دفاع کدخدایی از نظارت استصوابی شورای نگهبان

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

سلحشوری: ترسی از رد صلاحیت ندارم

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران با اشاره به طرح شفافیت آراء نمایندگان، گفت: در این مورد شفافیت آرا بارها و بارها صحبت و مصاحبه کرده‌ام، باز هم می‌گویم اولین بار طرح شفافیت آراء نمایندگان توسط دکتر فتحی عضو فراکسیون امید نوشته شد و ما ۳۸ نماینده بودیم که آن را امضا کردیم.

وی با بیان اینکه طرح شفافیت از نمایندگان لیست امید شروع شد، یادآور شد: بعد از مدتی آقای حاجی دلیگانی شروع کرد به چرخاندن همان طرح ما برای شفافیت آراء نمایندگان. فکر می‌کنم حدود ۱۶۰ امضا هم جمع شد و اتفاقا به واسطه اینکه فوریت داشت طرح زود به صحن مجلس آمد، از این ۱۶۰ امضایی که جمع شده بود، ما هم که ۳۸ نفربودیم در آن طرح ادغام شدیم و هر دو طرح یکی شد اما وقتی که در مورد این طرح رای‌گیری شد فقط ۵۹ رای موافق داشت یعنی از ۱۶۰ نفر نماینده تنها ۵۹ نفر رای موافق دادند و مابقی رای ندادند.

نماینده اصلاح‌طلب اضافه کرد: اساسا این موضوع را چوبی کرده‌اند که بالای سر نمایندگان به ویژه نمایندگان لیست امید بگیرند؛ فرض را بر این بگیرید که همین تعداد نمایندگانی که رای دادند به شفافیت آرا رای نمی‌دادند، فراکسیون اصول‌گرایان ۱۰۰ عضو دارد، پس اعضای خودشان چه‌کار کردند؟ اعضای خودشان هم رای ندادند. یا مثلا فراکسیون مستقلین نزدیک به ۱۰۰ عضو دارد آنها هم به همین طریق، چرا فقط ۵۹ نماینده رای دادند؟

وی افزود: حالا از این بگذریم که یک تعدادی از جمله خود من آن روز در مجلس حضور نداشتند، ممکن است بعضی مرخصی یا سفر خارج از کشور بودند یا به هر دلیل در مجلس حضور نداشته‌اند، اما اینها نهایتا بشوند ۵۰ نفر، مابقی کجا بودند؟

نماینده دور دهم مجلس تاکید کرد: یعنی اینکه از این موضوع به عنوان یک ابزار برای کوبیدن نمایندگان مجلس استفاده می‌شود، فقط به نمایندگان  لیست امید باز نمی‌گردد، به تمام نمایندگان باید برگردد و اگر راست می‌گویند زیر توئیت‌هایی که مربوط به هم فکران خودشان هم هست بر شفافیت آرا نمایندگان تاکید کنند.

وی ادامه داد: البته نمی‌دانم که این کار را کرده‌اند یا نه، اما کاملا موافق شفافیت هستم و اساسا چون ترسی از رد صلاحیت ندارم رای من، مشخص است و همه می‌دانند که چه رایی می‌دهم. سلحشوری گفت: یک مثال مشخص برای شما بگویم در زمان رای گیری CFT یا FATF بود که همین اعضای فراکسیون اصول‌گرایان به شدت اصرار می‌کردند که اگر راست می‌گویید همین الان باید رای‌گیری شفاف باشد و به نحو تحقیر گونه‌ای می‌گفتند که باید رای‌تان مشخص باشد؛ یعنی اگر شما رای‌تان مشخص باشد ما نمی‌گذاریم شما تایید صلاحیت شوید.

اختلافات اصلاح‌طلبان جدی نیست

داریوش‌ قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به اینکه "اختلافات اصلاح‌طلبان جدی نیست"، گفت: اساساً در هر جریان سیاسی تاثیرگذاری، طبیعی است که همه مثل هم فکر نکنند و اختلاف‌هایی هم در این بین خودنمایی کند، اما باید اذعان داشت برخی از اختلاف‌سلیقه‌هایی که در خصوص چگونگی شرکت در انتخابات شنیده می‌شود، بحث‌هایی تشکیلاتی است و نباید نشانه‌ای از چالش و فاصله قلمداد شود.

نماینده ادوار مجلس در ادامه سخنانش گفت: تفکر اصلاح‌طلبی یکی از ریشه‌دارترین جریان‌های سیاسی کشور است که اتفاقاً اصلاح‌طلبان در برهه‌های مختلف نشان داده‌اند قدرت و موقعیت تاثیرگذاری مثبت را دارند و دقیقاً به همین دلیل مورد توجه آحاد مختلف مردم قرار می‌گیرند و معمولاً در انتخاباتی که با مشارکت حداکثری برگزار می‌شود، با فاصله نسبت به رقیب برنده می‌شوند. همچنین باید اذعان داشت همین باعث می‌شود تندروهایی که می‌دانند سرمایه اجتماعی ضعیفی دارند، تلاش‌های‌شان را به کار می‌گیرند تا با شیوه‌های مختلف مردم را از حضور در انتخابات دلسرد کنند.

قنبری همچنین افزود: افراطیون به همین دلیل این روزها همه هم‌وغم‌شان را به کار گرفته‌اند تا با رفتارهای مختلف مردم را به این ذهنیت برسانند که اوضاع خیلی بد است. حتی آنها شأن منبر را حفظ نکردند و از این تریبون مذهبی برای تخریب نهاد مجلس استفاده کردند تا مثلاً مردم به خود بگویند چه دلیلی دارد در انتخابات مجلس شرکت کنیم. در واقع تندروها به تنها چیزی که فکر می‌کنند، این است که رغبت مردم برای شرکت در انتخابات روزبه‌روز سردتر شود.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به مهم بودن ممانعت از این فعالیت‌ها اظهار کرد: مهم است که با مردم سخن گفته شود و واقعیت‌ها برای افکار عمومی تشریح شود تا آنها تحت تاثیر سیاه‌نماها ناامید نشوند، چراکه ناامیدی بدترین اتفاقی است که برای ملک و ملت ممکن است، بیفتد. در واقع ناامیدی مانعی بلند برای پیشرفت، توسعه و در نتیجه آرامش همگانی است.

دفاع چندین‌باره کدخدایی از نظارت استصوابی شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سوالی در رابطه با راهکار شورای نگهبان جهت مشارکت حداکثری در انتخابات علی الخصوص انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارت وظیفه نظارت بر انتخابات را به عهده دارد. برنامه نظارتی شورای نگهبان طبق قوانین و مقررات موجود اجرایی خواهد شد و تلاش خواهیم کرد آنچه را که قانون معین کرده است چه در بررسی صلاحیت‌ها و چه در برگزاری انتخابات فارغ از حواشی دیگر اجرا کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه طبیعتا مشارکت گسترده، سلامت و امنیت انتخابات و رعایت قانون از جمله اولویت‌هایی است که باید در همه نهادهای اجرایی و نظارتی مهم باشد، گفت: همه نهادهای ذی ربط در امر انتخابات باید خودشان را به رعایت قانون مقید کنند. البته گاهی اوقات هم دیده می شود که بحث‌ها یا موضع گیری‌های سیاسی هم نسبت به این وضعیت اتخاذ می‌شود که ما تلاش داریم فارغ از مباحث سیاسی و به عنوان یک نهاد ناظر بر انتخابات ان شاءالله وظایف قانونی خود را انجام بدهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اینکه یکی از انتقاداتی که نسبت به شورای نگهبان مطرح می شود پیرامون نظریه‌های استصوابی شورا است، در پاسخ به این سوال که آیا مشخص نبودن تعریف رجل سیاسی و رجل مذهبی دامنه نظرات استصوابی شورای نگهبان را گسترده تر نمی کند؟ خاطر نشان کرد: شاید بتوانیم این گونه تفکیک کنیم که نظارت استصوابی که همان نظارت قانونی است و هیچ تفاوتی ندارد در هر صورتی باید وجود داشته باشد. برای مثال اگر برای انتخاب ریاست جمهوری ۲۰ شرط داشته باشیم نظارت شورای نگهبان تفاوتی نمی کند، جایی هم که ۵ شرط داشته باشیم باز نظارت شورای نگهبان فرقی نمی کند و ماهیتاً باید یک نظارت قانونی موثر توسط شورای نگهبان وجود داشته باشد.

مطهری: با شفافیت آراء موافقم اما نه برای همه نمایندگان

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره موضوع شفافیت آراء نمایندگان مجلس گفت: به طور کلی بنده با شفافیت آراء موافقم، اما در شرایط فعلی شفافیت آراء را برای همه نمایندگان مجلس مناسب نمی‌دانم، اگر چه برای شخص خودم مشکلی ندارم.

وی افزود: دلیل مخالفتم برای شفافیت همه نمایندگان این است که در مسائل مورد اختلاف اگر آراء نمایندگان اعلام شود، بسیاری از آنها در حوزه‌های انتخابیه خود مورد آزار و اذیت گروه‌های فشار قرار می‌گیرند.

 عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در نتیجه این امر (تحت‌ فشار قرار گرفتن نمایندگان) باعث می‌شود که نمایندگان در مجلس رای واقعی خود را اعلام نکنند و چنین چیزی به ضرر کشور است.

مطهری در خاتمه سخنانش خاطرنشان کرد: هر وقت این شرایط تغییر کرد و چیزی به نام گروه‌های فشار نداشته باشیم شفافیت آراء نمایندگان یک امر مفید خواهد بود.

اگر استکبار جهانی خطایی کنند، صد در صد آماده هستیم

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس اظهار کرد:  بندر عباس نقطه ای‌ست که فردا شاهد رژه یگان‌های شناورهای سطحی و غیر سطحی و پروازی خواهیم بود.

وی ادامه داد: قطعا آن چیزی که فردا ملت شاهدش خواهند بود این است که با غرور از حماسه تمام کسانی که در دفاع مقدس این شکوه را آفریدند یاد کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: در شرایط پیچیده امنیتی که پیرامون ما است قطعا بخشی از آمادگی ما  به این موضوع می پردازد که آماده دفاع باشیم، احیانا اگر استکبار جهانی یا دشمنان ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران از ذهنشان بگذرد خطایی کنند ما صد در صد آماده هستیم و بخشی از تسلیحات دفاعی ما امروز آماده است تا پاسخ جدی به دشمنان در دریاها بدهد.

خانزادی تاکید کرد: هوشیار و آگاه هستیم . نقاط ایستایی آنان را به دقت رصد می کنیم و این را بدانند قطعا از جایی که آمادگی آن را ندارند ضربه سختی از سربازان نیروی دریایی و یگان های پروازی خواهند خورد.

حاجی زاده: اگر دشمن غلطی کند پاسخ کوبنده ای می گیرد

سردار امیرعلی حاجی، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه افتتاح نمایشگاه شکار پهپادها و در جمع خبرنگاران، گفت: امروز بزرگترین کلکسیون پهپادی جهان در موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی افتتاح شد. این موزه، موزه عبرت برای کسانی است که ملت ایران را تهدید می کنند.

وی افزود: امروز بعد از 40 سال از انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت فراوان در حوزه های مختلف به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین هستیم و جزو پنج کشور برتر دنیا در حوزه پهپاد هستیم.

فرمانده هوافضای سپاه تاکید کرد: علاوه بر آن در حوزه رادار نیز پیشرفت های بسیار خوبی داشتیم که نمونه آن نیز ساقط کردن هواپیمای گلوبال هاوک بود.

حاجی زاده با بیان اینکه دشمنان باید عبرت بگیرند و ادبیات خود را نسبت به ملت ایران تغییر دهند، گفت: ما همچون چهل سال گذشته ایستاده ایم و اگر دشمنی غلطی کند قطعا پاسخ کوبنده ای دریافت خواهد کرد.

کد خبر 390359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.