احداث بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی شمال کشور در ساری/بودجه ۲۶ میلیاردی شهرداری در حوزه فرهنگ

فرهنگ از مهم‌ترین مبانی مدیریت شهری است که نقش اساسی در پیشبرد برنامه‌های مختلف و ارتقاء سطح خدمات عمومی دارد. شهروندان میراث‌داران فرهنگ غنی گذشته و شهرداری‌ها مجری برنامه‌های فرهنگی هستند. این دو به عنوان ارکان اساسی فرهنگ شهری باید همسو و هماهنگ و در قالب برنامه‌ای مدون عمل کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمانی که سخن از مدیریت شهری به میان می‌آید در واقع منظور ایجاد محوریتی واحد در اجرای برنامه‌ها و امور است، البته این به معنی واگذاردن همه نقش‌ها و وظایف به یک دستگاه نیست، بلکه هدف ایجاد انسجام و وحدت رویه و جلوگیری از فترت و آشوب است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت شهری اجرای برنامه‌های فرهنگی و احیای فرهنگ غنی شهروندان و نهادینه کردن حقوق شهروندی است که شهرداری‌ها برای اجرای برنامه‌های خود در این زمینه با تشکیل معاونت یا سازمان‌ فرهنگی، اجتماعی، ورزشی تلاش می‌کنند طرح‌هایی همسو با فرهنگ و باورهای بومی با افق تعالی فرهنگ شهروندی را اجرا کنند.

برای آگاهش بیشتر از جایگاه فعالیت‌های فرهنگی در مدیریت شهری ساری، چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این زمینه و برنامه‌های مدیریت شهری این شهر برای حمایت از ورزش و آموزش حقوق شهروندی با "مصطفی نیک‌نقش" رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری ساری گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

فعالیت‌های فرهنگی چه جایگاهی در مدیریت شهری دارد؟

حوزه فرهنگ را باباید از سایر بخش‌های مدیریت شهری جدا و بررسی کرد؛ فرهنگ برگرفته از خرد جمعی یک حوزه جغرافیایی مشخص است به همین خاطر تدوین برنامه جامع فرهنگی یا چشم‌انداز فرهنگ شهری بدون تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی متولی فرهنگ میسر نیست.

به نظر شما آیا به مقوله فرهنگ شهری توجه کافی می‌شود؟

در حال حاضر مهندسی فرهنگ یا متولی فرهنگی به معنای واقعی کلمه وجود ندارد و ساماندهی ادارات فرهنگی جهت جلوگیری از اتلاف اعتبارات انجام نمی‌شود در حالی که هدف اصلی از فرهنگ‌سازی بوجود آمدن یک الگوی رفتاری یا سبکی جدید از الگوی رفتاری است.

در شهرداری ساری چه سیاست‌گذاری برای ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی انجام شده است؟

شهرداری ساری در همه حوزه‌ها مشارکت و حضور فعال خواهد داشت. ترویج اخلاق‌مداری و نشاط از جمله برنامه‌های مهم شهرداری در خدمت‌رسانی به شهروندان است. با توجه به تبدیل شدن معاونت فرهنگی به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی در واقع نوع و روش اختصاص بودجه به فعالیت‌های فرهنگی تغییر کرده است. بودجه‌ای که برای سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده ۲۶ میلیارد تومان است که با مصوبه شورای اسلامی شهر ساری اجرایی شده است. بخشی از این مقدار صرف امورات جاری و پرداخت حقوق و مزایا پرسنل و بخشی دیگر  جهت امورات فرهنگی مرکز استان هزینه می‌شود.

چه تدابیری برای استفاده از ظرفیت نخبگان، جوانان و هنرمندان ساری اتخاذ شده است؟

یکی از مولفه‌های اصلی در تمامی برنامه‌های شهرداری ساری، تشکیل و فعالیت کارگروه‌های مختلف فرهنگی با استفاده از ظرفیت هنرمندان و جوانان در حوزه‌های مختلف هنری است. تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلف فرهنگی بر مبنای حضور جوانان است. فعالیت‌های ورزشی در حوزه سازمان فرهنگی مختص جوانان طراحی شده است، آنان در حوزه تصمیم‌گیری و اجرا نقش محوری را برعهده دارند. حضور نیروهای جوان در سراهای تداوم و ۱۰ مرکز خدمات اجتماعی در نقاط مختلف شهر به‌ویژه محلات آسیب‌پذیر و دارای بحران اجتماعی، چشم‌گیر است. جوانان نقشی اساسی در اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در مرکز استان در حوزه مدیریت شهری برعهده دارند.

برای دست‌یابی به عدالت فرهنگی چه تدابیری درنظر گرفته شده است؟

در حال حاضر ۱۰ سرای محله فعال در ساری وجود دارد و سعی کردیم این مراکز به صورت متوازن در نقاط مختلف شهر ایجاد شود. این سراها در نقاط آسیب‌پذیر بیشتر ایجاد شده است تا بتوانیم در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد و ارایه مشاوره‌های روانشناسی، تحصیلی، فردی و گروهی دوره‌های مختلفی را برای شهروندان برگزار کنیم. در حوزه فرهنگ‌سراها در تلاش هستیم با کمک اداره‌کل فرهنگ ارشاد اسلامی بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی شمال کشور که به نام مرحوم کُردان نام گذاری شده است هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

شهرداری چه طرح‌هایی را برای توسعه ورزش همگانی اجرا می‌کند؟

تمامی بوستان‌ها و پارک‌های شهر ساری مجهز به تجهیزات ورزشی اعم از تجهیزات بدنسازی و لوازم ورزش پارکی شده است. در  شرایط جوی مناسب مربیان ورزشی با حضور در بوستان‌ها و پارک‌های شهر ورزش‌های همگانی و صبحگاهی را به شهروندان آموزش می‌دهند و در حوزه ورزش‌های قهرمانی حمایت از تیم های ورزشی از جمله برنامه‌های مهم شهرداری است. در زمینه ورزش‌های همگانی سعی کردیم در مدارس لوازم و تجهیزات ورزشی را فراهم کنیم تا امکانات ورزشی در دسترس کودکان و خردسالان باشد و برای افراد سالمند که دارای شرایط جسمی مناسب نیستند نیز فضاهای مناسبی را در سرای جهاندیدگان ایجاد می‌کنیم. شهرداری ساری دارای سه سالن سرپوشیده ورزشی چند منظوره است و نخستین سالن ورزشی  ساحلی نیز در مجموعه ورزشی داراب توسط شهرداری ساری ساخته شده است. ایجاد زمین‌های ورزشی در محلات مختلف شهر نیز از برنامه‌های دیگر شهرداری ساری در حوزه حمایت از ورزش است.

چه اقداماتی برای نهادینه کردن و آموزش حقوق شهروندی انجام شده است؟

در سراهای تداوم بیش از ۲۷ هزار مشترک داریم و بخش قابل‌توجهی از کلاس‌های آموزشی در این مراکز به آموزش حقوق شهروندی اختصاص پیدا کرده است، مباحثی همچون تفکیک زباله از مبدا، ترافیک، فضای سبز و حفظ اموال عمومی از مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی در حوزه حقوق شهروندی بوده است. اجتماعات بزرگی که در بوستان‌ها و پارک‌های بزرگ شهری انجام می‌شود، یکی از مولفه‌های احترام به حقوق شهروندی است. باور مدیریت شهری آن است که با رعایت حقوق شهروندی می‌توانیم شهری آباد و شهروندانی اخلاق‌مدار داشته باشیم.

کد خبر 390241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.