حکیمی پور: شفافیت در آرا نمایندگان حق موکلین است

دبیر کل حزب اراده ملت گفت: نمایندگان، وکلا و امانت داران مردم هستند، بهتر است که شفاف به مردم بگویند و یا مردم در جریان باشند که در مورد مسائل حساس کشور که در زندگی مردم تاثیرگذار است چه تصمیمی گرفته اند و چه رایی داده اند و یا در مورد این طرح چه نطقی را بیان کرده اند.

احمد حکیمی پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شفافیت آرا در مجلس پدیده خوبی است، اظهار کرد: بسته به اهمیت، درون مایه این رای ها مهم هستند. در مواردی که رای گیری مهمی در مجلس انجام می گیرد و سرنوشت کشور را تعیین می‌کند، مهم است که مردم اطلاع پیدا کنند که موکلینشان به این طرح چه رایی داده اند.

وی افزود: اصلاح آیین نامه مجلس نیازمند دو سوم آرا است و ممکن است طرحی را نماینده ای امضا کند، اما به آن رای ندهد؛  در طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز با چنین مسئله ای رو به رو بودیم، یکی از نمایندگان گفته بود که برای این طرح ۱۸۰ امضا جمع شد اما ۶۰ رای بیشتر نیاورد.

دبیر کل حزب اراده ملت ادامه داد: نمایندگان، وکلا و امانت داران مردم هستند، بهتر است که شفاف به مردم بگویند و یا مردم در جریان باشند که در مورد مسائل حساس کشور که در زندگی مردم  تاثیرگذار است چه تصمیمی گرفته اند و چه رایی داده اند و یا در مورد این طرح چه نطقی را بیان کرده اند. این حق موکلین است که بدانند وکلایشان برای حقوقشان چه تلاشی می‌کنند.

حکیمی پور در پاسخ به این سوال که آیا تصویب این طرح منجر به افزایش حرکات پوپولیستی خواهد شد یا نه، گفت: در تمامی پارلمان ها در دنیا که انتخابات توسعه یافته ای دارند به این دلیل که مردم به احزاب رای می‌دهند و نه به اشخاص، کاملا مشخص و روشن است که در مورد یک لایحه یا یک طرح در مجلس نظر هر حزب چه بوده و رای اعضای فراکسیون مورد نظر روشن است.

حکیمی پور ادامه داد: در ایران به این دلیل که انتخابات حزبی نیست افراد با ورود به مجلس "ژست" فراجناحی می‌گیرند و خود را مستقل می‌نامند در نتیجه سیاست ورزی و کنش پارلمانی دچار مشکل شده است. اما در تمامی پارلمان های دنیا، آرا روشن هستند و همه می‌دانند که ترکیب مجلس چگونه است و از چه احزاب و طیف هایی تشکیل شده و روی یک موضوع مشخص رایشان چه بوده است.

وی افزود: در طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این گونه نیست که کسی نفهمد کدام نماینده به این طرح چه رایی داده و حتی در آمریکا و ژاپن و ترکیه هم همین گونه است. اگر عضوی از یک حزب بخواهد رای مخالف مواضع حزب داشته باشد، باید دلایل رای مخالف خود به طرح مورد نظر را به حزب اعلام کند. بنابراین چیزی به عنوان رای پنهان در این کشور ها وجود ندارد.

دبیر کل حزب اراده ملت با اشاره به حمایت برخی از چهره ها که در گذشته با اصل شفافیت مخالف بودند از این طرح، اظهار کرد: در ایران همه چیز بوی سیاست زدگی به خود می‌گیرد و متاسفانه طرح شفافیت آرا نیز به همین مسئله دچار شده است. به طور اصولی در نظام های پارلمانی آرا همیشه شفاف و روشن هستند و برنامه ها و مرام هر نماینده ای مشخص است. اما در کشور ما شکل گیری مجلس اساسا ناقص است و متاسفانه همه موضوعات به یک ابزار برای تسویه حساب سیاسی تبدیل می‌شود.

کد خبر 390314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.