تاثیر مصرف فیبرها بر باکتری‌های روده چیست؟

محققان اخیرا تاثیر انواع فیبرهای گیاهی را بر باکتری‌های روده موش‌ها، مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف فیبر برای سلامتی مفید بوده، به هضم غذا کمک می‌کند و برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است. با توجه به بررسی‌های محققان، مصرف روزانه ۲۵ تا ۲۹ گرم فیبر، باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان روده می‌شود. با این که بسیاری از پزشکان به مبتلایان بیماری‌های التهابی روده توصیه می‌کنند فیبر کمی مصرف کنند، اما بیشتر افراد برای بهبود سلامت روده خود باید فیبر زیادی در رژیم غذایی خود بگنجانند.

اما بهترین منبع فیبر چیست و کدام یک از مولکول‌های موجود در فیبر بر عملکرد میکروب‌های روده اثر می‌گذارد؟ گروهی از محققان دانشگاه واشینگتن در آمریکا برای یافتن پاسخ این پرسش به تازگی مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف از موش‌ها استفاده کردند؛ این موش‌ها میکروبیوم روده خود را نداشتند، بلکه هر کدام از آن‌ها ۲۰ نوع باکتری گرفته شده از روده انسان را دریافت کردند.

سپس هر موش به مدت چهار هفته از یک رژیم غذایی اصلی و انواع فیبرهای اضافه‌ شده استفاده کرد. رژیم غذایی اصلی همانند رژیم غذایی غربی حاوی مقدار زیادی چربی اشباع‌ شده و مقدار کمی میوه و سبزیجات بود. محققان ۳۴ منبع متفاوت فیبر خوراکی مانند پروتئین نخود، پوست مرکبات، پکتین مرکبات، پوست گوجه فرنگی، فیبر پرتقال، فیبر سیب، فیبر جو دوسر، کاکائو، دانه چیا و سبوس برنج را مورد آزمایش قرار دادند و به طور کلی ۱۴۴ ترکیب متفاوت به وجود آوردند.

سپس آن‌ها در مورد این موضوع  بررسی کردند که چگونه ۲۰ نوع باکتری متفاوت به وجود منابع مختلف فیبرها واکنش نشان می‌دهند. به طور کلی در ۲۱ مورد از این ترکیبات تاثیرات چشمگیری مشاهده شد. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مقدار باکتری "thetaiotaomicron" با وجود پکتین مرکبات و فیبر نخود افزایش پیدا کرد، در حالی که باکتری"ovatus" با مصرف سبوس جو و گندم افزایش یافت.

 به گفته محققان ترکیبات فعال مولکولی موجود در فیبر نخود شامل نوعی پلی ساکارید با نام "arabinan" است، در حالی که پکتین حاصل از مرکبات نظیر پوست پرتقال شامل نوع دیگری از پلی ساکارین به نام "homogalacturonan" بوده که مسئول توسعه باکتری است. با توجه به یافته‌های جدید می‌توان نتیجه گرفت که فیبرها، ترکیبات بسیار پیچیده داشته و از اجزای مختلف تشکیل شده است که نقش مهمی در  سلامت روده‌ها دارد، اما همه فیبرها اثر یکسانی بر سلامت روده‌ها ندارد.

کد خبر 390378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.