موانع جزئی در راه صنعت وجود دارد/ نباید مایحتاج ضروری مردم صادر شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه موانع جزئی در راه صنعت وجود دارد و برنامه مفصلی برای خودکفایی در کشور داریم، گفت: در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم، این مهم را نباید فراموش کنیم و برای وضعیت امروز صنعت باید روحیه جنگی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا رحمانی امروز شنبه _۳۰ شهریورماه_ در آئین «تجلیل از واحدهای نمونه صنعت و معدن استان اصفهان»، اظهار کرد: استان اصفهان قطب صنعت کشور است و اگر بتوانیم تصمیمات تاثیرگذار در اصفهان بگیریم ۱۰ درصد صنعت کشور را توسعه داده ایم.

وی با بیان اینکه ۱۶ ماه است که به شدت تحت تاثیر جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم، گفت: صادرات سنگ آهن کنسانتره آزاد و واردات قطعات خودرو تحریم است. در گذشته آمریکا واردات کالاهای لوکس را به ایران تسهیل می کرده است تا فاصله طبقاتی در ایران افزایش پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بنای فعالیت آمریکایی‌ها این بوده که تا پایان اسفندماه ۱۳۹۷صنایع کشور تعطیل شود. پیش‌بینی آمریکا با وضعیت صنعت ما در سال گذشته یکسان بود، اما امروز صنایع کشور به شدت تقویت شده اند.

رحمانی افزود: کارخانه های خودروسازی در شرف تعطیلی بودند، اما همانطور که لشکرهای اصفهان در جبهه پیروز می شدند امروز صنعت اصفهان در جبهه رونق تولید پیروز است. نباید آمار ما همچون سال گذشته باشد، بلکه باید به تقویت واحدهای صنعتی بپردازیم و پیشرفت کنیم.

نباید مایحتاج ضروری مردم صادر شود

وی گفت: سیاست دولت و وزارت صمت حمایت از کالای داخل و جلوگیری از واردات مشابه خارجی است. اقداماتی برای بی نیاز شدن کشور از لاستیک سنگین لازم و در دست اقدام است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: صادرات در سال جاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید معادله صادرات و واردات کالا به درستی حل و فصل شود.

رحمانی اضافه کرد: صادرات برای ما راه نجات و یک نیروی پیشران است، اولویت ما صادرات به کشورهای همسایه است، اما نباید مایحتاج ضروری مردم به خارج صادر شود. بلکه باید از کالاهای مازاد صنعتی و معدنی کشور صادر بکنیم.

وی تاکید کرد: صادر نکردن بهتر از صادر کردن کالای بی کیفیت است؛ نباید آبروی ایران و ایرانی را با صادر کردن کالای بی کیفیت ببریم.

یک عده اجازه نمی دهند صنعت خودرو اصلاح شود

وزیر صمت گفت: تولید مواد پتروشیمی کشور به جز در موارد جزیی و خاص دو برابر مصرف است.

رحمانی خاطرنشان کرد: یکی از جاهایی که در آن به اصلاح دست زده ایم رابطه خودروسازان و قطعه سازان است. بیشترین مشکلات ما در صنعت خودرو و قطعه سازان است. یک عده نمی خواهند اجازه دهند که صنعت خودرو اصلاح شود البته شاید برخی از سر ناآگاهی اقدام به این کارها می کنند.

کد خبر 390296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.