زمان اتمام پروژه قطار سریع السیر را نمی‌توان اعلام کرد

وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش بینی زمانی اتمام پروژه قطار سریع السیر را به دلیل چند عامل ناشناخته ای که در آن وجود دارد، نمی توانم اعلام کنم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد اسلامی صبح امروز _شنبه ۳۰ شهریورماه _ پس از بازدید از روند پیشرفت پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان یکی از پروژه های راهبردی در حوزه زیربنایی حمل ونقل است که از سال‌های پیش شروع شده و متأسفانه در این یک و نیم سال اخیر یا تقریبا دو سال اخیر مقداری با رکود مواجه شده بود البته یک وقفه هم در سال ۱۳۹۲ قبل از دولت یازدهم داشت. 

وی افزود: در این مدت اخیر توفیق داشتیم که موانع را برطرف کنیم و امروز به این نقطه رسیدیم که بعد از ماه ها توقف، این پروژه باز هم فعال شده است. موضوع مهم در این پروژه تنها تهران- اصفهان نیست، بلکه با اجرایی شدن این پروژه ایران به زنجیره حمل ونقل پیشرفته جهانی متصل می‌شود.

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر بودجه نهایی مورد نیاز برای اتمام پروژه، گفت: این پروژه فاینانس دارد بنابراین بودجه آن حتما تامین خواهد شد، اینکه می گویم "نمی دانم، اینطور نیست"، بلکه گفتنش به صلاح نیست.

سرمایه‌گذاری در راه ابریشم جدید یکی از بایدهای جمهوری اسلامی است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «طرح یک کمربندی یک راه » توسط دولت چین مطرح شده و سرمایه گذاری بسیاری در چین برای آن تعریف شده است، گفت: با توجه به اینکه راه ابریشم به صورت تاریخی از نظر عقلی و اقتصادی از این راه می گذشت، باید بتوانیم در مسیر راه ابریشم جدید که با تکنولوژی پیشرفته است و حرکت سریع و اقتصادی را به ارمغان می آورد، قرار بگیریم.

اسلامی افزود: باید در این مسیر سرمایه گذاری کنیم زیرا نمی توانیم بدون سرمایه گذاری در سرعت بالا و ایمن در حوزه حمل ونقل، انتظار داشته باشیم که همچنان راه ابریشم در اختیار ما باشد، مبالغی این چنینی جزو بایدهای ما در جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: امروز ما از  پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- قم - تهران بازدید کردیم، خوشبختانه این پروژه در حال فعالیت است و تجهیزات مورد نیاز آن همچنین مشخصات فنی فراهم شده‌ است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استفاده حداکثری از منابع و ظرفیت‌های موجود در اولویت است، گفت: از کل مسیر این پروژه بین قم تا اصفهان منهای ۳۰ کیلومتر منطقه ای که در اصفهان قرار دارد ۲۱۵ کیلومتر کار زیرسازی اش (حدود ۷۰درصد) پیشرفت داشته که ایجاب می کند مقداری از فعالیت را روی این ناحیه زیادتر کنیم تا زودتر بتوانیم به مرحله روسازی برسیم و پروژه به انتها نزدیک‌تر بشود.

اسلامی با بیان اینکه امیدواریم روند پیشرفت پروژه تسریع شود. افزود: تغییراتی که در یک سری از محفوظاتی که برای پروژه در نظر گرفته شده بود، صورت گرفت، تقریبا حجم مالی پروژه را افزایش داده بود که ضرورت نداشت و برای ما مزیتی ایجاد نمی کرد به غیر از اینکه پروژه را سنگین می کرد.

وی اضافه کرد: در پروژه قطار سریع السیر برقی، مهم طول مسافتی است که طی می کند زیرا در چنین پروژه‌هایی توقف کوتاه به صرفه نیست و با توجه به اینکه بلیتش هم گران است از این رو باید مردمی که انتخاب می کنند بتوانند در مسافت کوتاه سریع به مقصدشان به صورت ایمن برسند. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز سعی کردیم وزنه هایی که به پای پروژه بسته شده بود را برداریم به نحوی که بتوانیم اولین الگوی حمل ونقل پیشرفته ریلی را در ایران به بهره برداری برسانیم و از اینجا به شمال، جنوب، شرق و غرب ادامه بدهیم که این زنجیره تکمیل شود. 

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش بینی زمان اتمام پروژه اظهار کرد: پیش بینی زمانی را به دلیل چند عامل ناشناخته ای که در آن وجود دارد، نمی توانم اعلام کنم. 

وی افزود: در مسیر این پروژه مطالبات اجتماعی وجود داشت زیرا در بعضی از نقاط که پروژه عبور می‌کند، بخش زیادی از اراضی در مسیر است که تملک آنها کار کارشناسی می خواهد و باید با مردمی که صاحب زمین هستند، مذاکره شود. 

وزیر راه و شهرسازی از مردمی که در مسیر این پروژه قرار دارند، خواستار شد که که حتما همکاری کنند این یک باقیات الصالحات برای خودشان و ذریه شان خواهد بود که یک کار پیشرفته برای خودشان است و باید این مساعدت را با ما داشته باشند.

کد خبر 390312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.