به ‌کجا چنین شتابان؟!

دستور فوری ریاست جمهوری در خصوص هپکو، چرخش‌های سیاسی در آستانه انتخابات و پشت صحنه تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۳۱شهریور _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مروری بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود به دستور فوری ریاست جمهوری در خصوص هپکو اشاره کرده و در مطلبی با تیتر «دستور روحانی برای هپکو» نوشته است: در هفته‌های اخیر تجمع اعتراضی کارگران کارخانه هپکوی اراک به‌دلیل معوقات دستمزدی این واحد صنعتی بزرگ یکبار دیگر خبرساز شد.

اما با دستور فوری رئیس جمهوری بزودی مشکلات این واحد حل و کارگران به خواسته‌های بحق خود خواهند رسید. درواقع این نخستین دستورکار یا مأموریت رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی است که از سوی رئیس جمهوری به وی محول شده است تا مشکلات هپکو ۱۳ سال پس از واگذاری حل شود. براساس اعلام استاندار مرکزی رئیس جمهوری در راستای بررسی مشکلات هپکو و تعیین تکلیف وضعیت سهامداری این واحد تولیدی، دستور پیگیری فوری صادر کرده است.

سید علی آقازاده روز شنبه اعلام کرد: پیرو نامه هفته گذشته اینجانب به ریاست جمهوری، دکتر روحانی ظرف مدت کمتر از ۴۸ ساعت دستور طرح موضوع و پیگیری لازم در هیئت دولت را ابلاغ کردند و موضوع هپکو در نشست هیئت دولت مطرح و مباحثی شکل گرفت. 

وی ادامه داد: رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز نامه ارسالی استاندار مرکزی و پاسخ رئیس جمهوری را به سه وزیر مرتبط با موضوع هپکو ارسال کرد. استاندار مرکزی تصریح کرد: امروز (یکشنبه) نشست مهمی در سازمان خصوصی‌سازی در خصوص بررسی وضعیت هپکو برگزار می‌شود تا سهامداری این واحد تولیدی، صنعتی تعیین تکلیف شود. 

وی ادامه داد: یکی از دستور کارهای این نشست، بررسی و امکان سنجی تعدادی از شرکت‌های معدنی در قالب کنسرسیوم است که هپکوی اراک می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی آنها باشد. آقازاده عنوان کرد: در نشست روز گذشته در سازمان خصوصی‌سازی تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های مسئول و نماینده استانداری استان مرکزی نیز حضور دارند که امیدواریم در این نشست و جلسه‌های بعدی که در هفته‌های آتی در تهران و اراک برگزار می‌شود، شاهد آغاز تولید دائمی در شرکت هپکو باشیم.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «به ‌کجا چنین شتابان؟!» به بررسی  چرخش‌های سیاسی در آستانه انتخابات پرداخته و نوشته است: همین چندی قبل بود که پس از انتشار سخنان غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب سازندگی مبنی بر لزوم بازنگری در رهبری جریان اصلاحات، گزارش‌هایی متعدد درباره چرخش این حزب نزدیک به جناح چپ به سوی جناح راست منتشر شد و در ادامه روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز این گزارش‌های پراکنده را در تحلیلی کمی منسجم‌تر از قبلی‌ها منتشر کرد و مدعی شد این چرخش در راستای رویکرد فرصت‌محور کارگزاران سازندگی عملیاتی شده است.

چند روز بعد اما روزنامه اصولگرای کیهان در گزارشی به نقد برادران جلیلی پرداخت. نقدی که در آن گفته شده بود، جلیلی‌ها در مسیر «باند طبرزدی» گام برمی‌دارند و آنها را به‌ خاطر طرح برخی انتقادات درون‌سیستمی از منظر خود به اصلاح‌طلبی افراط‌گرایانه متهم کرده بود. اما این اخبار و خبرهایی از این دست را اگر کنار برخی دیگر از اخبار و اظهارنظرهای اصولگرایان بگذاریم، می‌بینیم که طیفی از این جناح سیاسی در حال حرکت به‌ سمت گفتمان اصلاحات هستند؛ هر چند که این دست چرخش‌ها سابقه تاریخی دارد و همواره از گذشته مطرح بوده و شاید نماد یک دهه گذشته آن در دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد قابل ‌ردیابی باشد اما این رویه و رویکرد سیاسی در دوره دوم انتخاب حسن روحانی به عنوان ریاست‌جمهوری بیش از گذشته مورد تحلیل کارشناسان قرار گرفت.

چنانکه گفتیم، این رویه پس از انقلاب اسلامی تاکنون، همواره مطرح بوده و بارها شنیده و خوانده‌ایم که فلان چهره سیاسی مرتکب چرخش‌هایی از راست به چپ یا چپ به راست شده و همزمان در آرا و نظراتش نیز دست به تجدیدنظر زده است. اما آیا همواره این چرخش‌ها بد و مضمومند؟! 

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به انعکاس اظهارات مصطفی کواکبیان در مراسم رونمایی از محصولات کامیونت و مینی‌بوس شیلر بهمن دیزل اختصاص داد و در تیتر نوشت: «ضرورت واگذاری هرچه سریعتر دو خودروساز دولتی به بخش خصوصی » وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها افزود: تحریم‌ها کار را به تاخیر می‌اندازد اما در عین حال نیز فرصت می‌آفریند تا بهتر عمل کنیم. باید موانع موجود بر سر راه بخش خصوصی برداشته شود ضمن آنکه لازم است دو شرکت خودروساز بزرگ کشور نیز هرچه سریع‌تر به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی افزود: معتقدم باید قدر بخش خصوصی را بدانیم و موانع موجود در مسیر این بخش را برداریم و سایر خودروسازان نیز هرچه سریع تر به بخش خصوصی واگذار شوند.

کواکبیان عنوان کرد: بالاخره بعد از مدت‌ها پلیس راهور به این نتیجه رسیده که شماره‌گذاری پراید را متوقف کند این درحالیست که تعداد زیادی تلفات جاده‌ای داشته‌ایم و خسارت دیده‌ایم اما به تازگی به این نتیجه رسیدند که شماره گذاری این‌خودرو متوقف شود.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی براینکه صنع خداوندی با استحکام و اتقان همراه است و خداوند تاکید دارد که نسبت به هرآنچه که شما عمل می‌کنید آگاه و خبیر است بر ضرورت انجام حداقل ۳۰ نوع تست خودروها قبل از رونمایی تاکید کرد و گفت: از پلیس راهور ناجا و وزارت صمت خواهش می‌کنم که به این موضوع توجه شود چرا که نفع توجه به رضایت مشتری به جامعه باز می‌گردد و ما نباید دلمان را به این خوش کنیم که آمار ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای به ۱۸ هزار رسیده است.  

رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس با اشاره به اینکه این روزها نیویورک مصاف دیپلماسی فعال ایران در برابر فریبکاری‌های آمریکاست اظهار داشت: اگر ترامپ مدعی است که در یک دقیقه می‌تواند ۱۵ مکان را نابود کند نوعی طبل تو خالی است و ما باید با انسجام داخلی گوش و حواسمان به وضعیت داخلی باشد و بدانیم در هفته دفاع مقدس قرار داریم که روزانه ۸۰ شهید در آن دوران تقدیم اسلام کرده‌ایم لذا آن مدیری که توانمندی و کارایی لازم برای حفظ خون شهدا را ندارد خودش کنار برود.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود به بازخوانی زندگی شهید محمد بروجردی معروف به مسیح کردستان پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«فرماندهانی که کار نظامی را فرهنگی کردند» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: نصرت الله محمود زاده از نسل نویسندگان و محققانی است که در زیر آتش نویسنده شده‌اند و به قول ظریفی آثار این نویسندگان رنگ و بوی دیگری دارد. گویی دیدن صحنه های جنگ، زبان روایتگری و به تصویر کشیدن را بر آنان گشوده است. وی برای کمک به نویسندگی اش بعد از جنگ در مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی در دانشگاه شهید بهشتی به تحصیل پرداخت. او که در اولین روز تهاجم عراق به ایران، داوطلبانه به خوزستان رفت، در عملیات هویزه در محاصره دشمن قرار گرفت و با وقایعی مواجه شد که بعدها منجر به نوشتن اولین کتابش با نام «حماسه هویزه» گردید.

 از وی تاکنون هفده اثر به چاپ رسیده است که از جمله آن می توان به «رقص مرگ»، «سنگرساز بی‌سنگر»، «حماسه هویزه»، «مرثیه حلبچه»، «عقیق»، «سفر سرخ»، «مسیح کردستان»، «شب‌های قدر کربلای پنج»‌ و «بام کردستان» اشاره کرد. جلد اول کتاب «مسیح کردستان» سال گذشته توسط انتشارات ملک اعظم پنج بار تجدید چاپ شده است. یادآور می‌شود، سردار شهید «محمد بروجردی» بنیانگذار ستاد عملیات غرب کشور ، سپاه منطقه ۷ و قرارگاه نجف اشرف بود.

 نصرت الله محمود زاده نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس درگفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهضت خاطره‌گویی دفاع مقدس اظهار داشت: شهید بروجردی کردستان را مسئله‌ای می‌دید که باید در درازمدت روی آن وقت گذاشت. به‌خاطر این که مردم کردستان در طول ادوار گذشته همیشه به حکومت مرکزی بدبین بودند. دشمن گسستی بین مردم کردستان و حکومت ایجاد کرده بود که شاه با قلدری و کنار آمدن با خوانینی مثل قاسملو آن را هدایت کرد. بروجردی فهمید اولین کارش این است که به مردم بفهماند ما با بقیه فرق می‌کنیم. به همین خاطر روند و شیوه مبارزه‌اش را عوض کرد. در بحرانی‌ترین نقطه کشور مستقر شد و به بچه‌هایی که می‌خواستند به کردستان بروند می‌گفت اگر می‌خواهید کمتر از شش ماه بیایید اصلاً نیایید. حتی به بچه‌ها پیشنهاد می‌داد با دختران کرد ازدواج کنید. حتی خوزستان هم وسوسه‌اش نکرد. در حالی که، خیلی‌ها از کردستان به خوزستان رفتند. حتی وقتی مسئولیت از او سلب می‌شود همان جا به عنوان نیروی عادی خدمت می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی پشت صحنه تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «پشت صحنه تحریم‌های مالی» روزنامه دنیای اقتصاد در توضیح این عنوان آورده است: بانک مرکزی ایران مجددا از سوی آمریکا تحریم شد. پشت صحنه این تحریم‌های تکراری چیست؟ آیا تحریم‌های جدید تکرار همان تحریم‌های قبلی است یا نه، پشت این تحریم‌های تکراری اهداف خاصی نهفته شده که بخشی از اقتصاد ایران را نشانه‌گیری کرده است؟ اگرچه برخی معتقدند تحریم‌های جدید منجر به ایجاد فشار جدید بر اقتصاد ایران نمی‌شود، اما فارغ از نتیجه آتی، سیاستگذار باید اقدامات متقابل و دفاعی لازم را در دستور کار قرار دهد.

به نظر می‌رسد دولت آمریکا سه هدف عمده را دنبال می‌کند. اول اینکه نقل و انتقالات مالی را محدود کند و ریسک مبادلات مالی با ایران را افزایش دهد. دوم اینکه زمینه قفل کردن ذخایر ارزی ایران در سایر کشورها را فراهم کند. سومین دلیل نیز به ریسک کشوری برمی‌گردد. در واقع، آمریکا در نظر دارد تا با نسبت دادن تحریم‌ها به مسائل جدید، هزینه توافقات را زیاد و شانس مذاکره ایران با سایر کشورها را به حداقل برساند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این اقدام آمریکا، تحریم مجدد بانک مرکزی را نشانه شکست سیاست فشار حداکثری و نقض تعهدات بین‌المللی دانست.

کد خبر 390387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.