فقر سرانه فضای سبز شهری در باغبادران/آبیاری پارک‌ها با آب غیرشرب

فضاهای سبز و پارک‌ها قلب تپنده و کانون تحرک و پویایی در محیط شهری و محلی مناسب برای گذران اوقات فراغت، تفریح، ورزش و آرامش شهروندان است. ایجاد و گسترش فضای سبز مناسب در شهرها همواره مورد توجه مدیران شهری بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فضاهای سبز به دو گونه شهری و غیرشهری تقسیم می‌شود؛ آن بخش از فضاهای سبز که در حریم شهری قرار دارد فضای سبز شهری نامیده می‌شود.امروزه موجودیت شهرها بدون فضای سبز قابل تصور نیست و کارکرد آن در کاهش آلاینده‌های زیستی و آلودگی‌های صوتی و شادابی و نشاط شهروندان ایجاد و گسترش آن‌ها را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

هرچند مدیریت شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر انواع فضاهای سبز شامل فضاهای سبز عمومی، نیمه‌سبز و خصوصی نظارت دارد، اما آنچه از میان مفاهیم فضای سبز به ذهن متبادر می‌شود، گونه‌هایی است که جنبه عمومی آن غالب است؛ اینگونه فضاها کارکردهای مختلفی دارند که مقصد و برآیند نهایی آن در سه بخش اکولوژیک، کالبدی و اجتماعی قابل تحلیل است.

برای بررسی وضعیت سرانه فضاهای سبز، فرصت‌ها و آسیب‌های مترتب بر این فضاها و برنامه مدیریت شهری برای گسترش و کاستن از آسیب‌های آن در شهر باغبادران با "حجت‌الله امینی باغبادرانی"، شهردار این شهر گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

سرانه فضای سبز شهری باغبادران چقدر است؟

توسعه و گسترش پارک‌ها و فضای سبز با توجه به گسترش مساحت، جمعیت و ساخت و سازهای شهری امری ضروری برای ایجاد تعادل روحی، روانی ، جسمانی و اجتماعی به شمار می‎آید و باید همواره مورد توجه مدیریت شهری قرار داشته باشد. شهر باغبادران شهری است که در میان درختان انبوه، بیشه‌زارها و قلمستان‌ها قرار گرفته و در اطراف آن رودخانه و ۱۷ قطعه مزرعه و باغ وجود دارد که سبب ایجاد محیطی چشم‌نواز شده است. از سوی دیگر در سال‌های اخیر پارک‌های محله‌ای جدید در شهر ایجاد شده است، اما این شهر ساحلی از نظر فضای سبز عمومی فقیر است.

باید توجه داشت میانگین فضای سبز کشور به ازای هر نفر ۱۲ مترمربع است در حالی که این سرانه در شهر باغبادران با احتساب باغات و بیشه‌زارها ۱۸ مترمربع است. با وجود ۲۲ هزار متر فضای پارکی احداث شده توسط شهرداری،  سرانه هر فرد در شهر باغبادران غیر از باغات و بیشه‌زارهای خصوصی، کمتر از ۲.۵ مترمربع است و این در حالیست که در شهر اصفهان سرانه هر شهروند بیش از ۲۰ مترمربع است. از طرفی هرچند باغ‌های میوه فراوان موجود در شهر باغبادران واجد «بازدهی اکولوژیکی» و «بازدهی اقتصادی» هستند، اما به علت خصوصی بودن و نبود امکان بهره‌برداری عمومی، واجد «بازدهی اجتماعی» نیست. این مسئله بدان معنی است که مدیریت شهری باغبادران باید با اختصاص بودجه و امکانات بیش از گذشته در توسعه فضای سبز شهری و باغات عمومی که نقش بخش جاندار شهر را ایفا می‌کند تلاش داشته باشد.

مهم‌ترین طرح‌های شهرداری در سال ۹۸ برای گسترش، بهسازی و ساماندهی پارک‌ها و فضای سبز شهری چیست؟

مدیریت شهری در سال گذشته با اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه که بالغ بر ۱۰ درصد بودجه شهرداری بود، اقدام به توسعه و نگهداری فضای سبز شهری کرد. در راستای ارتقاء کیفیت فضای سبز شهری و همچنین توسعه و نگهداری آن شهرداری قصد برون‌سپاری این کار را به بخش خصوصی دارد تا واحد فضای سبز شهرداری بیشتر به برنامه‌ریزی، نظارت و تولید گیاهان تزئینی، درخت و... بپردازد و در همین راستا تهیه GIS فضای سبز شهرداری باغبادران در حال انجام است.

با توجه به حضور چشمگیر شهروندان و گردشگران در بوستان‌ها و پارک‌های محله‌ای شهر باغبادران و نیاز آن‌ها به آب آشامیدنی سالم و مناسب، شهرداری نسبت به ساخت و راه‌اندازی آب‌خوری اقدام کرده و در برنامه‌ریزی انجام شده این طرح تا پایان سال به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

آیا پارک‌های شهر برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شده است؟

آماده‌سازی محیط برای استفاده افراد کم‌توان جسمی، معلولان و جانبازان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا آنان نیز بتوانند مانند افراد عادی از امکانات محیط شهری استفاده کنند. مدیریت شهری باغبادران همواره بر رعایت تساوی حقوق شهروندی توجه ویژه داشته است از این رو اقدامات لازم را برای مناسب‌سازی اماکن عمومی همچون پارک‌ها و فضای سبز شهری را انجام داده و در طراحی همه بوستان‌های شهری تسهیلات لازم برای استفاده جانبازان و معلولان فراهم و استانداردهای مربوطه رعایت شده است. تا همه افراد اعم از توان‌خواهان بتوانند در این مجموعه حضور داشته باشند و لحظات خوبی را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کنند.

شهر باغبادران دارای چند پارک محله‌ای است و آیا در این پارک‌ها امکانات ورزشی و تفریحی کافی نصب شده است؟

باغبادران دارای هفت پارک محله‌ای و دو پارک عمومی حاشیه است و به دلیل وضعیت خاص آب و هوایی این شهر ساحلی این پارک‌ها در طول ایام مختلف سال با استقبال شهروندان و مسافران مواجه است؛ برهمین اساس زیباسازی و بهسازی پارک‌ها و فضای سبز شهری برای افزایش نشاط، شادابی و بهداشت روانی شهروندان با هدف دست‌یابی به استانداردهای شهر سالم و ایجاد زمینه‌های استفاده مطلوب و بهینه از تجهیزات پارک‌ها برای افزایش رفاه عمومی، مورد توجه مدیریت شهری قرار داشته است.

شهرداری باغبادران به تأمین فضاهای ورزشی و تفریحی در پارک‌های محله‌ای نیز توجه ویژه‌ای داشته است از این رو پارک‌های محله‌ای شهر به ست بازی و ورزش مجهز شده تا مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت شهروندان باشد. باید توجه داشت برنامه‌ریزی لازم برای احداث دو پارک دیگر با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان در دستور کار شهرداری قرار گرفته است که بهره‌برداری از آن کمک شایانی به افزایش سرانه فضای سبز و نشاط و شادابی شهروندان خواهد داشت.

آیا برای آبیاری فضای سبز شهری از آب شرب استفاده می‌شود؟

با توجه به اینکه یکی از وظایف مهم شهرداری‌ها نگهداشت فضای سبزی شهری است، اقدامات شایسته‌ای از سوی مدیریت شهری باغبادران برای حفاظت از فضای سبز شهری انجام شده است. در سال‌های اخیر با شروع فصل گرما همواره مشکل کمبود آب نیز بیش از گذشته وجود داشته است؛ برهمین اساس هر ساله مسئولان شرکت آب و فاضلاب شهرستان از مصرف آب شرب برای سیراب کردن فضای سبز ابراز نگرانی کرده‌اند. تاکنون این مسئله در شهر باغبادران وجود نداشته و در حال حاضر فضای سبز شهری این شهر ساحلی با استفاده از آب چاه و کشاورزی آبیاری می‌شود. از طرفی با توجه به وضعیت حاکم بر رودخانه زاینده‌رود تامین آب مناسب و توسعه شبکه مکانیزم آبیاری در دستور کار شهرداری قرار دارد.

کد خبر 390161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.