۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
روشنایی شهر به قیمت سلامتی

علی‌رغم فواید روشنایی و صرفه‌جویی‌های فراوان انرژی که با استفاده از لامپ‌های LED حاصل می‌شود، هنوز هم عده بی‌شماری این لامپ‌ها را مضر و خطرناک می‌دانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر استفاده از لامپ‌های LED خیابانی و تغییر شکل آن‌ها توسط مقامات محلی به منظور مناسب‌سازی برای کاربری‌های مختلف، رشدتصاعدی داشته است چرا که فشارهای مالی وارد بر دولت‌های محلی در بخش تأمین نیروی روشنایی عمومی در کوچه‌ها و خیابان‌ها بسیار زیاد است.

تغییر لامپ‌های خیابانی از انواع سنتی به نمونه‌های LED فعلی، از آنجایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است که با وجود فراهم آوردن نور بیشتر، میزان انرژی مصرفی را به نصف می‌رساند و علاوه بر این، با وجود امکان تعویض تجهیزات منقضی شده می‌توان قابلیت اطمینان آن‌ها را بهبود بخشید و هزینه‌های تعمیر و نگهداری مداوم از آن‌ها را کم کرد. علاوه بر این، لامپ‌های LED بسیار تطابق‌پذیر است و می‌تواند با هر شکل و کاربری که مورد نیاز است سازگار شود. از سوی دیگر این لامپ‌ها بلافاصله پس از نصب فعال می‌شود. لامپ‌های LED همچنین در طیف گسترده‌ای از دماها و رنگ‌ها وجود دارد که امکان صرفه‌جویی بیشتری را فراهم می‌آورد.

با این حال و با توجه به اثرات جانبی این فن‌آوری بر انسان‌ها، گیاهان و جانوران، استفاده از آن‌ها در بعضی از موارد بسیار نامطلوب و مضر به نظر می‌رسد، برای مثال نور آبی این لامپ‌ها بر تولید ملاتونین اثر می‌گذارد و ساخت لامپ‌هایی با نور شدید و خیره‌کننده، به سلامت چشم آسیب می‌رساند. بسیاری معتقدند که بنا بر آخرین گزارشات ارائه شده در زمینه تأثیر فوتوبیولوژیکی لامپ‌های LED، نور آبی ساطع شده از منابع نوری LED در تولید ملاتونین اختلال ایجاد می‌کند که بر ریتم شبانه‌روزی بدن، الگوهای خواب و در نتیجه سلامتی انسان تأثیرگذار است، بنابراین لازم است که استفاده از آن را متوقف کرد.

لازم به ذکر است که با هدف کاهش خطر در لامپ‌های LED خیابانی غشای نازکی مستقیم روی تراشه LED نصب شده است که نشان می‌دهد این منابع نوری هیچ‌گونه نقص فتوبیولوژیکی در انسان ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این چنین تأثیری تنها در یک محدوده خاصی از طیف نور این لامپ‌ها رخ می‌دهد که با در نظر گرفتن استانداردهای لازم در این زمینه، امکان بروز خطر کاملا رفع می‌شود.

گزارشی دیگر نیز حاکی است که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی شب احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه و پروستات را افزایش می‌دهد. همان‌طور که پیش از این گفته شد، قرار گرفتن در معرض این نورها در یک محدوده خاصی منجر به سرکوب ملاتونین می‌شود که می‌تواند بر ریتم شبانه‌روزی بدن و تولید هورمون‌ها تأثیر گذارد. این تغییرات هورمونی منجر به افزایش تولید هورمون‌های دخیل در بروز سرطان‌های ذکرشده می‌شود.

همچنین از آنجایی که آزمایش انجام گرفته تنها تابش نور را از بالا مورد بررسی قرار داده است و نیز تنها به بررسی لامپ‌های خیابانی پرداخته است و دیگر منابع روشنایی هم‌چون نور محیط‌های داخلی، مراکز تفریحی، امنیتی یا تجاری تحت بررسی آن قرار نداشته‌اند بنابراین نمی‌توان به نتایج حاصل از آن استناد کرد چرا که جمع‌آوری داده‌ها در این آزمایش ناقص و غیرقابل اطمینان است. علاوه بر این نور بسیاری از لامپ‌های LED خیابانی به سمت جلو ساطع می‌شود که با توجه به استانداردهای ارائه شده، این امر کم‌ترین خطر را به وجود می‌آورد.

از دیگر مضرات استفاده از این لامپ‌ها نیز نوع تابش نور آن‌ها و احتمال آسیب‌دیدگی چشم عنوان شده است. به منظور رفع این مشکل برای استفاده از این نوع لامپ‌ها در مناطق عمومی، شرایط، محدودیت‌ها و استانداردهایی تعیین شده است که با توجه به آن‌ها اکثر منابع نوری خیابانی هم‌چون نورهای آبی و UV  در صورتی که با فاصله عادی از انسان نصب شود، بی‌خطر هستند. بدین ترتیب طراحی و برنامه‌ریزی دقیق ساختار مورد نیاز برای نصب این لامپ‌ها و دقت به تمامی جزئیات توسط مسئولان و طراحان بخش مربوطه می‌تواند از احتمال بروز هرگونه مشکل سلامتی یا خطر بکاهد.

برای مثال نصب لامپ‌های LED در فاصله پنج متری از سطح زمین و بالاتر تأثیرات ناچیزی بر سلامت انسان دارد و از بروز مشکلات پیشگیری به عمل می‌آورد. بنابراین علی‌رغم تصور عموم از خطرات بیش از حد استفاده از این لامپ‌های کم‌مصرف، در صورت رعایت نکات ایمنی و به‌کارگیری استانداردهای تعیین شده، این فن‌آوری هیچ‌گونه ضرری را به جوامع و ساکنان آن تحمیل نخواهد کرد.

کد خبر 390282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.