راه اندازی خطوط تاکسی در رودخانه سِن پاریس/ احیای تالاب هامون با حمایت اتحادیه اروپا

راه اندازی خطوط تاکسی آبی به زودی در پاریس، تاکید بر خودکفایی گندم اشتباهی تاریخی، هزینه کرد ۱۰ هزار میلیارد برای احیای دریاچه ارومیه، نصب دستگاه تغذیه حیوانات شهری در بوستان قیطریه و موافقت با تخصیص ۵۰ میلیارد مترمکعب حقابه تالاب بختگان عناوین بسته خبری محیط زیست ایمنا در آخرین جمعه شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرانسوی‌ها در کمتر از یکسال آینده میزبان یک وسیله حمل و نقل جدید در پاریس خواهند بود.
تاکسی‌های آبی مسیر شرق و غرب این کلانشهر را به یکدیگر متصل کرده و با یک وسیله نقلیه دوستدار محیط زیست امکان جابه‌جایی شهروندان فراهم می آید.

آلن تبو، بنیانگذار این وسیله نقلیه می‌گوید: «دریافت مجوزهای لازم برای اجرایی شدن این پروژه شش ماهی به طول خواهد انجامید.»

وی در این حال تاکید دارد که این وسیله نقلیه آلودگی صوتی و محیط زیستی ندارد و هر تاکسی می‌تواند چهار مسافر را در مسیر شرقی به غربی رودخانه سن و برعکس جابه‌جا کند.

تبو می‌گوید: «ما باید از آبراه‌ها استفاده کنیم. بهره‌مندی از این وسیله حمل و نقل به دلیل مسائل محیط زیستی قابل توجه است.»

تاکسی روی‌ آبی که SeaBubbles نام دارد به تازگی راهی آبهای رودخانه سن در پاریس شده است.

آلن تبو، قایقران و طراح قایق فرانسوی که زمانی قایقی را برای شکستن رکورد سرعت روی آب طراحی کرده بود، تصمیم گرفت براساس همان طرح یک تاکسی آبی تمیز و سریع برای آبراه‌ها در ابرشهرهای جهان بسازد. حاصل کار او این تاکسی روی آب است.

بال‌های این وسیله نقلیه در زیر آب قرار گرفته و طوری طراحی شده که می‌تواند این وسیله را به سرعت در آب به پیش براند.
پاریس یکی از شهرهای عمده مقصد گردشگران در اروپا و جهان به شمار می‌آید.

اضافه شدن این تاکسی‌های آبی روی رودخانه‌ها علاوه بر تسهیل آمد و شد شهروندان می‌تواند به یکی از جاذبه‌های توریستی این شهر نیز تبدیل شود.

تاکید بر خودکفایی گندم یک اشتباه تاریخی 

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه طرح خودکفایی تولید گندم نیز یک اشتباه تاریخی در دهه ۷۰ بود، گفت: آن زمان که من مسوولیت وزارت  کشاورزی را داشتم بر این سیاست تاکید می شد اما این یک اشتباه تاریخی بود. تداوم همین روند در دهه های بعد می‌توانست به کلی منابع آب را در کشور نابود کند.

وی افزود: زمانی که سیاست خودکفایی گندم را در مجلس تغییر دادیم مورد مواخذه برخی نمایندگان قرار گرفتیم، محیط زیست باید حافظ منافع مردم و حافظ منابع کشور باشد .
 
کلانتری ادامه داد: بر اساس الگوهای توسعه ۱۷ درصد از منابع ملی و اراضی کشور باید کاملا دست نخورده بماند برای نسل‌های بعد ، این اراضی نباید صرف توسعه کشاورزی و حتی جنگل کاری شود ، نسل های ۵۰ و ۱۰۰ سال بعد این حق را دارند که از منابع کشور استفاده کنند.


 ۱۰ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شد
 
کلانتری به موضوع خشک شدن و احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: سد سازی بی رویه و استفاده از آب‌ها برای توسعه کشاورزی و از سویی افزایش سطح تبخیر موجب خشکی دریاچه ارومیه شد.  ۱۰ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده و همین مقدار برای ۱۰ سال آینده باید هزینه شود تا به سطح تراز اکولوژیک دریاچه برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سطح تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه نگهداشت ۱۴ میلیارد متر مکعب آب است در حالیکه این دریاچه در دهه‌های پیشین ۲۳ میلیارد متر مکعب آب داشته است.

 سالانه ۶۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط زاگرس نابود می شود
 
کلانتری با تاکید بر اینکه اگر فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست نهادینه نشود ده‌ها برابر باید هزینه کنیم تا محیط زیست حفظ شود، گفت: آمار هفت دهم میلیمتر فرسایش سالانه خاک در کشور ما فاجعه اقلیمی است. چرا نباید برای جلوگیری از این فرسایش چاره اندیشی شود؟ هر سال ۲۰ برابر آنچه خاک تولید می شود فرسایش خاک رخ می دهد. سالانه ۶۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط زاگرس در کشور ما نابود می شود، این آمارها واقعا نگران کننده است.

نصب دستگاه تغذیه حیوانات شهری در بوستان قیطریه

نخستین دستگاه تغذیه حیوانات شهری با استفاده از مواد بازیافتی به منظور فرهنگ سازی و آموزش تفکیک پسماند به شهروندان و کمک به تغذیه این حیوانات در بوستان قیطریه نصب شد.

 رضا عبدالملکی معاون امورشهری و محیط زیست شهرداری منطقه یک، درباره نحوه کار این دستگاه گفت: در کنار این دستگاه آموزشگری مستقر است تا به شهروندان نحوه کار با دستگاه را آموزش دهد بدین روش که با انداختن هر بطری خالی آب و مایعات به محل مشخص شده روی دستگاه از طریق سنسور مقداری غذا برای حیوانات آزاد و در ظرف انتهای دستگاه وارد می شود و حیوانات شهری می توانند از آن استفاده کنند.

عبدالملکی گفت: شهروندان می توانند آب مانده در ته بطری خود را نیز در محل مشخص شده خالی کنند تا آب کافی نیز کنار ظرف غذای حیوانات قرار گیرد.

وی افزود: بوستان قیطریه بدلیل وجود تعداد زیادی از حیوانات شهری از جمله گربه ها ، پرندگان بهترین مکان برای جانمایی این دستگاه در نظر گرفته شده است .

این مقام مسئول گفت: این دستگاه با انرژی خورشیدی کار می کند و گنجایش ۲۴۰ لیتر را دارد.

۵۰میلیون مترمکعب حق آبه به تالاب بختگان اختصاص یافت

درجلسه شورای حفاظت آب استان فارس که به ریاست عنایت اله رحیمی؛ استاندار فارس برگزار شد یکی از بخش های مهم این جلسه، تعیین مقدار و زمان رهاسازی حقابه تالاب بختگان بود.

در این نشست که با حضور سعید محمودی؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس و سایر مسئولان دستگاه های عضو برگزار شد، پس از تشریح وضعیت تالاب بختگان و لزوم تامین حق آبه آن، با تآیید استاندار فارس، رهاسازی ۵۰ میلیون مترمکعب آب در آبان ماه سالجاری نهایی شد.


حیوان آزاران زیر ذره‌بین قانون قرار می‌گیرند

معاون توسعه مدیریت ، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: با اعلام وصول طرح مقابله با حیوان آزاری در مجلس، حیوان آزاران زیر ذره بین قانون قرار خواهند گرفت.

اصغر دانشیان اظهار کرد: برای مقابله با حیوان‌آزاری در حدود دو سال گذشته لایحه‌ای با مشارکت سازمان محیط زیست تدوین و برای پیگیری در مجلس ارائه شد که در آن مقطع مجلس به مفاد آن ایراد گرفته و گفته شد ماده‌ای به قانون مجازات اسلامی اضافه خواهد شد که در راستای مقابله با حیوان‌آزاری باشد؛ هر چند این قضیه مسکوت ماند تا اینکه اخیرا حرکت‌های مناسبی در راستای تصویب این قانون مهم برداشته شد.

وی افزود: اخیرا لایحه جدیدی در خصوص مقابله با حیوان آزاری در مجلس اعلام وصول شده و امیدواریم با پیگیری و تصویب آن بر اساس قوانین جاری کشور در مواجهه با حیوان آزاری اقدامات بازدارنده مناسبی انجام شود.

دانشیان ادامه داد: لایحه حمایتی اخیرا در مجلس به تصویب رسیده و ضوابط و مقررات آن که به سود محیط زیست و محیط بانان کشور خواهد بود، اعلام گشته است.

دانشیان یادآور شد: تصویب و نهایی شدن این قانون به‌نوعی بازدارنده خواهد بود تا شکارچیان متجاوز طبیعت جسورتر نشده و احساس امنیت نکنند.

احیای تالاب هامون با منابع مالی اتحادیه اروپا

 تیمی متشکل از مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران و نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد برای بازدید از شرایط تالاب هامون و امکان‌سنجی تدوین طرح پیشنهادی برای جذب منابع مالی از اتحادیه اروپا برای حفاظت محیط ‌زیست و احیای تالاب هامون به سیستان سفر کردند.

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: هیات مذکور از وضعیت معیشت ماهیگیران، دامداران، کشاورزان و همچنین کانون‌های گرد و غبار در منطقه سیستان بازدید و در جلسه ستاد بحران استان در محل استانداری سیستان و بلوچستان شرکت کردند.

 وی در جلسه کارگروه مدیریت بحران تالاب هامون عنوان کرد: برنامه مدیریت جامع تالاب هامون تهیه شده و به تمام دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است که بازدید هیات مذکور برای اجرایی کردن اولویت های برنامه مدیریت جامع تالاب هامون برای جذب منابع مالی بین‌المللی برای احیای تالاب هامون و کمک به معیشت پایدار ساکنان این منطقه برنامه ریزی شده تا در صورت امکان طرح برای جذب منابع مالی از اتحادیه اروپا برای توانمندسازی اقتصادی جامعه محلی و حفاظت محیط زیست و احیای تالاب هامون ارائه شود.

علی ارواحی مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران، نیز در این جلسه گفت: از مجموعه دفتر سازمان ملل با پیشنهادی در خصوص جذب منابع مالی بین‌المللی برای احیای تالاب‌های ایران و کمک به معیشت ساکنان حاشیه تالاب‌ها روبه‌رو بودیم که یکی از مناطقی که به نظر مجموعه دفتر ما استحقاق استفاده از این امکانات بین‌المللی را دارد، منطقه سیستان است که امیدواریم برنامه پیشنهادی ما در این خصوص مورد پذیرش و بررسی قرار گیرد.  

کارگروه ملی تخصصی آلودگی صوتی ایجاد می‌شود

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه، موتورسیکلت‌ها علاوه بر ایجاد آلودگی هوا، از مشکل آلودگی صوتی نیز برخوردارند، از پیشنهاد این سازمان برای تشکیل کارگروه ملی تخصصی آلودگی صوتی با همکاری وزارت بهداشت خبر داد.

حمایت از مُد یعنی نابودی محیط زیست

گروه کوچکی از طرفداران محیط زیست روز یکشنبه ۱۵ سپتامبر مقابل نمایشگاه مد ویکتوریا در شهر لندن دست به اعتراض زده و مسیر تردد خودروها از جمله در نزدیکی پارلمان بریتانیا را نیز بستند.

آنها اعلام داشتند که سعی دارند با این کار، حقیقت زشت دربارۀ مد و آسیب‌های آن بر محیط زیست را برملا کنند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «حمایت از مد به معنای نابودی محیط زیست است.»

وضعیت آبی تالاب "کانی‌برازان"مهاباد امسال مطلوب است

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست مهاباد گفت: امسال وضعیت آبی تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان در مقایسه با پارسال مطلوب بوده و آماده ورود پرندگان مهاجر است.

فاروق سخنور افزود: هم‌اکنون بخش‌های زیادی از مناطق جنوبی این تالاب دارای عمق آب ۵۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متر بوده و وضعیت آن در مقایسه با پارسال که بخش‌ زیادی از آن خشک شده بود، مطلوب است.

وی اضافه کرد: به خاطر خشک شدن زهکش‌ها و جاری نشدن آب به سمت شمال تالاب عمق آب این قسمت کاهش پیدا کرده است که با نخستین بارش‌های پاییزی، آب این قسمت‌ها را نیز فرا می‌گیرد.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

بر اساس آخرین بررسی‌ها ۷۵ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده‌است که درصورت اضافه کردن گونه‌های خشکی‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

طرح‌ حفاظتی میش‌مرغ توسط سازمان ملل در بوکان کلید خورد

رحیم عبدالکریمی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بوکان

گفت: پروژه‌های حفاظتی میش مرغ در قالب طرح «مناطق تحت حفاظت عرفی جوامع محلی» (Community conserved areas) توسط صندوق تسهیلات خرد دفتر حفاظت محیط زیست سازمان ملل در بوکان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا کارشناسان این صندوق که یک تشکل غیردولتی و مردمی است از زیستگاه میش‌مرغ در دشت «سوتاو» حمامیان این شهرستان بازدید و با مردم این روستا گفت و گو کرده‌اند.

عبدالکریمی، افزود: دفتر تسهیلات محیط زیست جهانی برنامه عمران سازمان ملل (UNDP/GEF/SGP)، تسهیلاتی را برای حفاظت از گونه‌های شاخص جانوری و همچنین زیستگاه‌های حساس هزینه می‌کند.

محکومیت شکارچیان متخلف در کاشان

شکارچیان متخلف که چندی پیش اقدام به شکار چهار کل وحشی در زیستگاه های شهرستان کاشان کرده بودند، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

دادگاه نیز تخلف شکارچیان غیرمجاز را به رغم  دفاعیات متهمان محرز دانسته و با استناد به ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی کیفری قرار جلب به دادرسی برای متهم صادر و اعلام شد.

کد خبر 390141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.