۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
پلاک‌کوبی دام عشایر ضروری است

رئیس سازمان امور عشایر ایران بر لزوم مشوق‌هایی برای ایجاد انگیزه برای پلاک‌کوبی دام در نظر گرفته شود، گفت: مشکلی که در مناطق عشایری در این خصوص وجود دارد این است که متقاضی وجود دارد اما پلاک تحویل داده نمی‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کرمعلی قندالی در نشست با رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور که در محل سازمان برگزار شد، ضمن گفتگو و تبادل نظر در خصوص همکاری‌های دوجانبه برای هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی دام عشایر، با بیان این که هویت‌گذاری دام و داشتن کد رهگیری برای هر دام کاری درست و ضروری است، اظهار کرد: در این خصوص لازم است ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دولت بخشی از هزینه‌ها را تامین کنند تا فشار به عشایر و دامداران وارد نشود.

وی ادامه داد: تشکل‌های عشایری توانایی‌ها و منابع محدودی دارند و اگر مطالبه از آنان از حدی بگذرد قادر به انجام آن نخواهند بود، لذا باید دستگاه‌هایی که می‌توانند به موضوع هویت‌گذاری دام کمک کنند، وارد کار شوند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران خاطرنشان کرد: مزیتی که پلاک‌گذاری دام دارد این است که آمار دقیق و درستی را در اختیار ما قرار می‌دهد اما چون هزینه‌هایی برای دامدار دارد استقبال نمی‌کنند و مهمتر این که برای این کار هیچ انگیزه‌ای ایجاد نکرده‌ایم.

قندالی با تاکید بر این که باید مشوق‌هایی برای پلاک‌کوبی دام در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: عشایر سال گذشته ۲۰۰ هزار تن کنستانتره برای تغذیه دام خود استفاده کردند چرا که انگیزه‌هایی برای اصلاح روش تغذیه دام ایجاد کردیم که مورد استقبال آنان قرار گرفت.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که با زور و جبر نمی‌توان کارها را انجام داد و گاهی باید ایجاد انگیزه کرد، افزود: به عنوان مثال می توان در صورت پلاک‌کوبی دام، مقداری تسهیلات برای تامین نهاده دامی در نظر گرفته شود تا دامداران تشویق به هویت‌گذاری دام خود شوند.

وی با بیان این که در حوزه دام نیز ضروری است مانند حوزه آب و خاک، خط اعتباری در نظر گرفته شود، گفت: سازمان امور عشایر و تشکل‌های عشایری همانند گذشته و پررنگ‌تر از آن در این خصوص با مرکز اصلاح نژاد دام همکاری لازم را خواهند داشت.

قندالی با بیان این که پلاک‌گذاری دام می‌تواند آمار و ارقام را شفاف کند، گفت: آمار موجود دام عشایر براساس سرشماری ۱۱ سال پیش (سال ۸۷) توسط مرکز آمار ایران است و آمار جدید با سرشماری عشایر کوچنده کشور که تا دو سه ماه آینده به صورت تفصیلی انجام می‌شود، بیرون می‌آید.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در پایان با پیشنهاد این که بخشی از هزینه‌های پلاک‌کوبی دام در قالب تسهیلات به تشکل‌های عشایری پرداخت شود، تاکید کرد: باید پیگیری کرد تا موضوع پلاک‌کوبی دام در بودجه‌های سنواتی آورده شود.

ضرورت تعامل بیشتر برای اجرای طرح هویت‌گذاری دام

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور نیز در این نشست به ضرورت هویت‌گذاری دام اشاره کرد و گفت: در این خصوص جلسات متعددی برگزار شده و با اتحادیه دامداران متحرک نیز تفاهم نامه ای در خصوص پلاک‌دار کردن دام عشایر منعقد شده است.

مختارعلی عباسی میزان پلاکی که سفارش داده می‌شود، را کم ارزیابی کرد و افزود: براساس بررسی‌های انجام شده، اتحادیه‌های استانی اعتبار زیادی در این خصوص ندارند و در حوزه عشایری نیز اعداد ناچیز است و با این اعتبارات این موضوع به جایی نمی‌رسد.

وی با بیان این که متاسفانه تاکنون استقبال خوبی از پلاک‌کوبی دام صورت نگرفته است، بیان داشت: لازم است با تعامل با یکدیگر و اینکه چکار می توانیم بکنیم که از نظر مالی اتحادیه ها را تقویت کنیم تا که این اتفاق بیفتد.

عباسی در ادامه با اشاره به موضوع اصلاح نژاد دام بومی در ایران، اظهار داشت: یک طرح محوری حدود ۲۵ سال پیش در خصوص اصلاح نژاد دام بود که آن هم در اجرا با مشکلاتی مواجه شد و پیشرفت آنچنانی را نداشته ایم لذا برنامه اصلاح نژاد دام گوسفندی نیاز به بازنگری دارد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور تصریح کرد: در اصلاح نژاد دام، ۷۵ درصد محیط موثر است که خوشبختانه در حوزه عشایری ظرفیت‌های محیطی خوبی وجود دارد.

۸۰ میلیارد تومان برای پلاک کوبی دام عشایر اعتبار نیاز است

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر نیز در این نشست بیان کرد: براساس قانون دولت مکلف است کار پلاک‌کوبی دام را انجام دهد ضمن این که باید در این خصوص موارد انگیزشی نیز درنظر گرفته شود.

داریوش نعمت‌الهی گفت: پلاک‌کوبی برای هر دام ۳۷۵۰ تومان هزینه دارد که برای حدود ۲۰ میلیون راس دام عشایر نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

کد خبر 390018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.