اجرایی شدن طرح خدمات پرستاری در منزل/ سریع‌ترین راهکار رهایی از گلو درد

راهکاری برای کاهش فشارخون، اجرایی شدن طرح خدمات پرستاری و مراقبت در منزل، ۱۶ درصد بارداری‌ها در کشور بالای ۳۵ سالگی زنان، اهمیت اکو قلب جنین و سریع ترین راهکارها برای رهایی از گلو درد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر ضرورت تشخیص اختلالات ساختاری قلب چنین ‌با هدف پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا ‌به نارسایی قلبی تاکید کرد.

بهناز مرادی، روز پنج شنبه ‌در حاشیه کنفرانس یک روزه اکوی قلب جنین که در مرکز همایش های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این ‌کنفرانس یک روزه، آشنایی همکاران رادیولوژیست با آنومالی های قلبی ‌دوره جنینی است.

دبیر علمی کنفرانس یک روزه اکوی قلب جنین، از آنومالی های قلبی جنین به عنوان یکی از شایع ترین آنومالی های دوره جنینی نام برد و افزود: ۵۰ درصد این موارد بعد از تولد تشخیص داده می شود و در نتیجه مشکلاتی برای دوران بارداری مادر به وجود می آید.

این رادیولوژیست ‌با ‌تاکید ‌بر اهمیت ‌تشخیص زودهنگام اختلالات ساختاری قلب ‌جنین تا قبل از ۱۹ هفتگی دوران بارداری مادر، گفت: چون تا این دوره ساختار قلب جنین به طور کامل شکل نگرفته است، امکان صدور مجوز قانونی سقط وجود دارد و بعد از آن، پزشک نمی تواند این مجوز را صادر کند.

مرادی با بیان اینکه تولد نوزاد با این عارضه می تواند مشکلاتی برای او ایجاد کند، ادامه داد: در مواردی هم جنین با چنین عارضه ای ‌قبل از پایان دوران بارداری مادر، فوت می کند.  

وی با اشاره به اهمیت انجام اکوی قلب جنین در دو نوبت توسط اکوکاردیوگرافیست، اظهار کرد: این عارضه دو درصد از آنومالی های قلبی دوره جنینی را شامل می شود. به عبارتی، از هر ۱۰۰ جنین، دو جنین با چنین عارضه ای مواجه می شوند که مواردی از آنها مادرزادی است.  

راهکاری برای کاهش فشارخون

طبق نتایج یک مطالعه جدید، افرادی که در حالت خوابیده دچار افزایش فشارخون می شوند، می توانند با کمک پدهای گرمایشی فشارخون خود را کاهش دهند.

«فشارخون سوپاین» حالتی است که در آن فرد در حالت خوابیده دچار افزایش فشارخون می شود. در نیمی از افراد مبتلا به نارسایی خودایمنی، که بخشی از سیستم عصبی تنظیم کننده عملکردهای غیرارادی نظیر فشارخون و تپش قلب دچار اختلال می شود، این مشکل تشخیص داده می شود.

افزایش فشارخون در طول شب با آسیب به قلب و کلیه ها مرتبط است. همچنین می تواند موجب افزایش میزان ادرار شود.

محققان دانشگاه واندربیلت تنسی آمریکا، ۱۰ بیمار مبتلا به نارسایی خودایمنی و فشارخون سوپاین با میانگین سنی ۷۶ سال را موردمطالعه قرار دادند. فشارخون سیستولیک (عدد بالایی) این افراد در حالت خوابیده ۱۶۸ mm Hg است.

در طول دو شب مطالعه، شرکت کنندگان در شب اول در زیر قسمت فوقانی بدن شان پد گرمایشی با گرمای ۳۷.۷ درجه سانتیگراد گذاشته شد و در شب دوم پد بدون گرم شدن گذاشته شده بود. فشارخون سوپاین شان هر دو ساعت یکبار از ساعت ۸ شب تا ۸ صبح اندازه گیری شد و گرمادرمانی از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح بر روی آنها انجام شد.

محققان مشاهده کردند گرمادرمانی بکارگرفته شده در طول مدت خواب موجب کاهش فشارخون سیستولیک شد. با وجود کاهش فشارخون شبانه، گرمادرمانی موجب کاهش میزان تولید ادرار شبانه یا بهبود اُفت ناگهانی فشارخون صبح نشد.

طرح خدمات پرستاری و مراقبت در منزل اجرایی شده است

کارشناس دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت گفت: طرح خدمات پرستاری و مراقبت در منزل تاکنون در استان‌های یزد، کرمان، اردبیل و همدان برای دو گروه از بیماران بستری در آی‌ سی یو و بیماران نارسایی احتقاقی قلب به صورت آزمایشی اجرا شده است.

مهدی خاکیان درباره طرح خدمات پرستاری در منزل اظهار کرد: سال ۹۷ در راستای برنامه عملیاتی سازمان مبنی بر خرید خدمات پرستاری در منزل و موافقت هیات مدیره سازمان با طرح پیشنهادی، تدوین برنامه اجرایی، بسته خدمتی، تعرفه و فرانشیز خدمات و فرمت قرارداد با مراکز ارائه خدمات پرستاری در منزل برای ۵ گروه بیماران بستری در آی‌ سی‌ یو، بیماری‌های نارسایی احتقانی قلب، سرطان، ایکتر نوزادی و سکته مغزی با همکاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفت.

کارشناس دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در طرح اجرا شده سقف ارائه خدمت در منزل برای بیماران بستری در آی سی یو ۳۰ روز و برای بیماران دارای نارسایی مزمن قلبی پیشرفته ۲۰ روز در نظر گرفته شده است. همچنین از تعرفه خدمات پرستاری در منزل مصوب هیات وزیران برای قیمت گذاری استفاده و پس از تجزیه و تحلیل بسته خدمت، تعرفه‌ها به صورت گلوبال و روزانه تعریف شد.

وی بیان کرد: اکنون با همکاری سازمان بیمه سلامت، معاونت‌های پرستاری و درمان وزارت بهداشت و دبیرخانه شورای عالی بیمه جلساتی توسط ۷ کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان تمامی حوزه‌های ستادی مرتبط، انجمن‌های علمی پرستاری، اعضای هیات علمی پزشکی و پرستاری و سایر گروه‌ها و تشکل‌های پرستاری تشکیل شده تا بر اساس نتایج به دست آمده، استانداردهای خدمتی مراقبت‌های پرستاری برای بیماری‌های نارسایی احتقانی قلب، سرطان، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه، ایکتر نوزادی، سکته مغزی، مراقبت‌های ویژه و مراقبت‌های پایان زندگی بازبینی و تدوین شود.

۱۶ درصد بارداری‌ها در کشور بالای ۳۵ سال اتفاق می‌افتد

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت در خصوص وضعیت فرزندآوری در کشور، گفت: در بین سال‌های ۶۰ تا ۷۰ به طور متوسط دو میلیون نوزاد به دنیا آمد که این رقم در سال ۹۴ یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد بود که برای جبران این کمبود باید ازدواج‌های کشور ۱۰ درصد افزایش یابد.

سید ‌حامد برکاتی ‌در همایش آموزشی ‌توجیهی ‌همکاری بین دستگاهی ‌در مشاوره های هنگام ازدواج با اشاره به ‌دغدغه‌ حوزه سلامت ‌در خصوص جمعیت، با اشاره به اینکه جمعیت کشور به شدت رو به پیری است، اظهار کرد: با توجه به آمارها، متوسط رشد جمعیت سالانه کشور از حدود ۲.۴۶ درصد در سال ۶۵ به ۱.۲۴ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است.

وی ‌با بیان این‌که شاخص باروری TFI که بیانگر حفظ ترکیب جمعیت است در کشور ما کمتر از ۱.۹ درصد است، گفت: این میزان می‌نمایاند که برای حفظ ترکیب ‌جمعیت کشور، باید بطور متوسط هر زن در سن باروری ‌حداقل دو فرزند به دنیا بیاورد.

وی افزود: جمعیت کودکان کشور نیز کاهش یافته اما جمعیت سالمند در طی سال‌های اخیر رشد ۲۰ درصدی داشته و ۹.۲ درصد از جمعیت کشور بالای ۶۵ سال هستند.

برکاتی با تاکید به وضعیت مطلوب کشور ‌در ‌خصوص جمعیت سنین کار، افزود: ۶۹.۵ درصد کل جمعیت کشور ‌در سن اشتغال هستند ‌که یک موهبت ‌برای کشور محسوب می‌شود اما برای این قشر باید شغلی ایجاد کرد تا ظرفیت‌هایشان مورد استفاده قرار گیرد.

وی ‌با اشاره به بررسی‌های انجام شده توسط سازمان WHO  ‌در حوزه جمعیت، اظهار کرد: ژاپن تنها کشوری است که در سال ۲۰۱۵ دارای جمعیت سالمند بالای ۳۰ درصد بوده و بر اساس این بررسی‌ها، جمعیت سالمند ایران نیز کمتر از ۱۰ درصد کل جمعیت است اما طبق پیش بینی‌های انجام شده توسط این سازمان، در سال ۲۰۵۰، ۳۰ درصد جمعیت ایران سالمند می‌شوند.

وی درخصوص روند ازدواج در کشور، تصریح کرد: آمار ازدواج‌ها در سال‌های ۸۶ تا ۹۷ روند کاهش داشته این درحالیست که طلاق با افزایش روبه رو بوده است، سن ازدواج در پسران حدود ۲۸ سال و در دختران ۲۴ سال است.

مدیرکل دفتر سلامت ‌جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: به طور متوسط اولین فرزند بعد از ۴.۴ سال بعد از ازدواج و فرزند دوم نیز ۵.۵ سال بعد از فرزند اول به دنیا می‌آید و ۱۶ درصد بارداری‌ها نیز در کشور بالای ۳۵ سال اتفاق می‌افتد.

سریع ترین راهکارها برای رهایی از گلو درد

التهاب دردناک گلو که ممکن است این روزها بسیار شایع باشد را می‌توانید با این روش‌های طبیعی درمان کنید.

گلو درد نتیجه التهاب گلو است، بعضی از علل اصلی این بیماری شامل عفونت‌های ویروسی، باکتری یا عفونت‌های قارچی، آلودگی، سیگار، هوای خشک، فریاد بیش از حد و یا نوعی واکنش آلرژیک است.

این بیماری اغلب با سردرد، درد معده، سرماخوردگی معمولی و تورم غدد گلو همراه بوده اگرچه گلودرد بسیار رایج است، اما باید به سرعت آن را درمان کرد. برای این کارعلاوه بر مراجعه به پزشک، می‌توانید برخی از درمان‌های ساده و طبیعی را برای کاهش دردگلو امتحان کنید که بسته به نوع علت، می‌تواند موثر باشد.

آب نمک

هیچ درمانی به اندازه نمک نمی‌تواند با بیرون کشیدن مخاط از بافت ملتهب در بهبود درد گلو کمک کند؛ در این صورت تمام کاری که باید انجام دهید این است که حدود نصف قاشق چایخوری نمک را با مقداری آب گرم مخلوط کنید و آن را هم بزنید تا نمک حل شود.

پس از تهیه این مخلوط، چند ثانیه با آن غرغره کنید. اگر هنوز گلوی شما صدمه دیده است، این کار را چندین بار در روز تکرار کنید همچنین می‌توانید آب لیمو را به آن اضافه کنید تا کمک کند ویروس و باکتری‌ها بیشتر از بین بروند.

استفاده از مقداری عسل

عسل نوعی سرکوب کننده طبیعی سرفه است و بلعیدن یک قاشق غذاخوری عسل کافی است که به کاهش سرفه شبانه به ویژه در کودکان کمک کند. اگر طعم عسل را دوست ندارید، افزودن آن به چای گرم یا آب هم می‌تواند به گلو درد کمک کند.

مقداری سیر بجوید

شاید هرگز به جویدن سیر فکر نکرده باشید، اما این یک راه عالی برای تسکین گلودرد است. سیر به دلیل یک ماده شیمیایی به نام آلیسین، می‌تواند باکتری‌هایی که به گلو آسیب می‌رسانند را از بین ببرد.

سرکه

سرکه سیب، به علت خواص ضد باکتریایی اش برای درمان گلودردچرکی مفید است. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ و یک قاشق چای خوری از آب لیمو و عسل را در یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را به آرامی بنوشید.

این نوشیدنی را دو یا سه بار در روز بنوشید. به زودی شما از درد و التهاب، رهایی خواهید یافت همچنین، می‌توانید محلول سرکه سیب را در گلویتان قرقره کنید. یک قاشق چای خوری نمک و یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. آن را چند بار در روز، در گلو قرقره کنید.

آب لیمو را با عسل بنوشید

ترکیب مرکبات مانند لیمو و عسل می‌توانند به بهبود گلو کمک کنند. یک قاشق غذاخوری عسل را با آب لیمو مخلوط کنید و هر زمان که لازم باشد، آن را بنوشید.

زردچوبه

درمان دیگر برای گلو درد، زردچوبه است که دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی قوی است. یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و این نوشیدنی را به آرامی در صبح و با معده خالی بنوشید. این کار را یک بار در روز برای سه یا چهار روز متوالی انجام دهید.

هنگام خوابیدن زیر سر خود را بلند کنید

چرت زدن هنگام بیمار شدن می‌تواند تاثیر شگفتی دارد، اما در این حالت لازم است سر خود را به جای یک بالش روی دو یا سه بالش قرار دهید و سر خود را بالا ببرید.

این کار نه تنها به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشید بلکه به شما کمک می‌کند تا دهان خود را بسته نگه دارید و از خارش بیشتر گلو جلوگیری می‌کنید.

دارچین

دارچین، می‌تواند برای درمان گلودرد ناشی از سرماخوردگی مورد استفاده قرار بگیرد. یک قاشق چای خوری از پودر دارچین و پودر فلفل را در یک لیوان آب گرم، مخلوط کنید همچنین، می‌توانید هل هم اضافه کنید.

محلول را دو تا سه بار در روز قرقره کنید. یک گزینه دیگر این است که چند قطره روغن دارچین و یک قاشق چای خوری عسل را باهم مخلوط کنید. این ترکیب را دو بار در روز بخورید، تا از درد و التهاب همراه با گلودرد رهایی پیدا کنید.

کد خبر 390102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.