آمار لیگ ایران پایین‌تر از کنگو، السالوادور و استونی

کیفیت بازی‌های لیگ برتر ایران و تعداد گل‌های زده شده نشان از وقوع یک فاجعه در سطح اول فوتبال کشورمان می‌دهد.

به گزارش ایمنا، در آستانه آغاز هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران هستیم. فارغ از عملکرد تیم‌ها روی کاغذ و امتیازاتی که تاکنون کسب کرده‌اند؛ اگر به کیفیت بازی‌ها نگاه کنیم متوجه می شویم که اوضاع بالاترین سطح فوتبال باشگاهی کشورمان در منطقه خطر است.

تیم‌هایی که نتیجه‌گرایی را به حد اعلاء رسانده‌اند و برای رسیدن به هدف خود از هر روش فوتبالی و غیر فوتبالی بهره می برند. سرمربیان و بازیکنانی که وقت کشی می‌کنند؛ داور را تحت فشار می‌گذارند؛ اما اعتنایی به کیفیت بازی تیمشان ندارند.

آبروداری نساجی و سایپا در لیگ برتر

سه بازی ۱۹ گل؛ ۲۱ بازی ۲۷ گل. اگر سه بازی ذوب آهن با سایپا، نساجی با پیکان و سایپا با نساجی را کنار بگذارید، میانگین تعداد گل زده لیگ نوزدهم تا پایان هفته سوم از ۱.۹۱ به ۱.۲۸ کاهش پیدا می کند و به «فاجعه» نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

با این حال همان عدد ۱.۹۱ هم به خوبی روایت‌گر شرایط بغرنج لیگ برتر است.

قحطی گل در لیگ برتر مختص لیگ نوزدهم نیست

البته این پسرفت، فقط به این فصل ختم نمی‌شود. چند سالی است که درگیر این مشکل هستیم. فصل گذشته در سه هفته نخست میانگین تعداد گل زده شده ۱.۸۳ بود و در لیگ شانزدهم نیز تعداد گل ها روی معدل ۱.۹۵ قرار داشت. لیگ هفدهم اما یک استثنا بود. جایی که در هفته اول ۱۹ گل به ثمر رسید. در هفته دوم ۲۵ گل و در هفته سوم ۱۵ گل. میانگین تعداد گل‌ها، عدد ۲.۴۵ را نشان می‌داد. در این فصل اما در سه هفته نخست به ترتیب ۱۵، ۱۶ و ۱۵ گل رد و بدل شده است.

وقتی به رقبای آسیایی قافیه را باخته‌ایم

حالا پا را از ایران بیرون می‌گذاریم تا بیشتر از وخامت اوضاع مطلع شویم. ابتدا به لیگ ستارگان قطر خواهیم رفت. جایی که ۱۲ تیم در آن حضور دارند. مقایسه‌هایی که صورت می گیرد همگی مانند لیگ ایران تا پایان هفته سوم است. ۲۱، ۱۶ و ۱۹ گل به ترتیب در سه هفته ابتدایی رقابت‌های لیگ قطر به ثمر رسیده که میانگین آن به عدد فوق العاده ۳.۱۱ می‌رسد. ۱.۲ گل بیشتر از لیگ برتر ایران. حالا به عربستان سر می‌زنیم. لیگ حرفه ای این کشور مانند لیگ برتر ایران با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شود. ۲۱ گل در هفته نخست، ۱۹ گل در هفته دوم، با در نظر گرفتن این نکته که یک بازی لغو شد و ۲۶ گل در سومین هفته. میانگین تعداد گل‌ها در این کشور ۲.۸۶ است. ۰.۹۵ گل بیشتر از لیگ خلیج فارس. مقایسه ما فقط به غرب آسیا ختم نخواهد شد. جی لیگ ژاپن در آستانه هفته بیست و هفتم قرار دارد اما در سه هفته نخست، به ترتیب ۱۹، ۲۲ و ۲۸ گل داشت که معدل آن ۲.۵۵ است؛ ۰.۶۴ بیش از لیگ برتر ایران.

غیر قابل مقایسه با لیگ‌های سطح اول دنیا

از قاره کهن خارج می‌شویم و نگاهی به چهار لیگ معتبر اروپا خواهیم انداخت. در لیگ ۲۰ تیمی جزیره، میانگین تعداد گل‌های زده شده در سه هفته نخست ۲.۷۳ است. در لالیگای اسپانیا عدد ۲.۴۳ نمایش داده می‌شود. در سری A به معدل فوق العاده ۳.۱۶ برخورد می‌کنیم و در بوندسلیگای آلمان که با حضور ۱۸ تیم مسابقاتش به انجام می‌رسد با میانگین حیرت انگیز ۳.۴۴ روبرو می‌شویم؛ ۱.۵۳ گل بیشتر از لیگ برتر ایران.

پایین تر از السالوادور، کنگو و استونی

این اعداد و ارقام در تمامی نقاط جهان به همین صورت است. برای از بین بردن شک و تردید احتمالی ابتدا به لیگ کنگو نگاهی انداختیم. میانگین گل‌ها، ۲ گل در هر بازی است. در السالوادور معدل گل ها روی عدد ۲.۵ قرار دارد. لیگ استونی میانگین گل‌هایش ۳.۱۳ است. در کشور آفریقایی ساحل عاج و در لیگ ۱۴ تیمی این کشور میانگین تعداد گل‌ها تا پایان هفته سوم ۲.۴ است و در کشور صربستان و لیگ ۱۶ تیمی‌اش، معدل ۲.۹ به ثبت رسیده است.

همان‌طور که مشاهده کردید چه در لیگ‌های هم سنگ با خودمان، چه در لیگ‌های سطح بالاتر و حتی پایین‌تر، میانگین گلزنی این‌قدر پایین نبوده و نیست. باید دید در ادامه مسابقات آیا تغییری در روند بازی تیم‌ها ایجاد می‌شود و مربیان دست از احتیاط بیش از حد و بازی‌های کسل کننده برمی‌دارند یا قرار است همچنان به سبک فوتبال عربیِ ده سال قبل شاهد وقت کشی حامد لک‌ها، شهاب گردان‌ها و ... باشیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 390014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.