گنجینه‌ای از آثار دفاع مقدس در مرکز اسناد ملی منطقه مرکزی کشور

مدیر مرکز اسناد ملی منطقه مرکزی کشور گفت: مرکز اسناد ملی منطقه مرکزی کشور توانسته است در جهت نگه‌داری بخشی از تاریخ اجتماعی این دوره هشت ساله سهیم شود و مجموعه ای از اسناد مرتبط را گردآوری کند.

مسعود کثیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه حضور انبوه مردم استان‌های اصفهان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد در هشت سال دفاع مقدس موجب شده تا سرمایه ای با ارزش از اسناد عینی به جا بماند، اظهار کرد: مرکز اسناد ملی منطقه مرکزی کشور توانسته در جهت نگه‌داری بخشی از تاریخ اجتماعی این دوره هشت ساله سهیم شود و مجموعه ای از اسناد مرتبط را گردآوری کند.

مدیر مرکز اسناد ملی منطقه مرکزی کشور افزود: اسناد یاد شده در دو گروه عمده اسناد دولتی و اهدایی تقسیم بندی می‌شود؛ اسناد دولتی این بخش معمولا از طریق سازمان ها و ادارات دولتی مانند استانداری ها و زیر مجموعه های تابعه، نیروی انتظامی، ارتش، آموزش و پرورش، جهاد سازندگی و... به دست مرکز رسیده، این اسناد دارای اطلاعات اداری ولی بی نظیر است.

وی ادامه داد: گزارش های تهیه شده در رابطه با بمباران شهرهایی مانند اصفهان و اراک و نتایج ناشی از آن مانند؛ آمار دفعات بمباران، شهدا، جانبازان، کودکان یتیم، خرابی خانه های مسکونی، ادارات، شرکت‌ها، مراکز خرید، تهیه تجهیزات و امکانات ایمنی مانند دستگاه های پخش آژیر خطر و نصب آنها در محلات، تهیه پناهگاه ها در معابر و مدارس و بیمارستان ها، اقدامات سازمان یافته در دو بعد دولتی و خصوصی به صورت خودجوش و تحت عنوان نهادهای مردمی، جمع آوری و ارسال کالاهای اساسی مانند مواد غذایی، دارو و پوشاک به جبهه های جنگ و همچنین اساس نامه بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس همگی نمونه هایی از اسنادی هستند که در این مرکز نگهداری می شوند.

کثیری با اشاره به اسناد اهدایی گفت: بخش دیگری از اسناد مذکور در این حوزه، اسناد اهدایی است که توسط خانواده شهید قوچانی به این مرکز منتقل شد. شهید قوچانی که در مناطق جنگی کردستان و جنوب به نبرد پرداخت با قابلیت های خود توانست پست فرماندهی را در عملیات های متعددی از آن خود کند و موفقیت هایی را در تاریخ ایران به ثبت برساند.

وی افزود: خانواده این شهید ارجمند نیز پس از به شهادت به رسیدن وی در زمینه های اجتماعی و امدادرسانی فعالیت های وسیعی داشتند. اسنادی با محتوای فراهم آوردن کمک‌های غیر نقدی برای رزمندگان و یا تقدیر نامه مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به مادر شهید قوچانی در مرکز اسناد ملی موجود است که منبعی غنی برای تحقیق دانشجویان و پژوهشگران علاقه مند به این حوزه خواهد بود.

کد خبر 390283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.