با مصوبه شورا، ۴۵ سال هم جوان حساب می‌شود!

انتقاد عضو شورای شهر به یک مصوبه شورا، حاشیه‌های جدید در شورای شهر شیراز و طرح سوال از شهردار اهواز مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلیات لایحه افزایش انتصاب جوانان در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران بالاخره بعد از ماه‌ها انتظار، پس از بحث و بررسی در جلسه این هفته شورای شهر تهران، با ۲۰ رای به تصویب رسید.

در سال ۹۷ شورای شهر تهران با تصویب طرحی، شهرداری را به تدوین و ارایه لایحه افزایش انتصاب جوانان ملزم کرد. بعد از گذشت یک سال، روز گذشته شهرداری تهران لایحه‌ای را در راستای افزایش به کارگیری جوانان در پست‌های مدیریتی تقدیم شورای شهر کرد که به تصویب رسید.

بر اساس این لایحه، قرار است ۵۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان و جوانان اختصاص داده شود. همچنین برای احراز پست‌های مدیریتی در شهرداری رده سنی تعیین شد و سن مدیران در سطوح عالی تا ۴۵ سال، مدیران راهبردی تا ۴۰ سال، مدیران حرفه‌ای ۳۵ سال و مدیران پایه زیر ۳۰ سال تعیین شده است که با رعایت آیین نامه طبقه‌بندی مشاغل در شهرداری و بر اساس شایستگی انتخاب خواهند شد.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران که پیشنهاد دهنده این طرح بود، پس از تصویب آن به اولین منتقد جوانگرایی در شهرداری تبدیل شد.

وی این مصوبه را دفاع بد از جوانگرایی دانست که بیشترین تخریب را در مورد جوان گرایی دارد و ادامه داد: در شرایط کنونی اگر شهرداری این مصوبه را به درستی انجام ندهد هیچ ضمانت اجرایی ندارد که مدیران ملزم به این کار شوند و تنها کاری که می‌توانیم بکنیم استیضاح شهردار است که من برای این کار اراده‌ای در میان اکثریت اعضا نمی‌بینم.

نظری با گله از بی اراده بودن اعضای شورا در روند تصویب طرح که باعث تاخیر یک سال و نیمه از امضا تا تصویب آن شده بود، افزود: در کمیسیون برنامه و بودجه اعضا به ۴۵ سال برای سقف سنی مدیران رأی دادند و سوال من این است که بر چه اساسی ۴۵ سال را سقف جوانی می‌دانند در حال اینکه در بیشتر دنیا سن جوانی بین ۳۵ تا ۴۰ سال است.

این مصوبه درحالی برای حمایت از جوانان به تصویب رسید که در ماه‌های گذشته پس از اجرایی کردن قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیز قرار بود لیستی از مدیران ارشد بازنشسته در شهرداری تغییر کنند اما همچنان اتفاق محسوسی در این زمینه رخ نداده است.

شیراز؛ دردسرهای گیت ورودی

حاشیه‌ها همچنان دست از سر شورای شهر شیراز برنمی‌دارند به حدی که کوچکترین اتفاقات در صحن علنی شورای شهر به حاشیه‌ای بزرگ تبدیل شده و اعضای شورا را وادار به پاسخگویی می‌کند.

در جلسه این هفته شورای شهر  وجود گیت برقی ورودی در میانه سالن جلسات علنی موضوعی بود که توجه‌ها را به خود جلب کرد زیرا این گیت‌ها محل نشستن اعضای شورا با مدعوین این جلسات که شامل مدیران، معاونین سازمانهای زیر مجموعه شهرداری شیراز و همچنین خبرنگاران هستند را از یکدیگر جدا می‌کرد.

با این اقدام زین پس تنها اعضای شورای شهر شیراز و کارمندان رسمی این نهاد با ثبت اثر انگشت می‌توانند به صحن علنی ورود پیدا کنند؛ اتفاقی که موضوع پست اینستاگرام سولماز دهقانی یکی از اعضای شورای شهر شیراز شد. دهقانی با هشتگ "شفاف سازی" در این باره توضیح داد: این گیت‌ها برای جداسازی یا تفکیک قرار داده نشده و اگر توجه کنید هر کدام دارای صفحه ای برای لمس انگشت است.

وی ادامه داد: از آنجا که شورا در نظر دارد ثبت حضور غیاب و ورود و خروج اعضا را الکترونیکی کند لازمه آن نصب این گیت ها بود نه مسئله دیگری.

این عضو شورای شهر درباره هزینه چند ده میلیونی این گیت‌ها که در برخی رسانه‌ها مطرح شده، تصریح کرد: هزینه این گیت ها زمانی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تخمین زده شده بود اما با افزایش قیمت ها هزینه تمام شده آن ۷۵ میلیون است. ضمن اینکه مدتی دیگر هم با نصب تجهیزاتی رای گیری‌های صحن به صورت الکترونیک انجام خواهد شد.

اهواز؛ جواب شهردار قانع کننده نبود

طرح سئوال حسین حیدری یک عضو شورای شهر اهواز پیرامون ساماندهی دستفروشان و خودروهای دوره گرد در معابر، جمع آوری سگ های بدون صاحب در شهر اهواز، جمع آوری زباله گردها، جمع آوری کارگاه های ساختمانی و نبود ثبات مدیریت شهری در تاریخ ۱۶ شهریورماه به شهردار ابلاغ شد.

طبق قانون شهردار اهواز ۱۰ روز فرصت داشت تا به این شوالات پاشخ دهد و نودمین جلسه علنی شورای شهر موعد پاسخگویی او به سوالات مطرح شده بود.

حبدری در این جلسه گفت: در دوره پیش، شهرداری دستفروشان خیابان سلمان فارسی را جمع آوری کرد اما بار دیگر شاهد بازگشت آنها به سطح شهر هستیم بنظر می رسد این وضعیت به دلیل ضعف مدیریتی شهردار است.

وی ادامه داد: شهردار فضا را برای کارکنان شهرداری بسیار سخت کرده است به طوریکه هرکس انتقاد کند به او برچسب می زنند و درحال حاضر فضا برای چاپلوسان فراهم است.

اگرچه شهردار اهواز به این سوالات و حواشی پیرامون فعالیت‌های خود پاسخ داد اما در پایان این جلسه، حسین حیدری از توضیحات ارائه شده قانع نشد و گفت که در مدت ۱۰ روزه باید اقدامات بعدی توسط شهردار انجام شود.

اسلامشهر؛ سلب عضویت دو نفر از شورا

داوود بیات سرمدی معاون فنی و عمرانی فرماندار اسلامشهر اظهار کرد: با رأی هیئت مرکزی شورای حل اختلاف و ابلاغ استانداری تهران، جعفر مرادی و اکرم عبیری دو عضو شورای شهر چهاردانگه سلب عضویت شدند.

وی ادامه داد: مراسم معارفه و تحلیف اعضای علی‌البدل شورای شهر چهاردانگه در نخستین جلسه رسمی شورا برگزار می‌شود.

بهشهر؛ پوست اندازی شورا

عضویت پنج عضو شورای شهر بهشهر از خردادماه امسال به دلیل بروز برخی جرائم با صدور کیفر خواست از سوی دادگاه تعلیق شده بود تا اینکه پس از گذشت حدود سه ماه از برکناری این افراد، مراسم تحلیف اعضای جدید شورا برگزار و اعضای علی البدل جانشین اعصای سابق در شورای شهر بهشهر شدند.

با انجام مراسم تحلیف و قرائت سوگندنامه، حبیب ملک پوری، صادق‌علی سعدی، سیدمحمد باقری و محمد عموزادخلیلی با قرائت سوگندنامه به عنوان اعضای اصلی شورای اسلامی شهر بهشهر معرفی شدند.

محمد عارفی لمراسکی دیگر عضو علی‌البدل بهشهر استعفا داد تا شورای شهر بهشهر شش نفره به کار خود ادامه دهد.

کوتاه از شورا:

اسماعیل حاجی‌پور، رئیس شورای شهر رشت: با سؤالات چالشی نباید آرامش شهر را برهم بزنیم. باید کار کنیم و برای پیشرفت شهر اتحاد داشته باشیم. این دعواها را باید کنار بگذاریم تا شهرمان پیشرفت کند. اعضای شورا با هم دعوا ندارند و نباید به این شکل نوشته شود. تا چه زمان این‌گونه می‌خواهند با مردم مقابله کنند؟ بجای آنکه این وقت را برای تخریب بگذاریم برای آبادانی شهرمان استفاده کنیم.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران: از آنجایی که قانون شوراها درست اجرا نشده در اجرا دارای تداخل جدی هستیم و مجبور می‌شویم برای حل موضوعاتی به رئیس‌جمهور، مجلس و نمایندگان در صحن علنی شورا تذکر دهیم و از این طریق آنها بدانند وظایفی را در شهر عهده‌دار هستند. 

ابراهیم صبوری، نائب رئیس شورای شهر شیراز: در دو سال اولِ شورای پنجم تمرکز را بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام گذاشتیم/ حتی یک مورد تعطیلی یا تعلل در اجرای طرح‌های عمرانی نداشته‌ایم.

روح‌الله امراللهی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم: خطوط اتوبوسرانی از اول مهرماه با تغییراتی روبرو می‌شود/ مراسمات زیادی مانند ارتحال حضرت امام، سازمان اتوبوسرانی ملزم به خدمت‌رسانی به زائران است ولی باید دولت بودجه‌ای برای پشتیبانی‌ها در نظر بگیرد.

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران: با نزدیک شدن فصل پاییز پاکسازی شبکه‌های اصلی مانند مسیل‌ها و کانال‌های مسیر آب تهران از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده و تا ۱۵ مهرماه به پایان می‌رسد.

سولماز دهقانی، رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز: در راستای حمایت از هنرمندان و معرفی صنایع دستی اصیل شهر بازارچه هنر راه‌اندازی می‌شود؛ در این بازارچه قرار است ۲۶ رشته‌ هنری در قالب ۶۰ غرفه به ساخت، معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی بپردازند.

کد خبر 390162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.