تاثیر باکتری‌های روده بر گسترش سرطان چیست؟

محققان اخیرا تاثیر میکروب‌های روده را بر افزایش خطر ابتلا به سرطان روده، مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شناسایی عوامل خطرآفرین سرطان برای نجات زندگی افراد بسیار مهم است، اما پیش بینی‌ این موضوع که یک فرد چگونه به سرطان مبتلا می‌شود، کار چالش‌برانگیزی است. نتایج مطالعات زیادی نشان داده است که باکتری‌های موجود در روده می‌تواند بروز سرطان روده را پیش‌بینی کند. تاکنون تحقیقات بسیاری در مورد تاثیر انواع میکروب‌های خاص و ترکیبات آن‌ها بر بروز سرطان روده صورت گرفته است.

گروهی از محققان دانشگاه "Federal" در برزیل مطالعه‌ جدیدی در این باره انجام داده‌اند؛ آن‌ها دریافتند میکروب‌های روده به سه روش اصلی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد باکتری‌های موجود در روده باعث التهاب شده و التهاب نیز باعث گسترش سرطان می‌شود. بنابراین افرادی که به التهاب مزمن روده مبتلا هستند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. همچنین این نوع باکتری‌ها، باعث ایجاد سم و مواد سرطان زا می‌شود.

باکتری‌های خاص نظیر " اشریشیا کلی" (Escherichia coli) مولکول‌هایی آزاد می‌کنند که به سلول‌های روده می‌چسبد و بر تقسیم سلولی تاثیر می‌گذارد. یکی از این تاثیرات، تقسیم سلولی غیر قابل کنترل است که می‌تواند به سرطان منجر شود. همچنین افزایش مقدار نوعی باکتری به نام "فوزوباکتری" (Fusobacterium) باعث می‌شود فرد ۳.۵ برابر بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به آدنوم روده (تومور خوش‌ خیم) قرار بگیرد.

محققان به اهمیت وجود باکتری‌های خوب در روده نیز اشاره کردند. به گفته آن‌ها، وجود بعضی میکروب‌ها می‌تواند احتمال گسترش سرطان در روده‌های تحتانی را کاهش دهد و حتی از رشد تومور نیز جلوگیری کند. باکتری‌های خوب، اسید بوتیریک (Butyric acid) تولید می‌کنند؛ اسید بوتیریک به روش‌های مختلف از رشد تومور جلوگیری می‌کند. بنابراین زمانی که مقدار این نوع باکتری‌ها در روده افزایش پیدا کند، اسید بوتیریک تولید شده تاثیر محافظتی بر سرطان روده خواهد داشت. 

به گفته محققان مصرف پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های خوب، باعث بهبود سلامتی روده می‌شود؛ ماست، خیار شور و بعضی پنیرها، غذاهای سالمی محسوب می‌شود که حاوی پروبیوتیک است.

نتایج این مطالعه در مجله Medical Microbiology منتشر شده است.

کد خبر 390220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.