تهمت، تاوان دفاع از ملت

حضور هیئت ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، سایه گرانی لوازم‌التحریر بر سر دانش‌آموزان و حاشیه‌سازی علیه پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۳۰ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شود، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود به حضور هیئت ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرده و در مطلبی با تیتر «نبرد دیپلماتیک در نیویورک» نوشته است: محمدجواد ظریف روز گذشته در حالی برای حضور در هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد که خاورمیانه در چند هفته گذشته باز هم تجلی پیچیده‌ترین معادلات منطقه‌ای شد. رقابت عربستان با ایران و تلاش برای راه انداختن کارزار جنگ علیه آن نه فقط در مسئله «حمله پهپادی به آرامکو»  که در تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل جهت ساماندهی اقدامی دیگر علیه ایران بروز و ظهور یافت، اما این همه کش و قوس‌ها مانع از آن نشد که مجموع این رویدادها در سطحی فراتر و در چارچوب چگونگی رویکرد دیپلماتیک تهران در مواجهه با اقدامات امریکا دیده نشود.

رویکردی که از سوی ایران در چند ماه گذشته و در مواجهه با فراز و فرودهای سیاسی منطقه در پیش گرفته شد، نتیجه‌ای از پیش معین داشت و مشخص کرد چگونه می‌توان خواستی را که با تمامیت ارضی و نیز وضعیت امنیتی جمهوری اسلامی در گرماگرم رایزنی‌ها پیرامون حفظ برجام تقابل داشت، با استفاده از دیپلماسی اجرایی کرد. چه به نظر می‌رسد نتیجه پیگیری چنین سیاستی از سوی ایران چنان شد که سعی عربستان برای کشاندن آمریکا به جنگ علیه ایران از طریق تلاش‌های به ظاهر افشاگرانه درباره ماجرای حمله پهپادی به آرامکو ناکام بماند و امریکا در پیگیری سیاست فرسایشی خود در قبال ایران به موضعگیری‌هایی اکتفا کند که بی تردید تحت تأثیر سیاست چند وجهی تهران و محافظه‌کاری حاکم بر سیاست‌های جاری دولت امریکا اتخاذ شده است.

به این ترتیب اگر این احتمال می‌رفت که آمریکا به بهانه اتهام حمله به تأسیسات نفتی عربستان، به طراحی یک حمله نظامی هرچند محدود به ایران بیندیشد، بار دیگر خود را به درگیری نظامی بی رغبت نشان دهد و خواستار روی آوردن به دیپلماسی شود. با همه اینها روند تحولات جاری و سیاست با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن آمریکا در قبال ایران مانع از آن نشد که وزیر امور خارجه ایران در آستانه  سفر به این کشور و به راه انداختن موج دیگر دیپلماسی در نیویورک، هشدار ایران را به گوش واشنگتن نرساند. چه ظریف در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» در پاسخ به این سؤال که پیامدهای اقدام نظامی آمریکا یا سعودی‌ها علیه ایران چه خواهد بود، تأکید کرد: «یک جنگ تمام عیار.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «سایه گرانی بر سر دانش‌آموزان» به بررسی وضعیت بازار لوازم‌التحریر پرداخته و نوشته است: این روزها کافی است که سری به فروشگاه‌ها و مراکز خرید لوازم‌التحریر بزنیم، آنگاه خواهیم دید که دیگر شعر «باز آمد بوی ماه مدرسه» مانند گذشته شور و شوقی به دل‌ها راه نمی‌دهد و خبری از اشتیاق دانش‌آموزان برای خرید لوازم مورد نیازشان به چشم نمی‌خورد. دو روز تا اول مهر باقی مانده، بچه‌ها خود را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کنند. اما این روند بسیار متفاوت از سال‌های گذشته طی می‌شود. هر ساله با نزدیک شدن به فصل سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، تکاپوی مردم برای خرید لوازم‌التحریر بیشتر می‌شود، اما گرانی ناشی از شرایط نابسامان اقتصادی کشور در سال جاری، شرایط را تغییر داده است.

امسال دیگر خبری از خریدهای آنچنانی دانش‌آموزان در میان نیست و خانوارها سعی دارند با کمترین هزینه مایحتاج سال تحصیلی فرزندان خود را مهیا کنند. در این میان می‌بینیم که خریداران با دیالوگ مشترک این خودکار چند؟ این دفتر چه قیمتی است؟ و... تنها نظاره‌گر قیمت‌ها بوده و در خرید خود عاجز هستند. این در شرایطی است که اوقات فروشندگان لوازم تحریر بسیار تلخ است و وقتی پای صحبت‌های‌شان می‌نشینی دائم از کساد بودن کسب‌وکارشان شکایت می‌کنند. به بیانی ساده‌تر بازار بی‌رونق و گران این روزهای لوازم‌التحریر باعث شده است دیگر خبری از دانش‌آموزان شاد و سرزنده‌ای که با کیسه‌های خرید اول مهرشان یکی یکی پاساژها و مغازه‌ها را پشت سر می‌گذاشتند و فروشندگانی که اول مهر زمان رونق گرفتن کسب‌وکارشان بود، در میان نباشد.

 آنطور که گفته می‌شود طی یک سال گذشته قیمت ارز بین ۴ تا ۵ برابر افزایش یافت، طبیعتاً قیمت لوازم‌التحریر نیز بالا رفت و به طور میانگین، قیمت لوازم‌التحریر حدود ۳ برابر سال قبل شده است. در این بین قیمت دفتر به دلیل افزایش قیمت کاغذ در بازار افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده است. حال در این شرایط دیگر نزدیک شدن به فصل پاییز حس نوستالژیک بوی دفتر و کتاب نو و اشتیاق خرید مداد و مدادرنگی را به همراه ندارد و گرانی باعث شده است که قبل از بوی ماه مهر و بوی مدرسه، بوی گرانی به مشام برسد. خانوارها در این شرایط با توجه به افزایش قیمت‌ها دیگر نمی‌توانند مانند سال‌های گذشته اقدام به خرید هر نوع لوازم‌التحریری کنند و دانش‌آموزان مجبورند به چند وسیله ساده اکتفا کنند. مسئله مهم این است که با وجود وضع گرانی بسیاری از خانواده‌ها توانایی خرید لوازم‌التحریر و لباس فرم و تهیه کیف و کفش مدرسه را همزمان برای چند فرزند محصل خود ندارند و مسئولان مربوطه باید راهی برای این مشکل در نظر بگیرند تا بتوانند این آشفته بازار را سر و سامان بدهند.

روزنامه اعتماد، صفحه نخست امروز خود را به بررسی لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان اختصاص داد و در تیتر نوشت: «خشونت علیه زنان ممنوع» روزنامه اعتماد در ادامه توضیح داده است: بیست‌وششم شهریورماه بود که سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری از ارسال «لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در مقابل خشونت» به دولت خبر داد و اعلام کرد که «کارگروه‌های مشترک میان دولت، دستگاه قضایی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی کار بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت را به پایان رسانده و این لایحه را به دولت فرستاده‌اند.»

غلامحسین اسماعیلی همچنین گفته ‌بود که «متن این لایحه، یک متن کاملا بومی، متناسب با فرهنگ ایرانی - ‌اسلامی ما و در راستای تامین امنیت بانوانی است که خود را به قوانین و مقررات و ارزش‌های دینی پایبند می‌بینند.» بحث در مورد لزوم تدوین و تنظیم لایحه‌ای مختص «زنان» از سال‌های پایانی دولت دوم محمود احمدی‌نژاد آغاز شد اما به جایی نرسید. دولت اول حسن روحانی با ریاست شهیندخت مولاوردی بر معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اما توانست بار دیگر بحث تدوین لایحه‌ای برای تامین امنیت زنان را تحت عنوان «لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت» مطرح کند. اما سرانجام مهرماه ۹۷ اما معصومه ابتکار که در دولت دوم روحانی جایگزین شهیندخت مولاوردی شده و مسوولیت پیگیری لایحه تامین امنیت زنان در مقابل خشونت را برعهده داشت، خبر داد که قوه قضاییه لایحه را برای بررسی بیشتر به قم فرستاده و امیدوار هستیم مراکزی که در استان قم درباره زنان و خانواده فعالیت می‌کنند و طرف مشورت قوه قضاییه هستند این لایحه را با نتایج خوبی به تهران باز گردانند.

این لایحه اما چندان هم بی‌سر و صدا نبود و با انتقادهایی از سوی برخی جریان‌های محافظه‌کار و راست‌ سیاسی مواجه شد. زهرا آیت‌اللهی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان یکی از زنان منتقد این لایحه بود که در سرمقاله روزنامه کیهان علیه لایحه تنظیم شده از سوی دولت نوشت که این لایحه زنان را «بهانه‌جو، ایرادگیر و نازپرورده» می‌کند تا جایی که «هر اقدام مرد را به خشونت علیه خود تعبیر می‌کند.» او همچنین معترض شده ‌بود که این گونه جایگاه مرد در خانواده خدشه‌دار شده و بهترین حمایت از زنان این است که حمایت از زنان را به مردان خانواده بسپاریم. اظهارنظرهای او با عنوان «زنان علیه زنان» تعبیر شد و اعتراض اعضای فراکسیون زنان را در پی داشت.

در نهایت پس از ۲ سال و اندی بالاخره این لایحه به دولت فرستاده شد و قرار است بررسی‌های تطبیقی صورت گیرد تا میزان تغییرات این لایحه با لایحه تدوین شده از سوی دولت مشخص شود. فارغ از حذف ۴۱ ماده از ۹۲ ماده لایحه تدوین شده از سوی دولت در ابتدای امر حذف شد و قوه قضاییه لایحه‌ای با ۷۷ ماده در ۵ فصل ارایه داده که جنبه‌های مثبت و منفی دارد که البته بررسی آن نیازمند زمان بیشتر و بحث و بررسی‌های کارشناسانه در این زمینه است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهمت، تاوان دفاع از ملت» به حاشیه‌سازی جدید علیه پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران پرداخته و نوشته است: خیلی دور از انتظار نیست، جمعی که سرشتشان با خشونت و تندروی در هم آمیخته، صدای کلفتشان که از حنجره‌های نهفته در گردن‌های کلفت‌ترشان برمی‌آید را نثار تن‌ها و روح‌های خسته‌ای می‌کنند که عدالت، تنها آرزویشان است. برای پروانه سلحشوری، نماینده دلسوز مجلس منتظر بودیم که در پس تاختن‌ها و تهدیدها و تحدیدها به او، ضربه‌های بی‌اخلاقی را روانه‌اش کنند و او را با دروغ‌هایی که نه تایید شده‌اند و نه تایید خواهند شد، بسوزانند. گردن‌کشانی که ترس از خدا و آخرت ندارند و برای سوءاستفاده‌های سیاسی و جناحی در طبل توخالی می‌کوبند که نتیجه‌اش غوغا و هیاهو برای هیچ است. این دسته از تندروها فقط بخشی از نظریه قدرت ماکیاولی را به خوبی آموخته‌اند که «هدف وسیله را توجیه می کند.»

چراغ کوری که روشن شد باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما در آخرین ساعات پنجشنبه ۲۸ شهریور خبری را در خروجی خود قرار داد که قصد و نیت آن، ساکت کردن یک صدای رسا در مجلس بود. در خبر فوق با تیتر «آقازاده ماساژور، واکنش کاربران به دستگیری باند ماساژ یکی از نزدیکان نماینده مجلس» آمده بود: «روز گذشته برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار پست‌هایی از دستگیری یک باند گسترده ماساژ مختلط در تهران خبر دادند. باند کثیفی که علاوه بر ماساژ، به مشتری‌های خود خدمات جنسی نیز ارائه می‌دادند. برخی از فعالان فضای مجازی که مطالبی را با این هشتگ به اشتراک گذاشتند اعلام کردند که سرکرده این باند، برادرزاده پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس بوده است.»

نشانی دادن‌های این‌چنین در خبر با توجه به اینکه هنوز اتهامی به شخصی وارد نشده و هنوز یک اتهام است، یک پیام آشکار دارد؛ بدون شک انتشار آن خبر با هدف بدنام جلوه دادن شخصی خاصـ در اینجا پروانه سلحشوری به مدیران مربوطه رسانه دیکته شده است. اینکه منشا خبر کجاست، برای ما مشخص نیست، اما باشگاه خبرنگاران جوان با گردآوری برخی واکنش‌ها به خبری که جعلی و تکذیب‌شده و تاییدنشده است، گام در مسیری نهاده که به تخریب یکی از فعال‌ترین نمایندگان خانه ملت منتهی می‌شود. اداره‌کنندگان باشگاه خبرنگاران جوان و هم کسانی همچون محمدمهدی زاهدی، سیدناصر موسوی‌لارگانی و حمید رسایی، خیلی خوب می‌دانند که این خبر از سوی پروانه سلحشوری تکذیب شده و هیچ ارگان رسمی قضایی و انتظامی آن را تایید نکرده است. این اقدام آنها قرار گرفتن در جمع کسانی است که فعل ناصواب انجام می‌دهند تا دیگر کسی صدای عدالت‌خواهی خانم سلحشوری یا کسانی را که می‌خواهند در مسیر او باشند، نشوند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی ریشه جهش‌های قیمتی در اقتصاد ایران پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «همدستی پوپولیسم و مرکانتلیسم» روزنامه دنیای اقتصاد در توضیح این عنوان آورده است: جهش‌های قیمتی در اقتصاد ایران محصول چه نظمی است؟ آیا این جهش‌ها که هر از چند گاهی در حوزه مسکن، ارز، طلا و... رخ می‌دهد به واسطه عمل به قواعد اقتصاد آزاد رقابتی است؟ عباس آخوندی، اقتصاددان و وزیر پیشین راه و شهرسازی در مطلبی تحلیلی این سوال را بررسی کرده است. بهانه این مطلب نامه احمد توکلی به سران سه قوه است که در آن از آخوندی به عنوان «شیفته سرمایه‌داری» یاد شده است.

آخوندی در این مطلب با اشاره به خلط مفهوم اقتصاد آزاد رقابتی با نظم سوداگرایانه تلاش دارد این دو مفهوم را از یکدیگر تمییز دهد. نظام سوداگری نهادی که عموما به جای نظام بازار آزاد رقابتی منصفانه و مبتنی بر حاکمیت قانون اشتباه گرفته می‌شود یکی از عوامل جهش‌ها و نوسان‌ها در اقتصاد ایران است. از نگاه آخوندی در ساختار سوداگرایی، نهادهای حقیقی و حقوقی قدرتمند سهیم هستند و نظام قیمت‌گذاری هم بازار فروش آنان را تضمین می‌کند و هم سرمایه آنان را در چتر پوششی قرار می‌دهد و در مقابل نهادهای حرفه‌ای مدنی و خارج از دایره قدرت از درون تهی، بی‌هویت و بی‌اعتبار می‌شوند.

کد خبر 390231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.