مقررات بیمه بیکاری نیازمند اصلاح است/۲۶ هزار اصفهانی بیمه بیکاری می‌گیرند

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: ۲۶ هزار نفر در استان اصفهان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، قانون مصوب بیمه بیکاری برای شرایط اقتصادی گذشته مناسب بود، این قانون قابلیت اصلاح برای زمان امروز را دارد تا حدی که در کشورهای پیشرفته و برخوردار هم به این شیوه بیمه بیکاری پرداخت نمی‌شود.

عبدالرسول آقاهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص دلایل بالا بودن دریافت بیمه بیکاری در استان اصفهان اظهار کرد: مهمترین دلیل دریافت بیمه بیکاری مشکلات پیش روی فعالیت‌های اقتصادی است و به دلیل اینکه استان اصفهان هم دومین استان صنعتی کشور است تعدیل نیروها در صنایع بزرگترین عامل استفاده بیشتر از بیمه بیکاری است.

وی با بیان اینکه قانون مصوب بیمه بیکاری برای شرایط اقتصادی گذشته مناسب بود، افزود: این قانون قابلیت اصلاح برای زمان امروز را دارد تا حدی که در کشورهای پیشرفته و برخوردار هم به این ترتیب بیمه بیکاری نمی‌دهند.

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان در تشریح اختصاص بیمه بیکاری در کشورهای پیشرفته، تصریح کرد: در این نوع کشورها در مقاطع مختلف بیمه بیکاری را پرداخت می‌کنند و الزاما کسی که حائز استفاده از ۵۰ ماه بیمه بیکاری است از ابتدا حکم استفاده از این ۵۰ ماه را به او نمی‌دهند و بعد از شش ماه استفاده فازهای بعدی زمانی را اجرا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت بیمه بیکاری در ایران با کشورهای برخوردار متفاوت است، اظهار کرد: در ایران علاوه بر پرداخت بیمه بیکاری در واقع پرداخت حقوق، منظور کردن سابقه بیمه و خدمات درمانی را برای آنها انجام می‌دهیم و قاعدتا اشخاصی که با توافق کارفرما کمتر از حداقل حقوق می‌گیرند و بیمه می‌شوند تمایلی به انجام کار ندارند و وقتی می‌بینند همه خدمات بیمه‌ای را با بیمه بیکاری دارند کسی علاقمند به کار کردن و دریافت کمتر از حداقل حقوق ندارد.

آقاهادی با اشاره به اینکه بیمه بیکاری به دلیل مزیت‌های خاص خود اشخاص را به استفاده از آن متمایل کرده است، افزود: در ایران فرهنگی است که بیمه بیکاری را به نوعی حق خود می‌دانند و در کل این امر نیازمند بازنگری قانون است و متولیان امر باید به دنبال این اصلاح باشند.

وی با بیان اینکه نسبت به سنوات گذشته رشد چشمگیری در دریافت بیمه بیکاری نداشته‌ایم، تصریح کرد: در استان اصفهان حدود ۲۶ هزار نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری هستند که متوسط اعتبار اختصاصی به آن در ماه حدود ۴۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل اداره تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: بیمه بیکاری برای زمانی است که اشخاص و بیمه شدگان از یافتن شغل مستاصل هستند و تاثیر مستقیمی در حقوق بازنشستگی افراد دارد پیشنهاد ما این است که تا حد امکان از این نوع بیمه استفاده نکنند و استفاده از آن را برای زمانی که قادر به یافتن شغل نیستند، محدود کنند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از این حقوق را برای کسانی که در دو سال پایانی قبل از بازنشستگی هستند، مناسب نمی‌دانیم، اظهار کرد: به دلیل این که مستمری بازنشستگی بر مبنای دو سال پایانی اشتغال افراد برقرار می‌شود استفاده از بیمه بیکاری در این دو سال پایانی باعث کاهش چشمگیر حقوق بازنشستگی آنها است.

آقاهادی در خصوص تفاوت دریافت بیمه بیکاری برای متاهلان و مجردان گفت: در دریافت مقرری بیکاری مدت استفاده آن برای مجردان و متاهلان متفاوت است به نحوی که اگر برای افراد متاهل بر اساس سابقه یکسال مقرری پرداخت ‌شود به افراد مجرد شش ماه پرداخت می‌شود و موضوع دیگر اینکه به دلیل وجود افراد تحت تکفل برای متاهلان درصدی به حقوق بیمه بیکاری آنها اضافه می‌شود.

کد خبر 390089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.