پایمال شدن عزت نفس معلمان، هرگز قابل بخشش نیست

"تأخیر در پرداخت حق التدریس معلمان ستمی نابخشودنی است اما ظلم بزرگتر، پایین بودن دستمزد و مزایای شغلی است. مسئولین باید این هشدار را جدی بگیرند که حل برخی از مشکلات، زمانِ خاص خود را دارد و پس از آن مشکل به بحران تبدیل خواهد شد و در آن زمان، درهای بازگشت و جبرانِ اشتباهات، بسته خواهد بود."

به گزارش ایمنا، انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ نسبت به بی توجهی به وضعیت معلمان شاغل و بازنشسته و مشکلات خرد و کلان این نهاد گلایه و ایجاد یک دستگاه تعلیم و تربیت بالنده و پویا را منوط به حل و فصل این مشکلات دانسته اند.

در این بیانیه آمده است: "در نیمه راه سال و پس از پایانِ فراغتِ تابستانی، کوچه‌ها و خیابان‌های کشور پر می‌شود از جنب و جوش و حرکت. کودکان و نوجوانان به صحنه می‌آیند و با دهها امید و آرزو راهی مدرسه می‌شوند. بدون شک ما معلمان و فرهنگیان این مرز و بوم نقش بسیار موثری درتحقق آرزوها و امیدهای نوباوگان ایران عزیزمان داریم و از این رهگذر، مسئولیت خطیری متوجه همگی ماست.

همچنین در آستانه‌ی هفته دفاع مقدس قرار داریم که یادآور پایمردی‌ها و فداکاری‌های مردم این سرزمین است. هر رزمنده‌ای که پای در راه جهاد گذاشته و سهمی در مقابله با هجوم دشمن داشته یک برگ زرین از تاریخ شفاهی این سرزمین است و باید مورد تکریم قرار گیرد. بازسازی صحنه‌ها و وقایع دفاع مقدس آنچنان که اتفاق افتاده و انتقال آن به جوانان و نوجوانان امروز، وظیفه‌ای است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

در آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ آموزش و پرورش کشور همچنان با مشکلات خرد و کلان روبروست. گر چه برخی از آنها میراث گذشته‌های دور هستند اما باید حل و فصل شوند تا دستگاه تعلیم و تربیت بالنده و پویا گردد. چنانچه بپذیریم که وظیفه‌ی آموزش و پرورش، تبدیل انسان به سرمایه‌ی انسانی است، باید هر گونه تعلل در این امر را اتلاف سرمایه و مهم‌تر از آن به هرز دادن منابع تلقی کنیم.

به بیان دیگر همانگونه که مواد خام معدنی با عملیات صنعتی تبدیل به محصولات متنوع می‌گردند، پتانسیل‌های انسانی نیز باید در مدارس «کارا و عملیاتی» شوند. حال این سؤال را پیش روی مسئولین قوای سه گانه قرار می‌دهیم که آیا آموزش و پرورش ما بضاعت آن را دارد که سرمایه‌ی انسانی مؤثر خلق کند؟ آیا از حمایت همه جانبه دستگاه های بانفوذ برخوردار است یا آنکه درانبوه مشکلات طاقت فرسا به خود وانهاده شده است؟

در همین جا برای چندمین بارتکرار می‌کنیم که محور تمام برنامه‌های تربیتی و آموزشی تا پیش از دانشگاه باید تنها و تنها آموزش و پرورش باشد و سایر سازمان‌ها و نهادها یاور و حامی آن به حساب آیند نه آنکه دیگران از متولی تعلیم و تربیت متوقع و به آن نگاه ابزاری داشته باشند.

در واقع استقلال آموزش و پرورش، نباید قربانی خواست های سازمان‌های دیگر گردد. مدرسه یک مکان «ملی» است نه یک جایگاه درون سازمانی. در دنیای امروز تعریف کلاس درس از یک چهار دیواری زندان وار به یک فضای منبسط و توسعه یافته که مرزهای آن تا دور دست‌ها گسترش یافته، تغییر کرده است. اکنون «تواناییِ یادگیری در همه جا» یک مهارت شهروندی است.

چنانچه این واقعیات جهانی پذیرفته و محترم شمرده شود، باید با تمام قوا به کمک آموزش و پرورش شتافت و با محوریت این نهاد انسان ساز به سمت تعالی و تربیت پیش رفت. در اینجا همکاران گرامی خود را به این امر مهم دعوت می‌کنیم که با مطالعه‌ی شیوه‌های نوین تعلیم و تربیت، روش‌های تدریس خود را کارآمدتر و امروزی‌تر نمایند.

 در دنیای امروز این باور وجود دارد که بالندگی آموزش و پرورش تا حد زیادی مرهون نیروی انسانی ورزیده و خلاق است. اما با کمال تأسف بی توجهی شدید به وضعیت معلمان شاغل و بازنشسته در دهه‌های متوالی، شرایط نابه سامان و تلخی را فراهم کرده است. تأسف بارتر آنکه واژه‌ی «مطالبات فرهنگیان» برای برخی از مسئولین دستاویزی شده تا به اصل موضوع که همان ناچیز بودن حقوق و مزایا و امکانات رفاهی فرهنگیان کشوراست پرداخته نشود.

تأخیر طولانی در پرداخت حق التدریس معلمان (که بخش عمده‌ی مطالبات فرهنگیان به شمار می‌آید) ستمی نابخشودنی است اما ظلم ِ بزرگتر از آن، پایین بودن دستمزد این عزیزان و مزایای حرفه‌ای و شغلی است. ما از تلاش‌های دولت و وزارت و ادارات آموزش و پرورش به جهت ِ مدیریت شرایط سخت کنونی و ساماندهی نسبتاً موفق نیروی انسانی موجود غافل نیستیم و این تلاش‌ها را قدر می‌نهیم اما به این نکته‌ی ظریف هم اشاره کنیم که بدون فداکاری و ایثارگری همکاران شاغل و بازنشسته، گذر از تنگنای فعلی مقدور نخواهد بود و بی اعتنایی به این قشر شریف کمالِ قدرناشناسی است آنهم در دوره‌ای که صحبت از «مدرسه محوری» و تفویض اختیارات بیشتر به مدارس است. پایمال شدن کرامت انسانی و عزت نفس معلمان، هرگز قابل بخشش نیست.

انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان در راستای اهداف اصلاح طلبانه ی خود، همچنان همراه ِ دولت اما منتقد آن است و از هر اقدامی در جهت بهبود شرایط آموزش و پرورش استقبال می‌کند و پیوسته کمی‌ها و کاستی‌ها را مورد نقد جدی قرار می‌دهد. اما مسئولین ما باید این هشدار را جدی بگیرند که حل برخی از مشکلات، زمانِ خاص خود را دارد و پس از آن مشکل به بحران تبدیل خواهد شد و در آن زمان، درهای بازگشت و جبرانِ اشتباهات، بسته خواهد بود.

در پایان، ضمن تبریک به وزیر محترم جناب آقای حاجی میرزایی، بر این باوریم که ایشان به دلیل تعهدشان حتماً این توانایی را در خود دیده‌اند که مجموعه نظام را با خود همراه کنند و خواسته‌های بحق فرهنگیان نظیر در اولویت قراردادن آموزش و پرورش، استقلال آموزش و پرورش، امنیت فرهنگی معلمان، پاسداری از شأن و منزلت معلمان، اجرای عدالت آموزشی، رفع نابرابری‌ها را تحقق بخشند. ان شااللّه

 انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان

کد خبر 390384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    0 0
    تحقیر معلمان عامدانه است نه از سر بی پولی
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    0 0
    آموزش و پرورش در هر کشوری به دلیل نفوذ اجتماعی و در اختیار داشتن جمعیت زیاد دانش آموزان و اولیا آنها، قدرت نرم حاکمیت و مهمترین عامل مشروعیت بخشی حکومت داری است. بنابراین موضوع تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین باید دغدغه و اولویت اول مسولان و خانواده ها باشد و مسیر توسعه وپیشرفت کشور نیز از میان نظام تعلیم و تربیت مقتدر می گذرد.