راهکار افزایش تعاملات میان شهروندان در شهرهای امروزی چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: اقدامات مشارکتی که در گذشته و بر مبنای تعاملات آن زمان انجام می‌شده باید تغییر کند و برنامه‌ریزی متناسبی برای چگونگی تعاملات شهروندان در قالب شبکه‌های اجتماعی انجام شود تا با فضای حاکم بر شهرهای امروزی سنخیت بیشتری داشته باشد.

فرزاد مومنی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امروز محدوده بیشتر محلات شهر اصفهان محدوده‌هایی است که در گذشته وجود داشته است، اظهار کرد: چنانچه بتوانیم ویژگی مشترک بین گروه‌های مختلف ساکن در محلات را پیدا کنیم انتخاب بهترین راهکار برای برقراری تعامل میان آنان آسان‌تر می‌شود وانجام این مشارکت به نفع محله و ساکنان آن است.

وی افزود: ارتباط و مشارکت میان گروه‌های مختلف شهروندان باید متناسب با نیاز روز و با استفاده از ابزارهایی مدرن مثل اینترنت و شبکه مجازی انجام شود زیرا مشارکت و تعامل بین شهروندان به صورت سنتی موفقیت‌آمیز نیست.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: در گذشته مشارکت بیشتر در مکان‌هایی تحت عنوان مرکز محله انجام می‌شد و مردم در مکان‌هایی مثل مسجد گرد هم جمع می‌شدند و مشکلات محله را با کمک یکدیگر رفع می‌کردند، اما امروزه با تغییر نوع ارتباطات میان شهروندان، آنان بیشتر از فناوری‌های جهانی شبکه مجازی برای تعاملات میان خود استفاده می‌کنند.

مومنی با بیان اینکه امروزه مردم بیشتر تعاملات خود را در حوزه فضای مجازی انجام می‌دهند، افزود: اقدامات مشارکتی که در گذشته و بر مبنای تعاملات آن زمان انجام می‌شده باید تغییر کند و برنامه‌ریزی متناسبی برای چگونگی تعاملات شهروندان در قالب شبکه‌های اجتماعی انجام شود تا با فضای حاکم بر شهرهای امروزی سنخیت بیشتری داشته باشد.

وی پیشنهاد داد: بهترین راهکار برای تحقق این مهم ایجاد شبکه مجازی بین محلات و برگزاری مسابقات مجازی میان ساکنان آنها است که در این راستا هر محل با ویژگی‌های خاص خود می‌تواند یک برند باشد، محلات در حوزه خدمات اجتماعی، سرمایه‌گذاری، حوزه پزشکی و سایر خدمات و مشاغل می‌توانند نسبت به سایر محلات سرآمد باشند.

این کارشناس شهرسازی عنوان کرد: البته برنامه‌هایی برای استفاده مجدد از مساجد به صورت ۲۴ ساعته و برای رفع دعاوی در دستور کار است تا مردم برای رفع مشکلات خود به جای حضور در دادگستری به مساجد محله مراجعه کنند که به نظر می‌رسد گام مثبتی برای افزایش مشارکت و تعاملات میان شهروندان است.

کد خبر 390050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.