اعزام نیروی نظامی آمریکا به خاورمیانه

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

عربستان خواستار حمایت بین‌المللی برای حفاظت از  زیربناهای حیاتی خود شد

پنتاگون اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با اعزام نیروهای نظامی این کشور به خاورمیانه به خصوص عربستان برای تقویت پدافند هوایی و موشکی این کشور موافقت کرده است. طبق اعلام پنتاگون، عملیات استقرار نیروها شامل تعداد اندکی از سربازان آمریکا خواهد بود در درجه اول ماهیت تدافعی خواهد داشت.

در همین راستا، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد: عربستان به منظور جلوگیری از تشدید تنش خواستار حمایت بین‌المللی برای حفاظت از  زیربناهای حیاتی خود شد و در پاسخ به این درخواست با اعزام نیروهای آمریکا به این کشور موافقت و هدف از اعزام نیروهای آمریکا به خاورمیانه از جمله عربستان و امارات را دفاع هوایی و موشکی عنوان کرده است.

 وی افزود: این اولین گام آمریکا در واکنش به حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان است. هنوز تعداد این نیروها مشخص نیست. آمریکا در کنار اعزام نیرو به عربستان حضور "قوی" در منطقه دارد و ما کاملا به مواضعمان اعتماد داریم.

 وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: واشنگتن درحال حاضر تلاش‌های خود را بر حمایت از زیربناهای حیاتی و دفاعی عربستان متمرکز کرده است و ارسال تسلیحات و نیروی اضافی به عربستان و امارات در راستای افزایش توانایی دفاعی آنها صورت می‌گیرد. 

تحریم بانک مرکزی ایران بر روابط مسکو و تهران تاثیری نمی‌گذارد

اسماعیل شعبانف، عضو شورای روابط بین اقوام تحت نظارت رئیس جمهوری روسیه با اشاره به تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا اظهار کرد: روسیه ایران را متحد مهم خود در منطقه خاورمیانه و همسایه مطمئن می‌خواند و سعی دارد با این کشور مشارکت راهبردی و بلند مدت بنا کند و موفقیت‌هایی نیز در این عرصه بدست آمده است.

وی افزود: تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا نمونه واقعی تروریسم اقتصادی است و واشنگتن که مدعی دفاع از سیستم بازار آزاد و پایبند به اصول اقتصادی و مالی جهانی است خود به بزرگترین ناقض این اصول تبدیل شده است.

به گفته شعبانف، ترامپ امیدوار است که با کمک گرفتن از تحریم‌ها، مردم ایران را به زانو درآورد و دولت این کشور را مجبور کند تا در مقابل آمریکا پرچم تسلیم را بالا ببرد و هدف این تحریم‌ها چیزی جز درهم شکستن اراده ایران نیست.

وی با بیان اینکه آمریکا وضعیت دشواری را برای ایران بوجود می‌آورد، اظهار کرد: ملت ایران در شرایط تحریم‌ها سیستم جدید اقتصادی بوجود آورده که به اقتصاد مقاومتی مشهور شده و این سیستم کاملا جوابگوی نیازهای ایران است و باید در این مسیر حرکت کرد.  این

مقام روس درباره همکاری روسیه با ایران گفت: روسیه، ایران و ترکیه در طرح های اوراسیا مشارکت دارند و آمریکا نمی‌تواند بر این سیستم کنترل داشته باشد و تمام تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک واشنگتن در این عرصه به شکست انجامیده است و هیچ شکی نیست که در مورد تحرم بانک مرکزی ایران نیز آمریکا موفقیتی به دست نمی‌آورد.

شعبانف معتقد است که ایران به جهان نشان داد که چگونه می‌توان در شرایط تحریم اقتصاد خود را توسعه داد و در این عرصه تجربه‌های موفقی به دست آورده است.

وی افزود: روسیه از این تجربه ایران استفاده می‌کند و اقتصاد خود را بر اساس مدل جدید بنا خواهد کرد تا از ضربات تحریم‌های غرب به رهبری آمریکا مصون بماند.

رایزنی‌ دیپلمات‌های روسیه با مقامات مختلف جهان همزمان با سرزنش آمریکا

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه جمعه شب با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص اوضاع در خلیج فارس گفت وگو کرد. در این گفت و گو ضمن اینکه توجه ویژه‌ای نیز به نتایج پنجمین نشست سران آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) در آنکارا شد، دیپلمات بلند پایه روسیه از گوترش خواست از دیگر کشورها بخواهد در ساخت و ساز سوریه پس از جنگ نقش آفرینی کنند. لاوروف که از کشورهای منطقه دعوت کرد برای کاهش تنش ها به گفت وگو با هم روی آورند، اعلام کرده است: تحریم های آمریکا به صورت مستقیم به رفاه و حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم عادی ضربه می زند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ایجاد مانع در عرصه اقتصادی، تحریم، سوء استفاده از موقعیت دلار به عنوان وسیله اصلی پرداخت های مالی و تامین برتری مالی از راههای غیراصولی به شیوه معمول آمریکا علیه دیگر کشورها در عرصه جهانی تبدیل شده چرا که این کشورها با اصول تحمیلی واشنگتن بازی نمی کنند و جرات می کنند با کشورهای مخالف واشنگتن همکاری کنند.

لاوروف با طرح این سوال که در نتیجه چه وضعیتی داریم؟ افزود: شاهد تزلزل زیربنای حقوقی قوانین بین المللی، تشدید بی ثباتی و عدم پایداری اوضاع جهانی و افزایش بی اعتمادی بین کشورها هستیم.

این دیپلمات بلند پایه روسیه افزود: در عرصه امنیتی، مرز بین شیوه های متکی بر خشونت و غیرخشونت برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی از بین رفته و مناسبات بین المللی وضعیت نظامی یافته و نقش سلاح اتمی در اسناد دکترین آمریکا هم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در اقتصاد جهانی شاهد اقدامات خودسرانه غیراصولی و تشدید مبارزه برای کنترل بازارها، منابع انرژی و مسیرهای انتقال نفت و گاز، جنگ های تجاری و تزلزل سیستم های بازرگانی چندجانبه هستیم. 

ترامپ رابطه با رهبر کره شمالی را "بهترین اتفاق برای آمریکا" دانست

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان دیدار با اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفت: فکر می‌کنم بهترین چیزی که در این کشور افتاده حداقل در سه سال گذشته این است که من روابط بسیار خوبی با کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی دارم و این یک اتفاق مثبت است. کره شمالی یک پتانسیل خوب دارد. او این را می‌داند. اما کشور ما ۵۰ سال است که به دستاوردی نرسیده است. ما حالا روابطی داریم که هرگز چنین رابطه‌ای نداشته‌ایم. رئیس جمهوری آمریکا همچنین اذعان کرد که اقداماتش برای دستیابی به توافقی است که با توقف برنامه اتمی کره شمالی همراه باشد اما ممکن است در نهایت شکست بخورد.

ترامپ ادامه داد: خواهیم دید که چه اتفاقی می‌افتد. شاید کار کند یا کارایی نداشته باشد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین به رابطه‌اش با کیم جونگ اون به عنوان نمونه‌ای برای اهمیت برگزاری نشست‌هایی با سایر رهبران اشاره کرد و از تمایلش برای دعوت از طالبان به کمپ دیوید برای مذاکرات صلح نیز حمایت کرد و گفت: من با هرکسی دیدار می‌کنم. به نظرم دیدار و نشست خوب است. ترامپ ریشه کنی برنامه‌های اتمی کره شمالی را در محوریت تلاش‌ها و اقدامات سیاست خارجی دولتش قرار داده است.

پلوسی: آمریکا نباید به دستور سعودی‌ها حمله کند

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه NPR در پاسخ به این سوال که آیا از اقدام نظامی علیه ایران در رابطه با حمله به تاسیسات نفتی آرامکو حمایت می‌کند یا خیر، گفت: قطعا نه. وی همچنین به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که از رابطه نزدیکی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برخوردار است و مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند که در قتل جمال خاشقجی دست داشته، اشاره کرد.

کد خبر 390341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.