۱۰۰۰ سالمند اصفهانی خدمات مراقبت خانگی دریافت می‌کنند

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه حدود یک هزار نفر در استان اصفهان تحت پوشش طرح مراقبت در منزل هستند، گفت: سالمندانی که نیازمند مراقبت پزشک، روانشناس، مددکار یا فیزیوتراپ و غیره هستند در ماه چندین بار برای خدمات به منزل آنها مراجعه می‌شود.

سید اصغر فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تمهیدات مراسم هفته سالمند در اصفهان اظهار کرد: نهم مهرماه شروع هفته سالمند است که برای برگزاری این هفته جلسات مکرری برگزار و قرار بر این شد که در روز نهم مهرماه بزرگداشتی برای مقام سالمندان در مجموعه طوبی بهزیستی برگزار شود.

وی در خصوص مرکز طوبی بهزیستی تصریح کرد: این مجموعه در خیابان گلستان واقع در خیابان کاوه قرار گرفته و به نوعی نهم مهرماه همزمان با بزرگداشت روز جهانی سالمند این مرکز اقامتی سالمندان با حضور استاندار و مسئولین استانی افتتاح خواهد شد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمار سالمندان استان اصفهان تصریح کرد: به طور متوسط ۱۰ درصد جمعیت کشور از سالمندان است و به دلیل اینکه آمار سالمندان استان اصفهان بالاتر از نرخ رشد عمومی است ۱۰.۶ درصد از جمعیت آن را سالمندان تشکیل می‌دهند که با توجه به جمعیت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفری  بیش از ۵۴۰ هزار سالمند در استان اصفهان حضور دارند.

وی با بیان اینکه بخشی از سالمندان استان تحت پوشش طرح شهید رجایی کمیته امداد هستند و تعداد ۳۳ هزار نفر از آنها هم تحت پوشش بهزیستی هستند مابقی سالمندان بازنشسته‌های کشوری و لشگری هستند که تحت پوشش کانون بازنشستگی ادارات هستند.

فیاض در خصوص نیازهای سالمندان، اظهار کرد: مهمترین اقدام برای سالمندان تمهیدات لازم در موضوع سلامت جسم و روان آنهاست چرا که حقوق آنها کفاف هزینه‌های درمانی را شرایط موجود را نمی‌دهد، همچنین رسیدگی به مباحث معیشت سالمندان به دلیل کافی نبودن مستمری‌ها برای نیازهای روزانه آنها بسیار ضروری است و مهمترین موضوع توجه به سالمندان تکریم و احترام همه اقشار به آنهاست که موضوع بسیار مهمی است.

حمل‌ونقل عمومی برای سالمندان مناسب نیست

وی با بیان اینکه وجود مبلمان شهری مناسب از نیازهای مهم یک سالمند است، تصریح کرد: شهر دوستدار سالمند نیازمند ساماندهی مبلمان شهری و حمل‌ونقل عمومی مناسب است چرا که یک سالمند با معلول تفاوتی ندارد و مناسب‌سازی برای همه اقشار جامعه مهم است؛ سالمندان، معلولان، زنان باردار، کودکان و حتی جوانان آسیب‌دیده هم مشکلات مشترکی با معلولان دارند و همه افراد هم قطعا به سن میانسالی وسالمندی خواهند رسید و اگر مبلمان شهری مناسب باشد بسیاری از مشکلات این گروه‌ها حل شدنی است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان نقش رسانه‌ها را در تکریم سالمندان موثر دانست و افزود: صداوسیما و رسانه‌ها باید با تهیه کلیپ‌ها یا زیرنویس‌های مناسب موضوع احترام و تکریم و استفاده موثر از تجربیات سالمندان را به جوانان آموزش دهند چرا که سالمندان می‌توانند در کنار جوانان بسیار موثر واقع شوند.

وی با تاکید بر اینکه سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر باید برای سالمندان و معلولان مناسب شود، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته دوره‌های آموزشی برای رانندگان به درخواست شهرداری برگزار شد، اما با توجه به اینکه تعداد اتوبوس‌ها و رانندگان افزایش داشته نیازمند بازآموزی و برگزاری مجدد این دوره‌ها هستیم چرا که به دلیل عدم تعادل حرکتی استفاده یک سالمند از وسایل حمل‌ونقل عمومی متفاوت با جوانان است و باید دقت لازم را در این مورد انجام شود.

رویکرد جدید بهزیستی ایجاد مراکز سالمندان روزانه است

فیاض با بیان اینکه در استان اصفهان پنج مرکز روزانه سالمندان فعالیت دارد، گفت: رویکرد سازمان از ایجاد مراکز بزرگ شبانه سالمندان تغییر کرده و مجوز مراکز بزرگ سالمندان اعطا نمی‌شود و در رویکر جدید مراکز اقامتی حمایتی تا سقف ۱۰ نفر است.

وی با بیان اینکه حدود یک هزار نفر در استان اصفهان تحت پوشش طرح مراقبت در منزل هستند، افزود: سالمندانی که نیازمند مراقبت پزشک، روانشناس، مددکار یا فیزیوتراپ و غیره هستند در ماه چندین بار برای خدمات به منزل آنها مراجعه می‌شود، همچنین رقم مستمری معلولان و سالمندان ۱۶۱ هزار تومان به ازای یک نفر است و هر خانواده پنج نفره ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند هرچند در قانون جامع حمایت از معلولان ذکر شده که مستمری باید بر اساس حداقل حقوق اداره کار باشد اما بودجه آن که حدود ۳۰ هزار میلیارد خواهد بود هنوز از سمت مجلس مصوب نشده است.

کد خبر 390119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.