بحران کمبود معلم در آموزش و پرورش

رشد چهاردهم درصدی اقتصاد بدون نفت، اولتیماتوم تهران به واشنگتن و نقض معاهده مقر توسط آمریکا برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۲۸ شهریورماه _ کشور هستند.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات روز گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست هیئت دولت اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «اقتصاد به فصل رشد رسید» بر اساس آماری که رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره می‌کند در بهار امسال، اقتصاد ایران، رشد چهاردهم درصد بدون نفت را دارد. این در حالی است که سال گذشته فعالیت اقتصادی بدون نفت منفی گزارش شده بود اما آنطور که همتی می‌گوید: «امسال اقتصاد کشوربا رشد خوبی همراه بود که این امر بیانگر رشد تولید در کشور است.»

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز روز گذشته با استناد به گزارش رئیس کل بانک مرکزی به هیئت وزیران، رشد در بخش‌های مختلف اقتصادی را مثبت اعلام کرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی در سه ماهه اول امسال رشد تولید و سرمایه اقتصادی‌ بدون نفت مثبت شده است. 

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش بانک مرکزی گفت: در بهار امسال بخش کشاورزی رشد بسیار خوب ۶.۵ درصدی داشته است، اهمیت این موضوع آنجاست که در سه ماهه آخر سال گذشته بخش کشاورزی سه واحد منفی بود و اکنون رشد خوبی داشته که البته می‌توانسته ۹.۵ درصد باشد.

وی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن نیز از رشد منفی خارج شدیم و درست است که در حال حاضر صفر است اما از حالت منفی خارج شده است. در این حوزه ۹ واحد رشد منفی داشتیم که عدد قابل توجهی است و صفر شدن آن علامت بسیار خوبی در رشد اقتصادی بدون نفت‌مان محسوب می‌شود. برآوردهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بیشتر مبتنی بر کاهش نرخ رشد تولید در ایران در سال ۹۸ بوده است. بانک جهانی عدد ۳.۶- را برای رشد تولید ناخالص داخلی کشورمان پیش‌بینی کرده بود. آخرین آمار رشد اقتصادی ایران تا پیش از بهار امسال مربوط به سال ۹۷ است. بر اساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی کشور در سال گذشته، از رشد ۴.۹- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۲.۴- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ١٣٩٧ نشان داشت.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی واکنش ایران به اتهامات آمریکا و عربستان پرداخته و در تیتر خود نوشته است: «اولتیماتوم تهران به واشنگتن» روزنامه ابتکار در ادامه این مطلب آورده است: ۲۶ مرداد سال جاری ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در واکنش به حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان با ۱۰ پهپاد میدان و پالایشگاه نفتی الشیبه وابسته به شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) واقع در شرق این کشور را هدف حمله قرار داده بودند. به دنبال حملات بامداد شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان، مقام‌های آمریکایی و سعودی روز دوشنبه نوک پیکان اتهامات بی‌پایه را متوجه ایران کردند. مقام‌های آمریکایی، ایران را بدون هیچ مدرکی متهم کردند که در این عملیات دست داشته است. در ادامه اتهامات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه در واکنش به حمله به تاسیسات نفتی عربستان در صفحه توئیترش نوشته بود: «ایران در حمله‌ای بی‌سابقه منبع انرژی جهان را هدف قرار داده است». ایران و دیپلماسی فعال آن ضمن تکذیب و رد اتهامات و ادعاهای واهی آمریکا و همدستان او درباره نقش ایران در حمله به آرامکو هشدار دادند. در همین راستا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در واکنش به اتهامات این مدعیان با تاکید بر اینکه «به جای اتهام‌زنی، قدرت ملت‌ها را باور کنید و هیچ دولتی در کار نیست بلکه ملت‌ها به پا خاسته‌اند»، گفت: دشمنان منطقه باید از پاسخ هشدارآمیز یمنی‌ها درس بگیرند و آتش جنگ در منطقه را خاموش کنند.

روزنامه آرمان ملی، صفحه نخست امروز خود را به بررسی نقض معاهده مقر توسط آمریکا اختصاص داد و در تیتر نوشت: «رئیس‌جمهور به نیویورک می‌رود؟» روزنامه آرمان ملی در ادامه توضیح داده است: وزیر امور خارجه ایران اواخر تیرماه ۱۳۹۸ طی سفری که به نیویورک داشت با یکی از سناتورهای آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار سناتور «رند پال» از محمدجواد ظریف دعوت کرد تا ضمن حضور در کاخ سفید با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند و اگر این اتفاق نیفتد مشمول تحریم‌ها خواهد شد. پس از بازگشت ظریف به ایران وزارت خزانه‌داری آمریکا نام او را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. اما این پایان رفتارهای غیرقانونی ایالات متحده علیه ایران نبود و وزارت امور خارجه این کشور در تازه‌ترین اقدام با عدم صدور ویزا برای رئیس‌جمهور و هیئت همراه در راه رفتن رئیس‌جمهور به نشست عمومی سازمان ملل متحد سنگ‌اندازی کرده است. هر ساله حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، در بازه زمانی ۲۵ شهریور تا پنجم مهرماه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور می‌یابد و وقت سخنرانی دارد. در ۶ سال اخیر، رئیس‌جمهور به‌همراه یک هیئت همراه سیاسی عازم نیویورک شده که در این سفرها همواره ظریف وزیر امور خارجه نیز حضور داشته است. امسال تا به حال نه تنها ویزای ظریف، بلکه ویزای رئیس‌جمهور و هیات همراه او هم صادر نشده و امکان لغو سفر روحانی به نیویورک وجود دارد.

محمدجواد ظریف در حاشیه هیئت دولت گفت: سفرم به نیویورک قطعی نشده است. وی در پاسخ به این سئوال که آیا شما همراه رئیس‌جمهور به نیویورک خواهید رفت، گفت: ببینیم چه می‌شود، فعلا قطعی نشده است و فعلاً ویزا نداریم. با توجه به برگزاری نشست عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک، قرار بود محمدجواد ظریف صبح روز جمعه و رئیس‌جمهور صبح روز دوشنبه هفته آینده راهی آمریکا شوند و به تبیین مواضع ایران بپردازند. با این وجود به نظر می‌رسد سنگ‌اندازی‌های ایالات متحده پایانی ندارد و مقامات کاخ سفید با عدم صدور ویزا برای رئیس‌جمهور و هیئت همراه تلاش دارد از سفر هیئت ایرانی به آمریکا و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد جلوگیری کند. حضور نیافتن ایران در مجمع عمومی نشان می‌دهد آمریکا برخلاف تعهداتش نسبت به سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی که در چارچوب قرارداد مقر است، ارزشی برای دیپلماسی قائل نیست. اگرچه جمهوری اسلامی ایران صحنه را خالی نمی‌کند و به دیپلماسی فعال خود ادامه می‌دهد اما دولت آمریکا باید پاسخگوی این رفتار خود باشد.

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات روز گذشته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نشست هیئت دولت اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «با کمبود ۱۰۰ هزار معلم مواجه هستیم» وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار معلم خاطرنشان کرد: با پیش‌بینی‌های انجام شده امیدواریم در ابتدای مهر کلاسی بدون دبیر نباشد. به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کمبود معلمان در کشور اظهار کرد: در حال حاضر با کمبود حدود ۱۰۰ هزار معلم در کل کشور مواجه هستیم که پیش بینی شده این کمبود از طریق بکارگیری معلمان حق‌التدریس، آموزش‌یاران و پیش دبستانی‌ها و همچنین خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان تامین شود. امیدواریم در ابتدای مهر کلاسی بدون معلم نباشد. وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره کاهش میزان سرانه آموزشی کشور نسبت به سایر کشورهای در حال توسعه گفت: هم در فضای آموزشی مشاهده می‌کنیم که متوسط سرانه کشور پایین است و هم در زمینه سهم از تولید ناخالص داخلی با این کمبود مواجه هستیم که در هر دو مورد باید ارتقاهای لازم صورت بگیرد. امیدواریم با پیش‌بینی‌های که در سند تحول انجام شده است به تدریج منابع مورد نیازمان در این خصوص تامین شود. وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما در جستجوی پایدار کردن منابع آموزش و پرورش هستیم و معتقدیم که آموزش و پرورش نباید دغدغه منابع داشته باشد بلکه فقط باید به کیفیت آموزش فکر کند. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی  نتایج شمارش آرا در سرزمین‌های اشغالی پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «راه فرار از چرخه مخرب نفتی» روزنامه دنیای اقتصاد در توضیح این عنوان آورده است: اقتصاد ایران اسیر گردونه‌ای معیوب شده است. تورم مزمن به عنوان اصلی‌ترین معضل‌ کنونی، فرزند عدم‌تعادل‌ها در اقتصاد ایران است. عدم‌تعادل‌هایی که سرنخ‌شان به ناترازی بودجه ختم می‌شود. هنگامی که فروش نفت عادی است، دولت دلار نفتی را در اختیار بانک مرکزی می‌گذارد و معادل ریالی آن را دریافت می‌کند. در این حالت بانک‌ مرکزی به سبب فشار دولت، از کثرت درآمدهای نفتی برای سرکوب قیمت دلار استفاده می‌کند. سیاستی که بیماری هلندی را تشدید می‌کند. تا زمانی که فراوانی درآمدهای نفتی وجود دارد، این چرخه در ظاهر به خوبی کار می‌کند؛ اما نقطه شکست این چرخه هنگامی است که به هر دلیلی، ورود درآمدهای نفتی به اقتصاد، کند شود. در این زمان دولت راه بازگشتی از هزینه‌هایی که در زمان وفور ارزی ایجاد کرده، ندارد. این جاده یک‌طرفه منجر به بدهکاری دولت به بانک مرکزی و در نهایت تورم می‌شود. مسعود نیلی، اقتصاددان پیشنهاد می‌دهد برای خروج از این چرخه مخرب، صندوق توسعه ملی، کنترل ورودی درآمد نفتی را به دست گیرد. در این حالت، سهم بودجه از درآمدهای ارزی یک «رقم ثابت» برای تمام دوره‌ها باشد و مانند روند فعلی، «درصدی» از درآمدهای ارزی هر سال به بودجه تزریق نشود. به تعبیری صندوق، ایفاگر نقش پلیس برای نحوه تردد درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران می‌شود.

کد خبر 390049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.