بچه‌ها با "کودک کتابدار" به شورای تصمیم‌گیری کتابخانه‌ها می‌روند

مدیر خانه کودک گفت: هدف نهایی از اجرای طرح "کودک کتابدار" این است که از بچه‌ها در شوراهای تصمیم‌گیری و تاسیس نهادهای کتابخانه بهره ببریم.

زهرا کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص طرح کودک کتابدار اظهار کرد: این طرح را در تیرماه سال گذشته شروع کردیم و امسال نیز ادامه دادیم. طی یک فراخوان شهری از کودکان ۹ تا ۱۲ سال، با اعتماد به نفس بالا و روابط اجتماعی خوب دعوت کردیم تا در این طرح شرکت و ارتباط خیلی نزدیک‌تر و صمیمی‌تری با کتاب و کتاب خوانی پیدا کنند.

وی افزود: ۱۶ جلسه آموزشی طراحی کردیم تا بچه ها با اصول کتابداری مثل کتاب مرجع، چگونگی رده بندی کتاب، چگونگی معرفی کتاب به همسالان خود و.... به زبان ساده آشنا شوند.

مدیر خانه کودک ادامه داد: پس از اتمام دوره آموزشی، تعدادی کارگاه های فرهنگی ترتیب داده شد تا کودکان، مهارت و رشد خود را افزایش دهند. مثلا روند کتاب سازی، طراحی پوستر، بازدید از کتابخانه های سطح شهر، بازدید از بخش فنی تولید کتاب و چاپخانه و... را در برنامه قرار دادیم.

کاظمی اظهار کرد: در مرحله بعد، کودکان برای دوره کارورزی در کتابخانه کار کردند تا از نزدیک با ارباب رجوع آشنا شوند و یاد بگیرند چطور کتاب امانت دهند و پس بگیرند، چگونه جرایم را حساب کنند و چطور عضو جدید بگیرند.

وی با اشاره به برگزاری جشن پایان دوره گفت: تصمیم گرفتیم برای تشویق بچه های برگزیده، از آنها تقدیر کنیم و در مراسمی با حضور مسئولان، کارت کتابدار کودک، تقدیرنامه و جایزه اهدا شد.

مدیر دفتر تخصصی کودک وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: هدف نهایی از اجرای طرح کودک کتابدار این است که از بچه‌ها شوراهای تصمیم‌گیری و تاسیس نهادهای کتابخانه تشکیل دهیم. یعنی ما بزرگترها برای بچه ها تصمیم نمی گیریم که چه کتاب هایی در کتابخانه ها قرار بدهیم و چه کتابی برای ایشان بنویسیم. بلکه می خواهیم بچه ها خودشان در این زمینه تصمیم بگیرند.

کد خبر 390264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.