آمریکایی‌ها حامی استیضاح ترامپ هستند

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

واشنگتن: به ارسال تسلیحات برای کردهای سوریه ادامه می‌دهیم

 کریس مایر، مدیر گروه اقدام در پنتاگون گفت:‌ ما به فراهم نمودن اسلحه و خودروهای طراحی شده جهت تامین نیازهای "نیروهای سوریه دموکراتیک" و به ویژه برای کمک به انجام ماموریت آنها در نابودی داعش ادامه می‌دهیم.

مایر در نشست خبری گفت:‌ ما در مورد ماهیت این کمک‌ها بسیار شفاف هستیم و ماهانه گزارشی را درباره ماهیت این سلاح‌ها و خودروها به ترکیه ارائه می‌دهیم.

اظهارات این مقام آمریکایی درپی تهدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در خصوص انجام حمله با هدف از بین بردن تهدید یگان‌های مدافع خلق کرد مورد حمایت آمریکا مطرح شد.

مایر درباره پیشرفت ایجاد شده توسط آمریکا و ترکیه در منطقه کاهش تنش گفت: منطقه امن «یک سازوکار امنیتی» است که ارتش‌های ترکیه و آمریکا پنج پرواز مشترک با بالگرد بر فراز آسمان آن انجام داده‌اند.

وی همچنین اظهار کرد: برخی نیروهای عرب جایگزین کردها در منطقه حائل شده‌اند اما نیروهای یگان‌های مدافع خلق همچنان در این منطقه حضور دارند.این مقام پنتاگون در پاسخ به امکان بازگشت آوارگان سوری به کشورشان برای اقامت در این منطقه امن طبق پیشنهاد آنکارا گفت:‌واشنگتن مخالف هرگونه بازگشت اجباری آوارگان است.

مایر افزود: رویکرد ایالات متحده همچون سابق است. هدف ما بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان است و این امر جز با "حمایت آمریکا و سازمان‌های غیر دولتی دیگر و با همکاری ترکیه و شرکای ما در سوریه" محقق نمی‌شود.

کارشناسان نظامی فرانسه راهی عربستان شدند

سخنگوی ارتش فرانسه از اعزام هفت کارشناس برای تحقیق درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو به عربستان خبر داد. این نخستین کشوری است که از اعزام کارشناسان نظامی به عربستان برای تحقیق درباره حمله آرامکو خبر داده است.

ایو لودریان، وزیرخارجه فرانسه گفته است این که حوثی ها عامل حمله به آرامکو باشند چندان قابل قبول نیست. وی همچنین خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره این حمله شد. پیش از این وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از کارشناسان بین‌المللی و سازمان ملل برای مشارکت در تحقیقات دعوت به عمل خواهد آورد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در گفتگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اعلام کرده بود که پاریس کارشناسانی را برای شرکت در تحقیقات درباره حمله آرامکو اعزام خواهد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز گفته است، این سازمان کارشناسانی را به منظور تحقیق درباره حملات آرامکو به عربستان اعزام کرده است.

یک سوم آمریکایی‌ها حامی استیضاح ترامپ هستند

نظرسنجی مرکز پولیتیکو-مورنینگ کانسالت نشان می‌دهد، درصد کسانی که از آغاز استیضاح علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا حمایت می‌کنند، به ۳۷ درصد رسیده است و نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با چنین اقدامی مخالفت کردند. به مرور زمان هم به تعداد قانونگذاران دموکراتی که برای به جریان انداختن این فرایند نیاز است، افزوده می‌شود. تنها ۱۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که در این رابطه نظری ندارند. 

نتایج این نظرسنجی در طیف حزبی، به شدت متفاوت شده است. طبق نتایج نظرسنجی، از میان شرکت‌کنندگان دموکرات از هر ۱۰ تن هفت مورد از آغاز فرانید استیضاح حمایت می‌کنند و ۱۸ درصد هم مخالف هستند. در همین حال، تعداد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه تغییری نکرده است و تنها شش درصد آغاز روند استیضاح علیه ترامپ را خواستارند.  ۳۱ درصد از رای‌دهندگان مستقل هم خواستار به جریان افتادن فرایند استیضاح در کنگره شدند.   تیلر سینکلر، از موسسه نظرسنجی مورنینگ کانسالت گفت: استیضاح ترامپ همچنان گزینه محبوب پایگاه دموکرات‌هاست اما لزوما به جلب حمایت در این فرایند کمکی نمی‌کند.

کامرون: از پیروزی ترامپ می‌ترسیدم

دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در خاطراتش از روی کار آمدن ترامپی که "تاجر تک‌رو" توصیف می‌کرد، پس از نتیجه رفراندوم بریگزیت در سال ۲۰۱۶ ابراز نگرانی کرده و آن را "ناراحت‌کننده" دانسته بود. او در کتابی که چهارشنبه در بریتانیا منتشر شد، نوشت: ظهور احزاب چپ افراطی و راست تندرو در اروپا به ما نشان داده بود که سیاست‌های ضد تشکیلاتی و تفرقه‌افکنانه یک هنجار جدید است. 

دوره نخست‌وزیری کامرون از مه ۲۰۱۰ تا ژوئن ۲۰۱۶ بود و با دوره ریاست جمهوری ترامپ هم‌زمان نبود. دوره تصدی کامرون با نتیجه رفراندوم بریگزیت به پایان رسید. اندکی پس از آنکه ترامپ از سوی جمهوری‌خواهان به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شد، باراک اوباما در نشست ناتو در ورشو ترامپ را با ولادیمیر پوتین مقایسه کرد و نسبت به "شیب لغزنده‌ای که از انتقاد، مثلاً از مردم همجنسگرا یا مهاجران، به تهدید کل ملل، نژادها و مذاهب منتهی شود" هشدار داد.  

کامرون هم که در آن جلسه حضور داشت، گفت: کاملا با این سخنان موافق است. نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در خاطراتش همچنین از سخنان ترامپ درباره "تروریسم اسلامی" به سختی انتقاد کرده است. او نوشت: همواره تلاش داشتم تا درباره "افراط گرایی اسلام‌گرایان" و "خشونت افراطی اسلام‌گرایان" به جای استفاده صرف از برچسب "اسلام‌گرایان" صحبت کنم. این تفاوت برای دونالد ترامپ اهمیتی ندارد. در واقع، او مسیر دیگری را در پیش گرفته است و به وفور به "تروریسم اسلامی" اشاره می‌کند که از دیدگاه من شدیدا ناکارآمد است. 

کامرون بابت اینکه ژوئیه ۲۰۱۷ در زمان باز پس گیری موصل عراق از داعش به دست نیروهای عراقی یا آزادسازی رقه توسط نیروهای کرد در قدرت نبود، تاسف می‌خورد. او با یادآوری کشته شدن گروگان‌های بریتانیایی و آمریکایی در دوره تصدی‌اش به دست داعش،‌ نوشت: بابت تمام لفاظی‌ها و لاف‌ زدن‌های متعاقب دونالد ترامپ می‌گویم که جنگی در اختیار او بود که به خوبی در مسیر پیروزی قرار داشت.

انتقاد بولتون از سیاست خارجی ترامپ

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا از تلاش‌های دونالد ترامپ برای مذاکره با کره‌شمالی و ایران انتقاد کرد و هشدار داد که این‌ها "محکوم به شکست" است.

او همچنین از عدم اقدام شدیدتر ترامپ در اوایل امسال بعد از آنکه ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد، انتقاد به عمل آورد.

یکی از حاضران در ضیافت ناهاری که بولتون در آن حضور داشت، به پایگاه هیل گفت: بولتون بدون اینکه نامی از ترامپ ببرد، چندین بار او را شماتت کرد.   

کاخ سفید درباره اظهارات منتسب به بولتون هنوز اظهارنظری نکرده است. براساس گزارش‌ها، اظهارات تند این مقام سابق کاخ سفید موجب شد تا ترامپ نشست با مقام‌های ارشد طالبان در کمپ دیوید را چند روز پیش از سالروز حملات ۱۱ سپتامبر لغو کند.

بولتون به تازگی از دولت ترامپ کناره‌گیری کرد. بولتون در آن محفل خصوصی، طرح برگزاری این نشست را "توهین" به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و خانواده آنان توصیف کرد که یک "سیگنال وحشتناک" به متحدان آمریکا ارسال می‌کرد.

کد خبر 390144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.