استخدام زنان در اورژانس

وزیر بهداشت گفت: در سال‎های بعد از انقلاب اسلامی، دستاوردهای زیادی در حوزه های مختلف در کشور داشته ایم که یکی از ارزنده ترین دستاوردها، وجود مجموعه ذی قیمت و ارزشمند اورژانس است.

به گزارش ایمنا، سعید نمکی در مراسم چهل و چهارمین سالروز تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی که با حضور معاون اول رئیس جمهور در مرکز همایش‌های بین المللی رازی تهران برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۵۴ در کشور چهار پایگاه اورژانس وجود داشت اما امروز امکانات و تجهیزات سازمان اورژانس کشور، قابل مقایسه با گذشته نیست.

وزیر بهداشت افزود: خوشبختانه امروز ایران یکی از قوی ترین سیستم های ارائه خدمات فوریت های پزشکی در منطقه را با وجود ناوگان عظیم زمینی، هوایی و دریایی و همچنین ۱۷ هزار نیروی جان برکف در اختیار دارد.

وی یادآور شد: سال گذشته به بنده خبر دادند که سه نفر از نیروهای هوانیروز و دو نفر از نیروهای اورژانس هوایی که برای انتقال مادر باردار در یکی از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری اعزام شده بودند، به دلیل بارش برف و عدم دیدکافی به دکل برخورد کرده و شهید شده اند، آن زمان، تصمیم گیری سخت بود. بعد از لحظاتی تفکر، پرسیدم که اولین پایگاه اورژانس هوایی نزدیک به آن منطقه کجاست که گفتند پایگاه اصفهان و از بالگرد آن پایگاه خواستیم که برای انجام این ماموریت اقدام کند و آنها از پیکرهای همکاران شهیدشان عبور کرده و مادر باردار را به مرکز درمانی منتقل کردند و غم افزون آن روز به احساس افتخار تبدیل شد چون توانستیم مادر باردار و نوزادشان را نجات دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به وقوع سیلاب های اخیر در ابتدای سال جاری، گفت: نیروهای اورژانس با خدمات ارزشمند خود به همراه سایر نیروهای بهداشتی و درمانی شامل پزشکان، پرستاران، بهورزان و ماماها به گونه ای در این حادثه افتخار آفرینی کردند که هیچ موردی از مصدومیت ها و بیماری ها، بلاتکلیف نماند.

 نمکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به فکر هوشمندسازی روزافزون سازمان اورژانس کشور هستیم و هرچه بتوانیم از ابزارها، امکانات، خدمات آموزشی و پزشکی از راه دور، بیشتر استفاده کنیم، سرعت عمل ارائه خدمات افزایش می یابد و موفق تر خواهیم بود و خوشحالیم که امروز، زمان از دست رفته در دقایق طلایی ارائه خدمات، به شدت کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که مشارکت بین بخشی را در خدمت رسانی فوریت های پزشکی افزایش دهیم و در این مسیر، نقش مشارکت و همکاری های مشترک بین سازمان اورژانس، وزارت کشور، پلیس راهور و سایر نهادها، مهم و اساسی است و خوشبختانه در این زمینه، در دوران گذشته طرح مدیریت تروما را به خوبی با مشارکت بین بخشی اجرایی کرده ایم.

وزیر بهداشت یادآور شد: نمی توانیم به جز مردمی کردن سلامت و مردم نهادی کردن خدمات اولیه بهداشتی، کاری از پیش ببریم و به دنبال جامعه محور، محله محور، مدرسه محور و از همه مهمتر خانواده محور کردن سلامت و مدیریت حوادث و بلایا هستیم و از نیمه دوم امسال طرح "هرخانه یک پایگاه سلامت" در کشور اجرا می شود و داوطلبانی از درون خانواده به عنوان مهمترین ابزار در فوریت های پزشکی، آموزش می بینند.

 نمکی تصریح کرد: امروز مردم در حوادث و سوانج، بعد از پناه بردن به خداوند و ائمه اطهار، اولین جایی را که صدا می زنند، اورژانس ۱۱۵ است و این جایگاه باعظمتی در نزد خداوند است که اسم اورژانس ۱۱۵ در کنار خدا و ائمه اطهار در ذهن مردم، قرار دارد.

وی با بیان اینکه با ایجاد دانشکده فوریت های پزشکی به دنبال ارتقای دانش در این حوزه هستیم، افزود: دستور دادیم که در نیمه دوم امسال، ایجاد دانشکده فوریت های پزشکی، اولویت اول باشد که در این دانشکده علاوه بر تربیت تکنسین های اورژانس، افراد چند منظوره تربیت کنیم و خوشبختانه برای اولین بار دستور بکارگیری نیروهای زن در اورژانس پیش بیمارستانی را صادر کردیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: بکارگیری پرسنل زن در سازمان اورژانس کشور بدین معنی نیست که همکاران مرد سپید پوش فرشته صفت ما، در نزد زنان کشور، نامحرم هستند بلکه ارائه خدمات به زنان در مواردی، توسط نیروی زن، راحت تر است.

 نمکی یادآور شد: سه هزار نیروی جدید در سازمان اورژانس کشور استخدام می شوند و برنامه ریزی های لازم برای توسعه ناوگان آمبولانس به ویژه اورژانس هوایی انجام شده و امیدواریم که بتوانیم در مورد مسائل معیشتی نیروهای اورژانس نیز گام‌هایی برداریم.

کد خبر 390004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.