استقرار یک ناوشکن آمریکایی دیگر حامل سامانه ضد موشکی در خلیج فارس

ایالات متحده ناوشکن "نیتس" ، مسلح به سامانه ضد موشکی "ایجیس" را با هدف تقویت سیستم دفاع ضد هوایی عربستان سعودی در راستای شمال شرقی به شمال خلیج فارس اعزام کرد

به گزارش ایمنا به نقل از اسپوتنیک، ایالات متحده ناوشکن "نیتس" ، مسلح به سامانه ضد موشکی "ایجیس" را با هدف تقویت سیستم دفاع ضد هوایی عربستان سعودی در راستای شمال شرقی به شمال خلیج فارس اعزام کرد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی سی بی اس ، آمریکا ادعا می کند حمله به تاسیسات نفتی عربستان از طریق حریم هوایی مناطق شمال شرقی این کشور صورت گرفته است.

ناوشکن نیتس می تواند ۷۴ فروند موشک ضد بالستیک SM-۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر را حمل کند. این ناوشکن همچنین به موشک های کروز تاماهاگ با برد ۱۶۰۰ کیلومتر مسلح است.

طبق اطلاعات موجود، در حال حاضر همچنین ناوشکن موشک انداز  USS Gonzalez در جنوب خلیج فارس و یک ناوشکن امریکایی دیگر در بخش مرکزی این منطقه مستقر است.

علاوه بر این ناوگروهی با جلوداری ناوهواپیما بر آبراهام لینکلن و متشکل از یک رزمناو موشک اندازو دو ناوشکن  در حوضه دریای عمان و در  فاصله بسیار نزدیک از تنگه هرمز قرار دارد. ایالات متحده همچنین هواپیما های جنگنده زیادی را در در پایگاه های خود در منطقه مستقر کرده است. ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده نیروهای مسلح امریکا در خاورمیانه در این هفته از واشنگتن در خواست کرد سه گردان جدید سامانه های پدافند هوایی را برای دفاع از تاسیسات نفتی عربستان به منطقه اعزام کند.

دلیل احتمالی عمل نکردن سیستم پدافند هوایی پاتریوت در عربستان

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا بتازگی اعلام کرد  واشنگتن به عنوان پاسخ به "تجاوز ایران به عربستان سعودی" نیروهای مسلح بیشتری را به خاورمیانه اعزام می کند. وی خاطرنشان ساخت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده استقرار این نیروها در منطقه را مورد تأئید قرار داده است. اسپر افزود :"این فقط گام اول ما برای پاسخ دادن به این حملات به عربستان است"

اسپر خاطرنشان ساخت آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست اما از تعداد زیادی از گزینه های نظامی برای عمل برخوردار است. به گفته وی هدف از اعزام گروه نظامی دادن علامت روشن حاکی از آن است که آمریکا از شرکای خود در منطقه حمایت کرده و "نظم جهانی مبتنی بر قواعد خود را" حفظ می کند.

این تصمیم پس از حمله پهپادی و موشکی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان گرفته شده است.

در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین و موشک مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریکا ، مایک پمپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را اکیدا رد کرد ه اند. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در طول تاریخ منجر شده است، برخی از ناظران خسارات حمله به آرامکو را  بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای ۱۹۷۸-۱۹۷۹ و تحریم نفتی پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های ۱۹۷۳-۱۹۷۴ ارزیابی می کنند .

دونالد ترامپ با وجود ثابت نشدن دخالت ایران در حملات اخیر ،  دستور تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را صادر کرده است. وی اخیراً گفته این واقعیت که او برای حمله به ایران عجله‌ای ندارد حاکی از قدرت این کشور است و نه نشانه ضعف.

کد خبر 390364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.