۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
پشت‌پرده حاشیه‌نشینی در کاشان

معاون شهرسازی شهردار کاشان گفت: برخی از سودجویان با استفاده از بی‌اطلاعی و نا آگاهی شهروندان اقدام به فروش املاک فاقد پروانه با ضمانت‌شفاهی جهت دریافت پروانه از شهرداری می‌کنند.

حسن نعناکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از کاشان با اشاره به علل صدور حکم در کمیسیون ماده ۱۰۰، اظهار کرد: وقتی تشریفات قانونی طی نشود و مالک برای دریافت پروانه اقدام نکند، پرونده تخلف ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می‌شود. 

وی افزود: اجرای حکم تخریب پس از صدور رای بدوی و تأیید آن در مراجع تجدیدنظر و دیوان‌عالی کشور است، البته طی این مراحل، منوط به پیگیری فرد ذی‌نفع واعتراض نسبت به رای صادره است.

معاون شهرسازی شهرداری کاشان علت طولانی شدن فرایند صدور اجرای حکم برای تخلفات ساختمانی را تشریفات قانونی تعیین شده دانست و افزود: در این روند، مهلت کافی از طریق تذکر و اخطارهای قانونی و صدور آرای بدوی، تجدیدنظر و دیوان‌عالی کشور در اختیار مالک قرار داده می‌شود تا وی نسبت به دفاع از مواضع خود و جلوگیری از صدور حکم اقدام کند.

نعناکار تصریح کرد: شهرداری در زمان صدور پروانه ساختمانی نسبت به تعیین نمای ساختمان بر مبنای ضوابط طرح تفصیلی اقدام می‌کند، اما برخی از مالکان زمان اجرای نما طبق نظر و سلیقه شخصی خود عمل می‌کنند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته نما در شهرداری کاشان برای نظارت بر رعایت ضوابط اجرای نما ساختمان توسط مالکان به‌ویژه در معابر اصلی شهر، خاطرنشان کرد: نمای ساختمان باید با شرایط اقلیمی کاشان‌ هم‌خوانی داشته باشد و تماما از آجر بوده و یا درصد استفاده آجر از سنگ بیشتر باشد. 

معاون شهرسازی شهرداری کاشان از تشکیل 4100 پرونده از ابتدای سال ۹۷ تا شهریور ۹۸ در کمیسیون ماده ۱۰۰ این شهرداری خبر داد و یادآور شد: متاسفانه با وجود گزارشی مبنی بر تخلف مالک در بیشتر احکام صادره  در کمیسیون‌ها، حکم مبنی بر قلع نکردن بنا صادر می‌شود که در این مواقع مالک می‌تواند از شهرداری مفاصا حساب‌ دریافت کند؛ تاکنون برای ۳۶۶ پرونده حکم تخریب و برای 3333 پرونده نیز جریمه یا حکم برائت صادر شده است.

نعناکار با اشاره به پدیده حاشیه‌نشینی و افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهر، اظهار کرد: شهرداری نمی‌تواند برای مناطق خارج از محدوده و حریم شهری مانند انتهای خیابان نظنز، کوچه حسین‌پور، دشت صفی‌آباد، انتهای خیابان کارگر، بخش‌هایی از راوند و فین پروانه صادر کند و در این میان برخی از سودجویان با استفاده از بی‌اطلاعی و نا آگاهی شهروندان اقدام به فروش املاک فاقد پروانه با ضمانت‌ شفاهی جهت دریافت پروانه از شهرداری می‌کنند.

وی بی‌اعتنایی و بی‌توجهی مردم با قوانین شهری را مهم‌ترین علت ارتکاب تخلفات شهری منجر به صدور اراء تخریب دانست و خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند با استعلام از شهرداری نسبت به مجاز بودن ملک مورد نظر جهت ساخت و ساز و امکان صدور پروانه ساختمانی مطلع شوند.

معاون شهرسازی شهرداری کاشان‌ با اشاره به پیگیری ستاد باز آفرینی این شهرداری برای رفع مشکلات خانوارهای سکونت‌گاه‌های غیررسمی و خارج از محدوده شهری، گفت: کارگروه‌های این ستاد با شناسایی محله‌های هدف مشخص شده در سه منطقه، ضمن اجرای کارهای فرهنگی، ورزشی و آموزشی نسبت به انجام امور عمرانی نیز اقدام می‌کنند.

کد خبر 390242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.