تشدید ام اس با لاغری سریع و رژیم غیرمنطقی/ بیماری پوستی در کمین دانش‌آموزان

شناخت ‌نشانه های ابتلا به سایکوز، بیماری پوستی ‌در کمین دانش‌آموزان، پیشگیری از بیماری های مزمن با مصرف شیر، تشدید ام اس با لاغری سریع و رژیم غیرمنطقی و ابتلا به آنفلوآنزا و پرهیز از مصرف شش ماده غذایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ متخصص پوست و مو درباره علل بروز نوعی بیماری پوستی همه‌گیر در دانش‌آموزان و روش درمان آن، اظهار کرد: درباره تیفوس یک بیماری پوستی همه گیر بر اثر آلودگی ‌و میکروب‌ها ایجاد می‌شود؛ البته این نوع عارضه مسری نیست و منتقل نمی‌شود؛ این عفونت ممکن است پوست، دستگاه عصبی مرکزی، لوله گوارش و عضلات را درگیر کند و این نوع عارضه در کودکان به خصوص در فصول مدرسه شایع تر است.

رویا گستری درباره عوامل تاثیرگذار بر تیفوس بیان کرد: عامل اصلی این نوع بیماری شپش است، باکتری‌های کوچکی که درون سلول رشد می‌کنند ‌و موجب بیماری پوستی خواهند شد.

متخصص پوست ادامه داد: تیفوسی از نوع کک هم وجود دارد که معمولا از طریق موش‌ها منتقل می‌شود به این ترتیب که انسان از طریق مدفوع کک آلوده یا تنفس مدفوع آلوده خشک شده بیمار می‌شود؛ این نوع تیفوس از تیفوس شپشی خفیف‌تر است و اپیدمی هم ندارد.

او درباره نشانه‌های این نوع عارضه بیان کرد: شایع‌ترین نشانه‌ها و علائم تیفوس بروز دانه‌های قرمز رنگ روی پوست، تب و لرز، سردرد، تهوع و استفراغ، درد عضلانی و دل درد است که بیشتر دیده می‌شود.

متخصص پوست ‌درباره کنترل و پیشگیری تیفوس گفت: بهترین راه برای کنترل این عارضه بهداشت فردی است که شدیدا باید به آن توجه شود. برخی کارها اعم از استحمام و شستشوی مرتب لباس ها، سم پاشی اماکن و لباس‌های آلوده با حشره کش‌های مناسب از جمله این موارد است.

گستری تاکید کرد: اگر بیمار متوجه شپش شد نیازی نیست محل زندگی خود را از خانواده جدا کند، تنها با رعایت کردن بهداشت و جدا کردن لوازم شخصی می‌تواند جلوی این نوع بیماری را بگیرد اما اگر بیماری شدت گرفت و با درمان خانگی رفع نشد به پزشک مراجعه کنید تا از طریق داروها درمان ادامه پیدا کند البته به مدت چند هفته بیمار باید تحت نظارت باشد تا بهبودی به طور کل صورت بگیرد.

لاغری سریع و رژیم غیرمنطقی سبب تشدید ام اس می‌شود

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعه انجام شده در این مرکز نشان می‌دهد که لاغری سریع و ناگهانی به دنبال رژیم‌های غیر منطقی و بدون تجویز پزشک متخصص می‌تواند بیماری ام اس را تشدید کند.

محمدحسین حریرچیان اظهار کرد: نتایج بررسی مطالعه رژیم غیر منطقی و ارتباط آن با ام اس نشان داد که درصد قابل توجهی از افراد تحت این مطالعه، با کاهش وزن شدید دچار بیماری ام اس شدند و بر این اساس می‌توان کاهش وزن شدید را به عنوان ریزفاکتور تشدید یا حتی بروز بیماری ام اس در نظر گرفت.

در این مطالعه حدود ۲۰۰ نفر حضور داشتند و این افراد به مدت دو سال مورد بررسی قرار گرفتند که حدود ۱۰ درصد آنان علائم بیماران ام اس را داشتند.

وی ادامه داد: امروزه جراحی‌های کاهش وزن در جامعه نسبتا شایع شده و افراد می‌خواهند خیلی سریع وزن خود را کاهش دهند که این موضوع می‌تواند به عنوان یک هشدار جدی برای آنان باشد.

حریرچیان کاهش وزن مناسب را حدود ۲ کیلوگرم در ماه اعلام کرد و گفت: در مطالعه‌ای که انجام شد متوسط کاهش وزن بیمارانی که به دنبال رژیم غیر منطقی به ام اس مبتلا شده‌اند در طول ماه حدود ۹ کیلوگرم بوده که این مقدار بیش از ۴ برابر میانگینی است که متخصصان تغذیه برای هر ماه توصیه می‌کنند.

وی یادآور شد: شروع و عود بیماری ام اس معمولا با یک استرس همراه است و کاهش وزن شدید به عنوان یک استرس می‌تواند عاملی برای تشدید و حتی بروز بیماری در افراد باشد، به همین دلیل به مردم هشدار می‌دهیم که از کاهش وزن غیراصولی و شدید به شدت خودداری کنند.

بیماری ام اس قابل کنترل است

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و یکی از مجریان این طرح گفت: بیماری ام اس هرچند مانند برخی از بیماری‌ها قابل درمان قطعی نیست اما قابل کنترل است، این بیماری را در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود می‌توان کنترل کرد.

وی با اشاره به دلایل ابتلا به بیماری ام اس گفت: هرچند علت ابتلا به بیماری ام اس هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد زمینه ژنتیکی یکی از عوامل احتمالی بروز این بیماری باشد.

حریرچیان ادامه داد: تعدادی از عوامل محیطی هم در بروز بیماری نقش دارند و مشخص شده که آنها به عنوان فاکتور خطر این بیماری محسوب می‌شوند که از جمله آن می‌توان به کمبود ویتامین D، افزایش وزن و چاقی اشاره کرد.

وی با تاکید به اینکه مصرف نمک به مقدار زیاد از عوامل بروز بیماری است، گفت: شاید یکی از عللی که در سال‌های اخیر در دنیا و ایران شیوع این بیماری را کمی بیشتر کرده استفاده از رژیم‌های غیر مدیترانه‌ای باشد که تقریبا شایع شده و بر اثر آن، مصرف نمک زیاد رواج یافته است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، مصرف سیگار را عامل دیگری برای بروز و تشدید این بیماری اعلام کرد و گفت: مصرف‌کننده سیگار یا افرادی که در محیط مصرف سیگار قرار دارند، در معرض تشدید بیماری قرار دارند.

وی، ریزفاکتور شناخته شده دیگر این بیماری را چاقی دانست و افزود: در بررسی بیماران در این مطالعه، مشخص شد که علاوه بر چاقی که فاکتور خطر بیماری ام اس است، کاهش ناگهانی وزن هم به بروز یا تشدید بیماری ام اس منجر می‌شود.

مالتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس، یک بیماری مخرب پیش‌رونده و التهابی است که باعث ایجاد مشکلاتی در سراسر بدن می‌شود. این بیماری ناشی از شکسته شدن پوشش محافظ (غلاف میلین) اطراف اعصاب است و در نهایت باعث می‌شود برقراری ارتباط مغز با بقیه بدن سخت شود.

نشانه های ابتلا به «سایکوز» چیست؟

یک روان‌پزشک با اشاره به اینکه توهم، هذیان و رفتارهای غیر طبیعی از جمله تجارب سایکوتیک است، گفت: فرد بیمار با دلیل و برهان هم قبول نمی‌کند که رفتارش غلط است.

عاطفه قنبری، روان‌پزشک درباره «بیماری‌سایکوز»، اظهار داشت:تجارب سایکوتیک شامل توهم، هذیان و رفتارهای غیر طبیعی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های توهم در افراد، افزود: توهم، درک بدون محرک است؛ یعنی هیچ محرکی وجود ندارد اما در حیطه حواس پنجگانه فرد دچار توهم می‌شود؛ مثلا چیزی وجود ندارد اما می‌بیند یا صدایی وجود ندارد اما صدایی را می‌شنود و یا حس لامسه، بویایی و چشایی او بدون محرک تحریک می‌شود؛ این موارد را در کل توهم می‌دانیم.

قنبری گفت:‌ساده‌ترین توهم، توهم شنوایی است؛ بیماران فکر می‌کنند صدایی می‌شنوند یا افرادی در مورد آنها صحبت می‌کنند و یا به آنها دستور می‌دهند؛ در صورتی که هیچ صدای خارجی وجود ندارد.

این روان‌پزشک با اشاره به انواع دیگر تجارب سایکوتیک، بیان داشت: نوع دیگر تجارب سایکوتیک هذیان است. افکاری که غلط هستد اما فرد با دلیل و برهان نیز قبول نمی‌کند که رفتارش غلط است. مثلا فردی فکر می‌کند تمام همکاران بر علیه‌اش توطئه کرده و می‌خواهند به زمینش بزنند و هر چه آنها دلیل و برهان می‌آورند، فرد قانع نمی‌شود و فکر می‌کند افرادی مانند جاسوس آن را دنبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیمارانی داریم که رفتار عجیبی دارند؛ مانند حالتی که به آن جمود می‌گوییم؛ یعنی فرد مدت‌ها در حالتی باقی می‌ماند و صحبت نمی‌کند، غذا نمی‌خورد و ارتباط برقرار نمی‌کند و اینها را در مجموع تجارب سایکوتیک می‌گویند.

مصرف شیر از بیماری های مزمن پیشگیری می کند

درحالی که شیر همواره به عنوان یک نوشیدنی سالم برای همه تلقی می شود، مطالعه جدید نشان می دهد شیر از بیماری های مزمن هم پیشگیری می کند.

بررسی مطالعات نشان می دهد بین مصرف شیر در طول بارداری و وزن نوزاد به هنگام زایمان، قد و میزان تراکم استخوان در دوره کودکی ارتباط مثبت وجود دارد. بعلاوه، مصرف روزانه شیر و محصولات لبنی در دوره سالمندی موجب کاهش خطر شکستگی استخوان و سارکوپنی (کاهش توده عضلانی بر اثر پیری) می شود.

در این مطالعه به بررسی نقش محصولات لبنی بر سلامت و پیشگیری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی-عروقی، سندروم متابولیک، سرطان روده یا مثانه، و دیابت نوع ۲ پرداخته شد.

همچنین تاثیر شیر و محصولات لبنی بر رشد، تراکم معدنی استخوان، تشکیل توده عضلانی، و در طول بارداری و شیردهی هم مورد بررسی قرار گرفت.

شیر و محصولات لبنی نه تنها حاوی چندین ماده مغذی هستند بلکه در تامین نیازهای تغذیه ای برای پروتئین، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی (زینک)، سلنیوم، ویتامین A، ریبوفلاوین، ویتامین B۱۲، و اسید پانتوتنیک نیز نقش دارند.

محققان همچنین دریافتند مصرف بیشتر محصولات لبنی با کاهش خطر شکستگی مهره ها هم ارتباط دارد.

با این حال در بررسی تفاوت بین مصرف کم محصولات لبنی در مقابل مصرف زیاد آن، هیچ رابطه ای بین مصرف محصولات لبنی و افزایش خطر مرگ و میر مشاهده نشد.

مصرف محصولات لبنی کم چرب با کاهش ریسک سندروم متابولیک مرتبط است که از این دیدگاه حمایت می کند که مصرف محصولات لبنی نه تنها خطر بیماری های قلبی-عروقی را افزایش نمی دهد بلکه می تواند تاثیر حفاظتی هم داشته باشد.

به علاوه مشخص شده است مصرف نسبی این گروه از مواد غذایی با کاهش ریسک سرطان کلورکتال (راست روده) و سرطان مثانه مرتبط است اما هیچ ارتباطی با سرطان پروستات مشخص نشد.

همچنین مطالعات نشان می دهد مصرف این نوع محصولات، بخصوص نوع کم چرب و ماست، با کاهش ریسک دیابت نوع ۲ مرتبط است.

غنی سازی محصولات لبنی با فیتوسترول ها و اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند راهبرد مناسبی برای بهبود علائم پرخطر کاردیومتابولیک باشد.

مبتلایان به آنفلوآنزا از مصرف شش ماده غذایی پرهیز کنند

حتی اگر شما واکسن هم زده باشید و با جدیت دست های خود را چندین بار در روز بشویید؛ هیچ تضمینی وجود ندارد که شما دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نشوید.

مصرف داروها برای کاهش علائم ناشی از این بیماری ها، از اقدامات متداول است. با این حال شما می توانید با اجتناب از مصرف ۶ محصول غذایی، از وخامت حال ناشی از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کنید:

لبنیاتدر بعضی افراد مصرف لبنیات باعث می شود خلط موجود در گلو ضخیم تر و غیر قابل تحمل شود. اگر احساس می کنید که با مصرف لبنیات خلط بیشتری تولید می شود از مصرف آن بپرهیزید. اما اگر غیر از این است، لبنیات را که منبع عالی پروتئین و ویتامین دی است و به بدن برای مقابله با عفونت کمک می کند، حتما مصرف کنید.

نوشیدنی های کافئین دار: از آنجا که در سرماخوردگی مقدار زیادی از آب و املاح بدن با تب و آبریزش بینی از دست می رود، بنابراین نوشیدن نوشیدنی های مدر نظیر قهوه با دفع بیش از اندازه آب از بدن و ابتلا به کم آبی همراه خواهد شد.

ادویه هامعمولا مخاط های بینی، دهان و حلق افرادی که سرما می خورند، ملتهب می شوند. التهاب نوعی واکنش ایمونولوژیک سیستم ایمنی بدن به ویروس متجاوز است. به همین دلیل مصرف تمام غذاهای بودار، سرخ کرده، چرب، تند یا پرادویه می تواند باعث التهاب بیشتر این بافت های ملتهب در مخاط های بینی، دهان و حلق افراد سرماخورده باشد. در این حالت، آسیب پذیری مخاط ها در برابر ویروس سرماخوردگی شدیدتر و وضعیت بیمار بدتر می شود.

شکر: شکر باعث التهاب بدن می شود. التهاب خود عامل تضعیف گلبول های سفید خون است. این گلبول ها برای مبارزه با عفونت ضروری هستند.

کربوهیدرات های ساده: این نوع کربوهیدرات ها به سرعت قند خون بدن را بالا می برند و مانند شکر، همان اثرات التهابی را در بدن دارند. سعی کنید به جای کربوهیدرات های ساده مانند آرد سفید، پاستا، برنج سفید نوع پیچیده آنها مانند گندم کامل، دانه ها، برنج قهوه ای را به رژیم تان اضافه کنید.

غذاهای چرب: این غذاها باعث التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن می شوند. این غذاها همچنین فرایند هضم کربوهیدرات ها و پروتئین را کند کرده و باعث ناراحتی های گوارشی می شوند.

کد خبر 389993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.