شبکه‌سازی صنایع کوچک مقیاس به حل بسیاری مشکلات کمک می‌کند

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: دولت می‌تواند برای حل مشکلات صنایع کوچک، آنها را در قالب شبکه‌سازی هدایت و مدیریت و در خوشه‌های ایجاد شده، واحدهای ویژه تحقیق و توسعه تاسیس کند.

محمدرضا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: صنایع کوچک عمدتا به صنایعی گفته می شود که تعداد کارکنانش کمتر از ۱۰ نفر باشد. این صنایع به نوعی در مقایسه با صنایع بزرگ اشتغال زایی، انعطاف و تاسیس راحت تری دارند همچنین می توانند در حکم پیمانکاری های فرعی مسئولیت پذیرفته و در حلقه های مربوط به زنجیره ارزش نقش داشته باشد.

وی افزود: همانطور که صنایع متوسط و بزرگ در اقتصاد جامعه اهمیت بسیار دارد، صنایع کوچک نیز عمدتا به دلیل داشتن ویژگی‌هایی همچون چابکی، انعطاف، قابلیت اشتغال‌زایی، تنوع و توانایی فعالیت شبکه‌ای، نسبت به دو دسته دیگر نقش آفرینی مهمتری در اقتصاد کشور دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره مشکلات عمده بر سر راه صنایع کوچک، گفت: استفاده نکردن از ظرفیت های اقتصاد کوچک مقیاس در کشور یکی از مشکلات مهم است، زیرا به دلیل کوچکی مقیاس این صنایع، بعضی هزینه های ثابت نسبت به سرانه محصول بالا می رود و به همین دلیل ممکن است برخی مزیت‌های لازم در مقایسه با صنایع متوسط و بزرگ را کمتر داشته باشد.

حیدری تصریح کرد: از دیگر مشکلات کوچکی مقیاس، نداشتن منابع لازم برای تحقیق و توسعه است که می تواند در فرایند رشد شرکت بحران ایجاد کند و باعث شود در طول زمان نتواند خود را با مقتضیات جدید اقتصاد تطبیق دهد، به ویژه در صورت نبود کمک دولت در معرض ورشکستگی قرار می گیرند.

وی درباره راهکارهای حل این مشکلات، توضیح داد: دولت می تواند صنایع کوچک را در قالب شبکه‌سازی هدایت و مدیریت کند و در خوشه‌های ایجاد شده، واحدهای ویژه تحقیق و توسعه تاسیس کند. همچنین در ستادهای تسهیل به آنها خدمات تخصصی و مشاوره ای ارائه داده و بسترهای مطالعات بازار و بازارسازی را برای انها فراهم کند.

حیدری اضافه کرد: در این شرایط ملتهب اقتصادی به دلیل افزایش نرخ ارز، تورم و ... شرکت و شهرک‌های صنعتی و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت می تواند به صنایع کوچک خدمات ویژه دهد تا در معرض ورشکستگی قرار نگیرند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگرچه نقش دولت در حل این مشکلات به ویژه در نهادهای ذکر شده بسیار مهم است، اما خود این صنایع هم می‌توانند با یکدیگر همکاری کرده و به صورت خوشه ای خدمات مکمل و متقابل به یکدیگر ارائه داده و در زنجیره‌های تامین و ارزش با یکدیگر تبادل کالا، خدمات، اطلاعات و نیرو داشته باشند.

وی ادامه داد: چنین صنایعی به دلیل کوچک بودن، بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند و ممکن است در مواجهه با مشکلاتی از قبیل افزایش نرخ ارز، کمبود مواد اولیه، تورم و ... به دلیل نداشتن منابع کافی نتوانند خودشان را پوشش داده و بحران را پشت سر بگذارند. صنایع کوچک می توانند از لحاظ فرهنگی، فنی، تخصصی، حقوقی، مدیریتی و اقتصادی تغییر کرده و رشد کنند.

کد خبر 390232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.