این غذاها برای مبتلایان به آنفلوانزا ممنوع!

حتی اگر شما واکسن آنفلوانزا هم زده باشید و با جدیت دست‌های خود را چندین بار در روز بشویید؛ هیچ تضمینی وجود ندارد که دچار سرماخوردگی یا آنفلوانزا نشوید.

به گزارش ایمنا، مصرف دارو برای کاهش علائم ناشی از این بیماری‌ها، یکی از اقدامات متداول است. با این حال شما می‌توانید با اجتناب از مصرف بعضی غذاها، از بدتر شدن حال ناشی از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کنید:

لبنیات: در بعضی افراد مصرف لبنیات باعث می‌شود خلط موجود در گلو ضخیم‌ و غیر قابل تحمل شود. اگر احساس می‌کنید با مصرف لبنیات خلط بیشتری تولید می‌شود از مصرف آن پرهیز کنید، اما در غیر از این صورت، از آنجا که لبنیات منبع عالی پروتئین و ویتامین D است، به بدن برای مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار: از آنجا که در سرماخوردگی مقدار زیادی از آب و املاح بدن با تب و آبریزش بینی از دست می‌رود، مصرف نوشیدنی‌های مدر نظیر قهوه با دفع بیش از اندازه آب از بدن و ابتلا به کم آبی همراه خواهد شد.

ادویه‌ها: معمولاً مخاط‌های بینی، دهان و حلق افرادی که سرما می‌خورند، ملتهب می‌شود. التهاب نوعی واکنش ایمونولوژیک سیستم ایمنی بدن نسبت به ویروس متجاوز است. به همین دلیل مصرف تمام غذاهای بودار، سرخ‌کرده، چرب، تند یا پرادویه می‌تواند باعث التهاب بیشتر بافت‌های ملتهب در مخاط‌های بینی، دهان و حلق افراد سرماخورده شود. در این حالت، آسیب‌پذیری مخاط‌ها در برابر ویروس سرماخوردگی شدیدتر و وضعیت بیمار بدتر می‌شود.

شکر: شکر باعث التهاب بدن می‌شود. التهاب نیز خود عامل تضعیف گلبول‌های سفید خون محسوب می‌شود. از آنجا که این گلبول‌ها برای مبارزه با عفونت ضروری است، توصیه می‌شود در صورت ابتلا به سرماخوردگی از خوردن آن‌ها اجتناب کنید.

کربوهیدرات‌های ساده: این نوع کربوهیدرات‌ها به سرعت قند خون بدن را بالا برده و مانند شکر، همان اثرات التهابی را در بدن دارد. سعی کنید به جای کربوهیدرات‌های ساده مانند آرد سفید، پاستا و برنج سفید، نوع پیچیده آن‌ها مانند گندم کامل، دانه‌ها و برنج قهوه‌ای را به رژیم خود اضافه کنید.

غذاهای چرب: مصرف این غذاها باعث التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین غذاهای چرب فرایند هضم کربوهیدرات‌ها و پروتئین را کند کرده و باعث ایجاد ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

منبع: آوای سلامت

کد خبر 390294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.