بن سلمان از سئول درخواست کمک کرد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

واکنش انصارالله به پیشنهاد پوتین برای فروش اس- ۴۰۰ به عربستان

 محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در سخنانی نسبت به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و پیشنهادش به عربستان برای خرید سامانه موشکی "اس- ۴۰۰" در صفحه خود در توییتر نوشت: از رئیس‌جمهور روسیه به دلیل تشریح بحران انسانی یمن که تجاوز و محاصره آمریکایی بریتانیایی و سعودی عامل آن هستند، قدردانی می‌کنیم، همچنین از دعوت وی از همگان برای کمک به یمن و آمادگی خودش برای ارائه کمک تشکر می‌کنیم، اما مادامی که او به عربستان در عرضه سلاح کمک خواهد کرد پس "ظلم بالسویه، نوعی عدالت است" و بنابراین کمک به یمن هم نباید تنها به غذا محدود شود.

وی افزود: این حق پوتین است که برای سلاح روسی تبلیغ کند و به خرید سامانه‌های "اس ـ۳۰۰" و "اس ـ۴۰۰" فرا بخواند همانگونه که ترکیه و دیگران این کار را می‌کنند، اما این حق ما نیز هست که بهترین سلاح را داشته باشیم. با این حال بهترین سلاح بی هزینه صلح است که اگر ائتلاف متجاوز آمریکایی سعودی مانع آن نمی‌شد، از خون‌ریزی و کشتار جلوگیری می‌شد.

الحوثی در واکنش به صحبت‌های اردوغان نیز گفت: اظهارات اردوغان با درک عمیق واقعیت مطرح شد و بیانگر موضع مثبت او بود.این مقام یمنی ادامه داد، اظهارات اردوغان درباره یمن به دور از تئوری‌های کارشناسان ائتلاف متجاوز برای اهداف غیرواقعی مطرح شد که جز ویرانی و کشتار چیز دیگری به همراه ندارند.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توییت جداگانه‌ای در واکنش به اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز تصریح کرد: اظهارات رئیس جمهوری ایران، ترکیه و روسیه بیانگر اجماع درباره موضوع بیهوده بودن جنگ است. صحبت‌های آنها معانی خاص خود را دارد.

چرخش در مواضع عربستان و حمایت از حل سیاسی بحران سوریه

عبدالعزیز الواصل نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در ژنو ادعا کرد، با وجود اینکه بحران سوریه وارد هشتمین سال خود شده است، اما درگیری‌های مسلحانه همچنان در این کشور برقرار است، متاسفانه حقوق بشر و قوانین بین‌المللی انسانی توسط طرف‌های درگیر همچنان نقض می‌شود و در مسیر رسیدن کمک‌های انسانی به نیازمندان و غیر نظامیان آسیب‌دیده سنگ‌اندازی می‌شود.

وی در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر در جریان گفت‌وگویی با کمیته بین‌المللی تحقیقات درباره سوریه نسبت به گزارش این کمیته درباره‌ تشدید عملیات نظامی در مناطق سکونت غیرنظامیان به ویژه ادلب ابراز تاسف کرد و از همه طرف‌های درگیر خواست غیر نظامیان را از درگیری‌ها دور نگه داشته و بدون هیچ شرطی اجازه دهند کمک‌های انسانی به دست آسیب‌دیدگان برسد.

این مقام مسئول سعودی در حالی اظهارات مذکور را ایراد می‌کند که کشورش حامی مهمی برای شورشیان سوریه بوده و آنها را به انواع تسلیحات مجهز کرده و ریاض محل برگزاری نشست‌های این شورشیان است.

الواصل نسبت به گزارش کمیته مذکور درباره‌ی درگیری‌های موجود در سوریه که منجر به آوارگی نزدیک به ۱۳ میلیون غیر نظامی شده ابراز ناراحتی کرد و مدعی شد: تحت فشار گذاشتن طرف‌های درگیر برای توقف همه این نقض‌ها در حق این غیر نظامیان و دستیابی به راه حل سیاسی در اینجا اهمیت پیدا می‌کند.

وی بر موضع ثابت عربستان در خصوص بحران سوریه از همان ابتدای بحران تاکید کرد و گفت: "ریاض برای حل سیاسی این بحران از همه تلاش‌های بین‌المللی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت حمایت می‌کند و امیدوار است که آرمان ملت سوریه و حق آنها در زندگی در کشورشان در امنیت و آسایش محقق شود".

انصارالله: ارتش یمن حملات خسارت‌بارتری را در صورت ادامه تجاوزات انجام خواهد داد

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: موضع ثابت ملی ما و تمامی اقداماتی که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی انجام می‌دهند دفاع از کشوری است که نزدیک به شش سال در معرض تجاوز قرار گرفته است. ما می‌خواهیم به ائتلاف متجاوز عربستان و آمریکا و امارات بگوییم که شیون و زاری و تهدیدات و محکومیت‌تان هر اندازه باشد ما را متوقف نخواهد کرد. امروز بعد از این میزان تلاش برای بزرگنمایی و اقدام برای دادن ابعاد دیگری به عملیات، می‌گوییم که ادامه خواهیم داد چراکه این تجاوز ظالمانه به یمن باید متوقف شود. چرا باید خون مردم یمن ریخته شود. زمانی که چند قطره نفت جاری می‌شود قیامت به پا می‌شود اما زمانی که مردم یمن هر روز کشته می‌شوند قیامتی به پا نمی‌شود.

وی درباره اینکه بعد از هدف قرار دادن آرامکو چه تغییراتی رخ خواهد داد، گفت: قطعا دردناک‌تر خواهد بود. همانطور که این عملیات دردناک بود. یک سال بعد از تجاوز در مصاحبه با المیادین گفتم که ارتش یمن توانایی موشکی برای ادامه مقابله با دشمن را دارد و ما امروز در آستانه پایان سال پنجم هستیم و اتفاقات امروز نشان می‌دهند که روند افزایش پاسخ با روندی بررسی شده و سنجیده به خوبی پیش می‌رود. 

عبدالسلام در جواب اینکه آیا در آینده نزدیک عملیاتی خواهد بود یا سلاح‌های جدیدی هم وجود دارند، گفت: بله مطمئنا اولا در سطح کیفی از حیث سلاح و در سطح کمی از حیث اهداف. قبلا اثر دفاع در این حد نبود، اما امروز روند هدف قرار دادن دشمن سعودی فرق کرده است. تحول بزرگی در سطح آماده‌سازی و ساخت وجود دارد و سلاح جدیدی را به میدان جنگ وارد کرده‌ایم. مهم‌ترین مساله در این مرحله از حیث استفاده از سلاح علیه متجاوزان هدف قرار دادن اهداف مؤثر است. ما می‌خواستیم نظام عربستان بفهمد که این عملیات متحول خواهد شد و تأکید کردیم که متوقف نخواهد شد. عملیات‌های زیادی در ابها، نجران و خمیس مشیط انجام دادیم و همچنین در عمق عربستان مثل حمله‌ای که در میدان نفتی الشیبه و بقیق رخ داد. زمانی که ما می‌گوییم عملیات دردناک‌تری انجام خواهیم داد یعنی ما هرگز متوقف نخواهیم شد و عملیات شدیدتری انجام خواهیم داد. کسی که به یمن تجاوز می‌کند باید در محاسبات خود بازنگری و تجاوز را متوقف کند. ادامه تجاوز به ما این حق را می‌دهد که کشورهای متجاوز را هدف قرار دهیم.

ولیعهد سعودی برای تقویت سامانه دفاع هوایی کشورش از سئول درخواست کمک کرد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ادامه تماس‌های تلفنی با مقامات جهان در گفت‌وگوی تلفنی با مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی ضمن اظهارات مذکور از جامعه بین‌الملل خواست اقدامات و موضع قاطعانه‌ای در قبال چنین "حملات خرابکارانه‌ای" اتخاذ کند.

ولیعهد سعودی گفت: جامعه جهانی باید در تعامل با این مساله متحد شود. ولیعهد عربستان از کره‌جنوبی برای تقویت سامانه دفاع هوایی کشورش درخواست کمک کرده است. طرفین نیز با ادامه رایزنی‌ها در این خصوص توافق کردند.

مون و بن‌سلمان در مذاکرات تلفنی خود بر اهمیت پاسخ‌ منسجم جامعه جهانی به "مشکل" حملات علیه تاسیسات نفتی سعودی تاکید کردند.

مون به ولیعهد سعودی گفته، حمله به تاسیسات نفتی تهدیدی برای امنیت نه فقط عربستان بلکه کل جهان است.وی افزوده،‌ کره جنوبی از تلاش‌های جهانی برای ریشه کنی تروریسم حمایت می‌کند و چنین حمله‌ای امنیت انرژی بین‌الملل را تهدید می‌کند و نباید تکرار شود.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی گفت: عربستان بزرگترین صادرکننده نفت به کشورش بعد از ناگزیر شدن سئول به صرف نظر کردن از واردات نفت از ایران تحت فشارهای تحریم‌های آمریکایی محسوب می‌شود.

کره جنوبی سال گذشته میلادی ۳۲۳ میلیون بشکه نفت خام از عربستان وارد کرد و این معادل ۳۰ درصد واردات نفت این کشور است. روز شنبه دو تاسیسات نفتی بقیق و خریص در عربستان وابسته به شرکت آرامکو مورد حملات پهپادی قرار گرفتند. به دنبال این امر،‌ جنبش مردمی انصارالله مسئولیت این حملات را برعهده گرفت، اما ائتلاف متجاوز عربی مدعی است، "نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که این حملات از اراضی یمن اجرایی نشده‌اند". بن سلمان در اظهارات سابق خود در تماس تلفنی بوریس جانسون با وی نیز مدعی شده بود، "حمله به تاسیسات آرامکو "بحرانی سخت" نه فقط برای عربستان بلکه برای کل جهان است".

کد خبر 389988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.