۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
انقلاب عمرانی در عمق ۳۰ متری زمین

دستگاه حفار (تی‌بی‌ام) خط دو قطار شهری اصفهان به ایستگاه زینبیه رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمستان سال گذشته کاترهد دستگاه تی بی ام از گمرک آزاد و ٩ اسفند ماه همان سال در تونل غربی خط دو قطار شهری، مستقر و کار حفاری را آغاز کرد. همچنین کار حفاری تونل شرقی نیز خرداد ماه سال جاری شروع شد تا کاترهد تی بی ام دوم به این نقطه برسد؛ به گفته شهردار اصفهان در این پروژه گره‌های کور اداری و مالی زیادی وجود داشت که با تلاش و رایزنی های فراوان مدیریت شهری در سطح کلان باز شد؛ یکی از این گره ها مشکلات پیمانکاران به خاطر تحریم ها بود، اما با طی کردن روندهای سخت و پرداخت هزینه‌های سنگین در ١٧ خرداد امسال، کار تونل دوم در بخش شرقی آغاز شد.

 دستگاه حفار تی بی ام که از ایستگاه دارک حرکت خزنده خود را با وجود همه پیچیدگی ها و مشکلات در سنگلاخ‌های عمیق زمین آغاز کرد دو روز پیش به ایستگاه زینبیه رسید و امروز مدیران شهری در این ایستگاه گرد هم آمدند تا علاوه بر اعلام این موفقیت در عمق ۳۰ متری زمین به شهروندان، روند حرکت این دستگاه حفار را نیز سرعت ببخشند. آنچه در ذیل می خوانید مشروح مراسمی است که به پاس این موفقیت و همت تلاشگران در زیر زمین برگزار شد. 

کاهش چشمگیر هزینه‌ها در خط دو مترو

«قدرت الله نوروزی» شهردار اصفهان اظهار کرد: امروز در عمق ۳۰ متری زمین شاهد انقلابی در عمران شهری هستیم از این رو باید از کارگران و مهندسانی که در خلق این حماسه عمرانی نقش اصلی را داشتند، قدردانی کنیم.

وی افزود: شش ماه پیش در سرمای زمستان هنگامی که کاترهد "تی بی ام" با پیچیدگی‌های بزرگی از گمرک آزاد شد و در این محل استقرار یافت و روز نهم اسفندماه ۹۷ آغاز به کار کرد، هیچکس باور نمی‌کرد که در مدت زمان کوتاه شش ماهه شاهد رسیدن تی بی ام به ایستگاه زینبیه باشیم.

شهردار اصفهان افزود: دستگاه حفار تی بی ام از ایستگاه دارک حرکت خزنده خود را در سنگلاخ‌های عمیق زمین آغاز کرد و با هدایت و رهبری تلاشگران این عرصه در کار ساخت و ساز مترو جلو آمد تا اینکه دو روز پیش به ایستگاه زینبیه رسید و امروز آمده‌ایم تا شاهد ورود آن به ایستگاه دوم از خط دو مترو اصفهان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تونل شرقی این خط نیز از خردادماه امسال فعال شد و برای اینکه کاترهد تی بی ام به این نقطه برسد گره‌های کور اداری زیادی وجود داشت و هزینه‌های سنگینی به خاطر تحریم‌ها و مشکلات پیمانکاران صرف شد.

نوروزی ادامه داد: اعضاء هیئت مدیره و شورای اسلامی شهر اصفهان به خوبی می‌دانند که در چند ماه اخیر چه مسائلی رفع و چه هزینه‌هایی پرداخت شد تا عملیات حفاری در تونل بخش شرقی خط دو متروی اصفهان ۱۷ خردادماه سال جاری آغاز شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار متر مکعب در تونل شرقی و ۵۰ هزار متر مکعب در تونل غربی خط دو مترو اصفهان خاکبرداری شده است، افزود: امروز یک هزار متر حد فاصل دارک تا زینبیه حفاری و سگمنت گذاری شده و در انتظار ریل گذاری و انجام نازک کاری است که این اتفاق یک رویداد بزرگ به شمار می‌رود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: اگر احداث مسیر خط دو مترو اصفهان قرار بود طبق روال خط یک انجام شود، قطعا تا چندماه آینده به اینجا می‌رسید در حالی که امروز شاهد هستیم تنها ظرف مدت شش ماه مهندسان، کارگران و سایر عوامل مربوطه، کاری کرده‌اند که وعده‌ شهردار به مردم عملیاتی شد.

تامین نیمی از اعتبارات خط دو مترو از طریق اوراق مشارکت

وی با اشاره به استفاده از اوراق مشارکت برای تأمین منابع مالی مترو گفت: نیمی از اعتبارات مورد نیاز خط دو مترو از طریق اوراق مشارکت تأمین شده و امروز مدیرکل دیوان محاسبات استان اصفهان حضور یافته تا از نزدیک شاهد فعالیت‌ها باشد و با خیالی آسوده در این راستا گام بردارند.

نوروزی تأکید کرد: کافی است اطلاعاتی درباره متروسازی در جهان و ایران داشته باشیم تا بدانیم چه اقدامات بزرگی در زمینه راه اندازی مترو در اصفهان انجام شده است.

وی تصریح کرد: تا چند سال پیش برای راه اندازی مترو ابتدا حفاری و سپس ایستگاه‌ها احداث می‌شد در حالی که امروز ابتدا ایستگاه‌ها احداث و سپس حفاری انجام شده است و قرارگیری شمع‌های تونل بر راه‌های باریک با تلاش کارگران انجام شد تا جای شمع‌ها حفاری شود که اجرای این روش از نظر مالی، میلیاردها تومان کاهش هزینه به همراه داشته است.

شهردار اصفهان با اشاره به سایر مزایای احداث خط دو مترو اصفهان با روش جدید گفت: در این روش، ترافیکی در سطح معابر شهر ایجاد نشد و تخریبی نیز به بار نیاورد که این نشان از هنر و توانمندی است که مردم باید در جریان آن قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در جبهه شمالی خط دو مترو اصفهان دو دستگاه تی بی ام با قطر شش متر فعال شده تا هرکدام روزانه حداقل ۱۰ متر مسیر را حفاری و سگمنت گذاری کنند، افزود: قرار است به زودی از ایستگاه مدرس نجفی یعنی جبهه غربی خط دو مترو اصفهان حرکت جدیدی آغاز و این اقدامات در آن جبهه نیز انجام شود و فعالیت‌ها دو برابر صورت گیرد که در صورت دو شیفته شدن فعالیت‌ها، اقدامات چهار برابری انجام خواهد شد.

نوروزی ادامه داد: در جبهه غربی خط دوم مترو اصفهان یعنی انتهای مسیر ۱۴.۵ کیلومتری خط دو، یک کاترهد با قطر ۹ متر فعالیت خواهد کرد و یک تونل برای رفت و آمد دو خط حفاری می‌شود تا در میدان امام علی (ع) به مسیر حفاری شده از سوی جبهه شرقی برسد.

طولانی شدن بهره برداری از خط دو را نمی‌پذیریم

وی تأکید کرد: با استفاده از این روش مهندسی، دیگر نیاز نیست ۱۸ سال صبر پیشه کنیم تا خط مترو راه اندازی شود، البته مدت زمان طولانی برای بهره برداری از خط دو را نیز نمی‌پذیریم چرا که باید با توان چندبرابری حرکت کنیم؛ از این رو در جلسه هیئت مدیره قطار شهری اصفهان مسائل را بررسی  خواهیم کرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط دو مترو اصفهان دریافت شده است، افزود: در سال جاری نیز ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت خواهیم کرد که خوشبختانه روز گذشته در سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهایی شده است و باتوجه به اینکه از نظر تأمین اعتبارات مالی برای خط دو مشکلی وجود ندارد باید عملیات احداث آن در کمترین زمان ممکن انجام شود.

وی اظهار کرد: از جبهه غربی خط دو مترو اصفهان یک سو قرارگاه خاتم الانبیاء و از این سو پیمانکاران در حال فعالیت هستند که با تلاش مهندسان و کارگران امیدواریم بتوانیم همچون وعده‌های قبلی، به قول‌های داده شده درباره خط دو مترو در زمان مقرر جامع عمل بپوشانیم.

نوروزی تأکید کرد: مدیریت شهری اصفهان در این دوره حرفی نزده که به آن عمل نکرده باشد و اگر گفتیم در مدت چهار ماه فعالیتی چهارساله برای تکمیل خط یک مترو انجام می‌دهیم، به این وعده عمل کردیم به طوری که امروز شاهد هستیم ۷۰ هزار نفر مسافر مترو تحقق وعده مدیریت شهری را شهادت می‌دهند چرا که بهره برداران این وسیله ایمن و پاک هستند.

وی با بیان اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید پیش بینی می‌شود ۳۰ هزار نفر به مسافران مترو اصفهان اضافه شود و تعداد مسافران آن به ۱۰۰ هزار نفر برسد، گفت: وقتی که می گوییم اگر خط دو قطار شهری اصفهان به بهره برداری برسد، تعداد مسافران مترو به ۴۰۰ هزار نفر در روز افزایش می‌یابد، باید در حال حاضر امکان استفاده ۲۰۰ هزار نفر از مترو فراهم شده باشد از این رو باید تعداد واگن‌ها را افزایش داده و سرفاصله زمانی آن را کاهش دهیم تا شاهد افزایش تعداد مسافران مترو باشیم.

مشکل تأمین اعتبار نداریم

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: همدلی، یکپارچگی و همراهی مدیریت شهری اصفهان و دستگاه‌های خدمت رسان با شهرداری فرصت طلایی ارائه خدمات هرچه بهتر و پیشرفت پروژه‌های شهری را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه موارد ایمنی در خط دو مترو اصفهان به خوبی رعایت می شود، تأکید کرد: تمام نکات ایمنی نه تنها در ایستگاه دارک بلکه ایستگاه‌های زینبیه، عمان سامانی و سایر ایستگاه‌ها نیز رعایت شده و به همین دلیل خوشبختانه تاکنون هیچ گونه اتفاق ناگواری اتفاق نیفتاده که این مهم حاصل موفقیت کار مهندسی و دقت نظر عوامل اجرایی دارد.

نوروزی با بیان اینکه مدیران باید به وعده‌های خود عمل کنند، خطاب به عوامل اجرایی احداث خط دو مترو اصفهان گفت: برای این خط اگر می‌توانید به صورت دو شیفت و سه شیفت کار کنید و اگر در ایستگاه امکان افزایش ساخت وجود دارد بسازید چرا که مشکل تأمین اعتبار نداریم و باید در کمترین زمان خط دو مترو را به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای خط دو مترو اصفهان تاکید کرد: از طریق فاینانس پیگیری‌های لازم برای تأمین تجهیزات و امکانات خط دو مترو اصفهان درحال انجام است؛ اگر این عوامل نبود قاطعانه اعلام می‌کردیم که مردم چه روزی سوار بر قطارهای خط دو مترو خواهند شد.

پروژه‌های عمرانی اصفهان کلید خورد

«علیرضا نصراصفهانی» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم اظهار کرد: بهترین اقدامی که می‌توان برای پاسداشت خون شهدا انجام داد، فعالیت‌هایی است که به دنبال آن آرامش و آسایش مردم فراهم شود چرا که رضایت مردم رضایت خدا را همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شهروندان به خوبی مطلع نیستند که زیر شهر چه اتفاق مهمی دارد می‌افتد، افزود: اگر قصوری باشد در زمینه اطلاع رسانی به شهروندان بوده زیرا در بخش عملیات و اجرا کوتاهی نبوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: پروژه‌های عمرانی شهر در کوتاه‌ترین زمان درحال اجرا است تا زمینه آرامش و آسایش هرچه بیشتر شهروندان فراهم شود.

وی با ابراز خرسندی از تعامل و همکاری بسیار خوب شورا و شهرداری اصفهان گفت: حاصل تعامل خوب مجموعه مدیریت شهری به نتیجه رسیدن پروژه های کوچک و بزرگ عمرانی در شهر است.

نصراصفهانی ادامه داد: اگر برای خط یک قطارشهری اصفهان مردم ۱۵ سال انتظار کشیدند، باید تلاش مضاعفی انجام شود تا خط دو مترو در کمترین زمان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۷۰ هزار نفر از خط یک مترو اصفهان استفاده می کنند، گفت: پیش بینی می‌شود همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید این آمار به صدهزار نفر افزایش یابد که باید امکانات و تمهیدات لازم فراهم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: لایحه‌ای درخصوص اصلاحات خط یک مترو اصفهان به شورای اسلامی شهر نیامده که با وقفه یک تا دو هفته مواجه شده باشد، زیرا تلاش کردیم در کمترین زمان ممکن خواسته های مدیران قطار شهری محقق شود.

وعده‌ای دیگر محقق شد

«محمدرضا بنکدار» مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در این مراسم اظهار کرد: به قولی که در ایستگاه دارک داده بودیم، جامه عمل پوشاندیم چراکه قرار بود ظرف شش ماه دستگاه حفار به ایستگاه برسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان افزود: درخط دو مترو اصفهان ایستگاه‌ها قبل از رسیدن تی. بی. ام آماده می‌شود و این اقدام شرایط خوبی را به وجود آورده است.

وی افزود: درصدد هستیم با حمایت نهادهای خدمات رسان به ویژه اداره آب، برق و گاز استان همچنین پلیس راهور که تاکنون همراهی بسیار خوبی با سازمان قطار شهری اصفهان داشته‌اند، در کارنامه فعالیت‌های سازمان رکوردهای بهتری ثبت کنیم.

بنکدار با بیان اینکه خط دوم مترو اصفهان ۲۴.۵ کیلومتر طول دارد، افزود: فاز نخست این خط به طول ۱۴.۵ کیلومتر از سمت شمال شرق اصفهان تا ایستگاه مدرس نجفی در اولویت قرار گرفته است و سعی شده پروژه از دو جبهه کاری انجام شود که جبهه نخست در شمال شهر از ایستگاه دارک تا میدان امام علی (ع) و مسیر دوم که از هفته آینده آغاز می‌شود از ایستگاه مدرس نجفی به سمت میدان امام علی(ع) است که امیدواریم با دوبرابر شدن فعالیت‌ها در کوتاهترین زمان مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: سالانه دو کیلومتر از مسیر خط دو را می‌توان حفاری کرد و باتوجه به اینکه فعالیت از دو جبهه کاری انجام خواهد شد می‌توان تا پنج سال آینده سازه، سیویل و نازک کاری ایستگاه‌های خط دو را به اتمام رساند البته تحقق این مهم منوط به آن است که براساس آهنگ رشد و پیشرفت فعلی و همچنین برخورداری از حمایت‌های شورا و شهرداری در تأمین منابع مالی حرکت کنیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه همزمان با عملیات حفاری، نازک کاری ایستگاه‌های مترو نیز انجام می‌شود، تصریح کرد: این سبک فعالیت، یعنی آماده‌سازی ایستگاه قبل از ورود دستگاه حفار، برای نخستین بار در ایران اتفاق می‌افتد.

کد خبر 390112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد وحیدپور DE ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    0 0
    جراخطوط متروبطرف منطقه ماربین وخیابان اتشگاه وهمچنین نجف اباد شروع نمیشود؟؟؟؟؟؟؟ همچنین خمینی شهر باتوجه باین همه شهیددرمنطقه ماربین .......