خصوصی سازی مدارس صحت ندارد/ ۷۵۰ هزار نفر در ایران مبتلا به آلزایمر

۷۵۰ هزار نفر در ایران مبتلا به آلزایمر، ثبت نام ۱۴ میلیون ۶۰۰ هزار دانش آموز، تغییر ساعت رسمی کشور از امشب، بارش و کاهش ۱۲ درجه ای دما در نوار شمالی کشور، ۱۳ کشته و ۱۸ زخمی بر اثر حادثه دلخراش در گلستان و وسایل خبرگزاری ایرنا همدان در کنار خیابان عناوین بسته خبری اجتماعی امروز ایمنا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز با احتساب پیش دبستانی‌ها ثبت نام شده‌اند و ۹۸ و نیم ورصد افراد لازم التعلیم تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

 وی با بیان اینکه ۴۸۰ هزار دانش آموز اتباع داریم، افزود: ۵۷۰ هزار کلاس درس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس هستند که از این تعداد ۴۵ هزار مدرسه کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند و همچنین ۵۱ درصد مدارس در مناطق روستایی قرار دارد در حالی که ۲۰ درصد دانش آموزان روستایی هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در یکهزار عنوان آماده و توزیع شده است، تصریح کرد: کتب درسی به دلیل تخصیص ارز دولتی تا ۷۰ درصد یارانه گرفته‌اند و بیش از ۳۰ میلیارد تومان نیز برای توزیع رایگان کتب در مناطق محروم صرف شده است.

خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش صحت ندارد

حاجی میرزایی در خصوص گلایه از شهریه مدارس غیردولتی، اظهار کرد: در مدارس غیردولتی برای شهریه دانش‌آموزان ضوابطی تعیین شده و بر اساس آموزش‌هایی که مدرسه ارائه می‌شود تعیین می‌شود؛ نیاز به حضور سازمان‌های دیگر برای نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی نیست.

وزیر آموزش و پرورش در مورد موضوع خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش گفت: چنین چیزی صحت ندارد؛ آموزش و پرورش امر حاکمیتی است و خصوصی‌سازی انجام نمی‌شود اما خرید خدمات روشی است که چون با مشکل کمبود نیرو مواجه هستیم، اجرا می‌کنیم که معلمان تابع قوانین آموزش و پرورش هستند و محتوای آموزشی هم اجرا می‌شود.

امشب ساعت رسمی کشور یک ساعت به عقب کشیده می‌شود

ساعت رسمی کشور ساعت ۲۴ امشب (۳۰ شهریور) همچون هر سال یک ساعت به عقب کشیده خواهد شد.

بر اساس قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی،  ساعت رسمی کشور در تاریخ ۳۰ شهریور ساعت ۲۴ یک ساعت به عقب کشیده می‌شود.
ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریورماه به حالت سابق برگردانده می‌شود.

بارش و کاهش ۱۲درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور

فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی گفت: فردا یکشنبه علاوه بر تداوم بارش بر روی سواحل شمالی و اردبیل در ارتفاعات البرز، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش بادهای شدید همراه با کاهش نسبی دما خواهیم داشت و شاهد کاهش نسبی دما بین ۷ تا ۱۲ درجه در نوار شمالی کشور خواهیم بود.

گودرزی افزود: از چهارشنبه تا آخر هفته در بیشتر مناطق کشور آسمان صاف می‌شود و روند دمایی در نوار شمالی افزایش نسبی خواهد داشت.

۱۳ کشته و ۱۸ مجروح در تصادف دلخراش محور "مراوه تپه-گنبدکاووس"

رئیس پلیس راه استان گلستان، گفت: بر اثر حادثه دلخراش رانندگی در محور "مراوه تپه-گنبدکاووس"۱۳ نفر کشته و ۱۸ نفر مجروح شدند.

سرهنگ علی عبدی با اشاره به جزئیات این خبر، افزود: با حضور ماموران در محل، مشاهده شد، یک دستگاه مینی بوس که از روستای کرند شهرستان "مراوه تپه" به سمت "علی آباد کتول" در حرکت بوده و اکثر سرنشینان آن زنان و کودکان بودند با یک دستگاه تریلی برخورد که بر اثر آن مینی بوس دچار آتش سوزی شده و متاسفانه ۱۳ نفر از سرنشینان آن فوت و ۱۸ نفر به شدت مجروح شدند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه مجروحان توسط عوامل امدادی به مراکز درمانی گنبدکاووس منتقل شدند، تصریح کرد: علت این حادثه توسط کارشناسان انحراف به چپ تریلی بر اثر خستگی و خواب آلودگی راننده اعلام شده است.

وسایل خبرگزاری ایرنا مرکز همدان در کنار خیابان

 با حکم قضایی وسایل و تجهیزات اداری خبرگزاری ایرنا در همدان از محل استقرار این خبرگزاری ، تخلیه شد .

گفته می شود این ملک را که تا امروز در اختیار ایرنا بود ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ، سی سال پیش از شهرداری همدان خریداری و  مبلغ ملک را نیز به  شهرداری پرداخت کرده است .اما گویا شهرداری همدان  این ملک را که متعلق به شخص دیگری بوده  به خبرگزاری ایرنا فروخته بود .

 از ۲۰ سال پیش ورثه مالک اصلی ملک با طرح دعوی خواستار بازگرداندن  ملک خود بودند و در نهایت امروز با دستور مقام قضایی ملک خود را تحویل گرفتند .

گفته می شود اکنون این ملک مربوط به ۲۷ نفر ورثه مالک اصلی ساختمان محل استقرار خبرگزاری ایرنا در همدان است.

۷۵۰هزار نفر در ایران مبتلا به آلزایمر هستند

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: اکنون ۵۰ میلیون نفر در جهان با بیماری دمانس (زوال عقل) زندگی می‌کنند که از این تعداد ۷۵۰هزار نفر ایرانی هستند.

معصومه صالحی با بیان اینکه حدود ۷۰درصد از دمانس‌ها را بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد، گفت: آلزایمر می‌تواند در افراد بالای ۶۰ سال بروز پیدا کند، البته بیشترین سن ابتلا به آلزایمر از ۸۵ سالگی به بعد است. این نوع از آلزایمر در روند پیری اتفاق می‌افتد؛ اما، بیماری دمانس و نوعی خاص از آلزایمر که در پی مشکلات ژنتیکی بروز پیدا می‌کند، می‌تواند در سنین پایین‌تر نیز اتفاق افتد.

وی با اشاره به اینکه افزایش امید به زندگی در جوامع باعث افزایش تعداد سالمندان در کشورها شده است: به همین دلیل است که بیماری‌های غیرواگیر نظیر فشارخون، ‌ دیابت نوع دو، آلزایمر و... در حال افزایش است. طبق آخرین آمار جهانی که انجمن جهانی آلزایمر در اختیار ما قرار داده است، ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با دمانس زندگی می‌کنند که حدود ۷۰ درصد از این افراد دچار آلزایمر هستند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: در جهان در هر سه ثانیه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود. در ایران نیز بر اساس تخمین‌های صورت گرفته در میان جمعیت سالمندی، ‌ سال گذشته ۷۰۰ هزار نفر به دمانس مبتلا بودند که در سال جاری ۵۰هزار نفر دیگر به آنها اضافه شده و در مجموع ۷۵۰هزار نفر در ایران به دمانس مبتلا هستند.

کد خبر 390305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.