکلیک به‌وجود می‌آیند که ممکن است برای انسان خطر سرطان روده بزرگ، لوزالمعده و پستان را همراه داشته باشند.

در هنگام زغالی کردن و کباب کردن گوشت نیز هیدروکربن‌های آروماتیک پلی‌سیکلیک وارد گوشت می‌شوند. این مواد نیز در حرارت بالا ایجاد می‌شوند و مقاومت بالایی در محیط و شرایط مختلف دارند. قبل از مصرف گوشت سعی کنید، حداقل یک ساعت قبل از پختن، آن را با رزماری یا مواد دلخواهتان مزه‌دار کنید. ادویه و مواد غنی‌شده با آنتی اکسیدان‌ها، مواد سرطان‌زا را تا ۸۷ درصد از بین می‌برند و در نتیجه غذای سالم‌تری می‌خورید.

مصرف زیاد آب از ابتلا به سرطان مثانه جلوگیری می‌کند. با نوشیدن آب، مواد سرطان‌زا از ادرار خارج می‌شوند. هر چه بیشتر آب بنوشید این مواد زودتر و راحت‌تر از مثانه بیرون می‌روند. مصرف حداقل هشت فنجان مایعات در روز به‌شدت به شما توصیه می‌شود.

سبزیجات مصرف کنید؛ کلروفیل که عامل سبزیِ رنگِ گیاهان است، منبعی غنی از منیزیم است. طبق مطالعات، منیزیم خطر ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ را در زنان کاهش می‌دهد. منیزیم به‌طور عمده درون سلول‌ها است و وجود آن برای اعمال متابولیک ضروری است. وجود منیزیم برای انتقال، ذخیره و مصرف انرژی حیاتی است و نقشی اساسی در رشد سلول‌ها، تولید مثل و ساختار نفوذپذیری غشاءِ سلولی دارد. با مصرف نصف لیوان اسفناج پخته، ۷۵ میلی‌گرم منیزیم وارد بدن شما می‌شود. پس دفعه‌ بعد در حین تهیه‌ سالاد، تیره‌ترین سبزیجات را برای سالاد خود انتخاب کنید.

ورزش کنید؛ چند ساعت ورزش سبک و متداول مانند پیاده‌روی در طول هفته، خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد. ورزش کردن موجب سوختن چربی‌ها می‌شود. هر چقدر میزان چربی در بدن بیشتر باشد، مقادیر بیشتری از استروژن جهت تأثیر بر بافت پستان و سیستم غددی بدن ما در دسترس خواهد بود و همین مسئله یکی از دلایل ابتلا به سرطان به حساب می‌آید.

از تلفن‌های همراهتان فقط برای مکالمه و پیامک استفاده کنید یا حداقل برای صحبت کردن از هندزفری کمک بگیرید تا فرکانس‌های رادیویی خطرناک از قسمت سرتان دور بمانند. امواج خطرناک تلفن قطعا سرطان‌زا هستند، پس این مورد را خیلی جدی بگیرید. پژوهشگران همچنان بر روی سرطان‌زا بودن امواج و ریزه‌کاری‌های این موضوع در حال تحقیق و تفحص هستند.

کد خبر 390426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.