فعالیت راهنمایان غیرمجاز گردشگری ممنوع می‌شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بخشنامه‌ای تهیه و ابلاغ خواهد شد که فعالیت‌های راهنمایان غیرمجاز اعم از ایرانی و غیرایرانی در سایت‌های تاریخی استان‌های مختلف ممنوع است.

به‌گزارش ایمنا به نقل از میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان در نشست کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که با آن مواجهه هستیم، تبلیغ منفی و معرفی نادرست کشورمان است که باعث شده برخی از گردشگران تصویر مناسبی از ایران نداشته باشند؛ از این رو این راهنمایان گردشگری می‌توانند تصویر درستی از ایران ارائه دهند.

وی به موضوع استانداردسازی توضیحات راهنمایان گردشگری اشاره کرد و افزود: استانداردسازی توضیحات راهنمایان گردشگری می‌تواند آسیب‌ها را در این حوزه کاهش دهد، البته این موضوع بیشتر از سوی راهنمایان غیرمجاز دیده می‌شود؛ با این حال نیازمندیم به یک چارچوب و استاندارد در خصوص توضیحات راهنمایان گردشگری دست یابیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: توضیحات راهنمایان گردشگری در خصوص سایت‌های تاریخی و بناهای فرهنگی‌تاریخی، باید به‌گونه‌ای باشد که حاوی اطلاعات استاندارد باشد و در چارچوب علمی تعریف شود؛ به‌عنوان مثال در حال حاضر که در ماه محرم هستیم برخی از گردشگران خارجی به نقاط مختلف کشور از جمله یزد برای بازدید از مراسم مذهبی و آیینی محرم سفر می‌کنند که اگر توضیحات یک راهنمای گردشگری استاندارد نباشد می‌تواند آسیب‌هایی را وارد کند.

مونسان در خصوص فعالیت راهنمایان غیرمجاز ایرانی و غیرایرانی گفت: بخشنامه‌ای تهیه و ابلاغ خواهد شد که فعالیت‌های راهنمایان غیرمجاز اعم از ایرانی و غیرایرانی در سایت‌های تاریخی استان‌های مختلف ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: راهنمایان گردشگری که در سایت‌های تاریخی فعالیت می‌کنند، حتما باید راهنمایان مجاز باشند و از فعالیت راهنمایان غیرمجاز در سایت‌های تاریخی به‌طور جدی جلوگیری خواهد شد.

مونسان در خصوص سفر انفرادی برخی از گردشگران عرب‌زبان و اقامت آن‌ها در برخی از اماکن مانند منازل شخصی یا حسینیه‌ها گفت: انتظار این است که طرحی جامع از سوی کانون انجمن صنفی راهنمایان گردشگری در این خصوص تهیه و تدوین شود و ما نیز در این خصوص کمک خواهیم کرد.

وی به موضوع تورهای غیرمجاز نیز اشاره کرد و گفت: تورهای غیرمجاز می‌تواند آسیب‌هایی را وارد کند؛ از این رو به‌نظر می‌رسد با توجه به آسیب‌های فعالیت‌های این‌گونه تورها، باید بتوانیم طرح جامعی برای مقابله با تورهای غیرمجاز با همکاری نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی تهیه و اجرا کنیم.

کد خبر 390381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.