اما و اگرهای ایستگاه قطار مسافربری زرین شهر

آخرین تصمیم‌گیری‌ها در خصوص ایستگاه قطار مسافربری زرین شهر در صحن علنی شورای شهر بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، بررسی پروژه احداث ایستگاه قطار مسافربری در زرین شهر با حضور امام جمعه زرین شهر،کارشناسان شهرداری و جمعی از معتمدین شهر در صحن شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام شیخ مجید سبکتکین، رئیس شورای اسلامی زرین شهر اظهار کرد: طی مدت هفت ماه اخیر یکی از شهروندان زرین شهر پیگیری‌های متعددی را در خصوص احداث ایستگاه قطار مسافربری در زرین شهر داشتند و با توجه به پتانسیل و عبور راه آهن از زرین شهر قطعاً تحقق این مهم ثمراتی را برای شهر به همراه خواهد داشت.

وی افزود: البته تحقق این مهم نیازمند پیگیری بوده و باید آزمون و خطایی صورت می‌گرفت تا نتیجه عملیاتی کار به دست می‌آمد و با اراده‌ای که در بین مردم وجود دارد، شاهد بودیم یک شهروند برای توسعه شهری همچون زرین شهر با اراده‌ای جهادی مراحل مختلف را پشت سر نهاده و در نهایت موافقت وزیر راه و شهرسازی را در این خصوص اخذ کرد.

رئیس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: مردم زرین شهر نیز امروز پیگیر اجرایی شدن این طرح هستند و به نوعی به یک مطالبه مردمی تبدیل شده از این رو نیاز است مسئولان کشور، استان اصفهان و شهرستان لنجان و همچنین صنایع همجوار به این پروژه نگاه ملی داشته باشند تا به مرحله اجرا برسد.

وی ادامه داد: امروز برای اجرایی شدن این طرح آزادسازی مسیر، احداث راه آهن و همچنین اختصاص مکان برای ایستگاه باید در نظر گرفته شود و این درحالی است که مسیر هشت کیلومتری که از سمت ایستگاه ریز به سمت پارک سوار وجود دارد باید آزادسازی شود که هزینه بسیار سنگینی را به همراه داشته و از توان شهرداری خارج است.

سبکتکین اضافه کرد: در نزدیکی ایستگاه ریز، آزاد راه غرب، پارک کوهستان، شهرک حمل و نقل و... وجود دارد و در آینده نیز پمپ بنزین، بانک‌های عامل، هتل، اماکن تفریحی با مشارکت بخشی خصوصی احداث خواهد شد از این رو استفاده از ظرفیت ایستگاه ریز و تبدیل آن به ایستگاه مسافربری و باربری می‌تواند توسعه بیش از پیش این منطقه را رقم زده و اجرای طرح از نظر کارشناسی را توجیه کند.

وی عنوان کرد: یکی از نیازهای اصلی احداث ایستگاه قطار مسافربری پارکینگ بوده و این مسئله در پارک سوار تحقق نخواهد یافت چراکه امروز اتمام این پروژه نیازمند اعتباری حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده و آزادسازی زمین همجوار آن نیز همچنان انجام نگرفته است.

متولی پروژه ایستگاه قطار مسافربری مشخص شود

همچنین ژاله مبشری، نائب رئیس شورای اسلامی زرین شهر نیز گفت: امروزه توقعات شهروندان از مدیریت شهری بسیار افزایش یافته به گونه‌ای شهرداری‌ها به دنبال کسب درآمدهای پایدار با استفاده از ابزارهای جدید تأمین منابع مالی همچون جذب سرمایه‌گذاران بخشی خصوصی هستند.

وی افزود: بر این اساس نیاز است در مرحله اول متولی انجام پروژه‌ای همچون احداث ایستگاه قطار مسافربریدر زرین شهر مشخص شود تا روش هزینه کردن در این پروژه و همچنین به نتیجه رسیدنان در زمانی مشخص تعیین شود.

نایب رئیس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: اگر بنا باشد متولی اجرای چنین پروژه عظیمی شهرداری باشد قطعاً این مسئله منطقی نبوده هرچند ایده بسیار خوبی است، اما اجرای این طرح نمی‌تواند جزء اولویت‌های شهرداری زرین شهر قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروز پروژه‌های نیمه تمامی در شهر وجود دارد که اتمام آنها جزء مطالبات مردم بوده و باید برای آنها برنامه ریزی کرد از طرفی شهر نیازمند تعریف پروژه‌های جدید است که جزء اولویت‌های مدیریت شهری به شمار می‌آید از این رو چنانچه متولی کار نهاد دیگری جز شهرداری باشد، قطعاً شهرداری و شورای اسلامی شهر در حد توان و به صورت منطقی برای اجرایی شدن این طرح وارد میدان عمل خواهند شد.

اجرای پروژه راه آهن از عهده شهرداری و شورای زرین شهر خارج است

همچنین سوده باقری، عضو شورای اسلامی زرین شهر در ادامه این جلسه اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر شهرداری‌ها صرفه اقتصادی داشتن پروژه‌های تعریف شده مسئله‌ای است که دارای اهمیت ویژه بوده و برهمین اساس بررسی و مطالعات فاز صفر در اجرای پروژه‌های عمرانی از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست.

وی افزود: در مطالعات فاز صفرپاسخ بسیاری از سؤالات ارائه خواهد شد و برهمین اساس باید توسط کارشناسان و متخصصان امر انجام گیرد که آیا اجرای یک طرح از لحاظ اقتصادی، فنی و... توجیه دارد.

عضو شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: براساس نظرکارشناسی اخذ شده طول مسیر حدود هشت کیلومتر بوده که هزینه اجرای هرکیلومتر راه آهن حدود چهار میلیارد تومان بوده از طرفی اجرای این طرح نیازمند چهار سوزن بوده که نیازمند اعتباری حدود سه تا چهار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: از طرفی آزادسازی مسیر و ... نیز هزینه سنگینی را به همراه خواهد داشت که قطعاً اگر قرار باشد متولی کار شهرداری و شورای اسلامی زرین شهر باشند از توان آنها خارج است و نمی‌توان به این طرح ورود پیدا کرد.

همچنین علی سلیمیان، خزانه دار شورای اسلامی زرین شهر گفت: زمانی که ایده‌ای مطرح می‌شود می‌توان با سنگ اندازی آن را نابوده کرد و یا اینکه با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود آن را پرورش و با اتحاد و همدلی در مسیر رفع موانع آن ایده گام بداشت تا به مرحله اجرا رسیده و به گونه‌ای آن را هدایت کرده تا به سرانجام برسد.

وی افزود: امروز باید به این مهم پرداخته شود که با توجه به صنعتی بودن زرین شهر تأثیر ایستگاه مسافربری راه آهن چه تاثیری بر توسعه شهر خواهد داشت و مدیریت شهری به چه میزان می‌تواند در اجرایی کردن این طرح سهیم باشد.

عضو شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: امروز شهرداری زرین شهر در شرایط اقتصادی قرار دارد و برهمین اساس اجرای پروژه‌های متعدد شهری را باید با اولویت بندی به اتمام برساند و نباید فراموش کرد در پروژه پارک سوار به گونه‌ای عمل شده که با حفظ کاربری اصلی خود به هایپرمارکت، مرکز نمایشگاهی، شهر بازی سرپوشیده و… تبدیل شود.

وی ادامه داد: پارک سوار برای کاربری خاص طراحی شده و تغییر کاربردی آن قطعاً پروسه طولانی را به همراه خواهد داشت از طرفی اتمام این پروژه نیازمند  ۲۰ میلیارد تومان بوده حال آنکه اعلام شده برای تحقق راه اندازی ایستگاه مسافربری قطار پارک سوار باید به راه آهن منتقل شود که این مهم شدنی نبوده و شهرداری نمی‌تواند اموال خود را به کند.

سلیمیان اضافه کرد: وجود اینگونه مشکلات سبب می‌شود پروژه‌ای همچون احداث ایستگاه قطار مسافربری در زرین شهر به مرحله اجرا نرسد از این رو پیشنهاد می‌شود جایگزین دیگری برای احداث ایستگاه در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: طرح جایگزین، بسیاری از مسائل را مرتفع ساخته و قابلیت اجرایی شدن دارد از این رو پیشنهاد می‌شود ایستگاه ریز به عنوان ایستگاه مسافربری انتخاب  و مجوزات لازم برای آن اخذ شود چراکه مسئله آزادسازی اراضی، ایجاد راه آهن و... منتفی خواهد شد از طرفی با سرعت هرچه بیشتر می‌توان پروژه را به جلو هدایت کرد.

عضو شورای اسلامی زرین شهر خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود پیگیری لازم برای استفاده از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن، صنایع همجوار،بخش خصوصی، مدیریت شهری و... بر روی ایستگاه ریز متمرکز شود تا بتوان این مهم را به سرانجام رساند.

اولویت‌بندی پروژه‌ها مورد توجه باشد

در پایان احمد احمدیان گفت: سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۴.۵ هکتار از اراضی شهرداری به دانشگاه اختصاص داده شد و این اراضی پس از گذشت سال‌ها همچنان در شرق زرین شهر بدون استفاده رها شده است، و این درحالیست که بسیاری از نهاده‌ها همچون نیروی انتظامی نیازمند زمین برای احداث مکانی درخورشان مردم برای ارائه خدمات هستند.

وی افزود: امروز نیز باید برای اجرای طرح‌های مهم باید به صورت کارشناسی وارد میدان شویم تا در آینده شرمنده مردم نشویم.

عضو شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: امروز برای آزادسازی قسمتی از اراضی همجوار پارک سوار شهرداری زرین شهر با مشکل جدی مواجه است حال چگونه می‌توان به سمت آزادسازی حدود هشت کیلومتر دیگر قدم برداشت وقتی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برای شهرداری به همراه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: اگر ایستگاه ریز به ایستگاه مسافربری مبدل شود، شهرداری زرین شهر نیز قطعاً احداث مسیری که با کمترین صرف زمان ممکن دسترسی ایمن را به این ایستگاه رقم بزند را در دستور کار قرار خواهد داد و قطعاً اینگونه طرح‌ها قابلیت اجرا دارد.

احمدیان خاطرنشان کرد:باید به این نکته توجه داشت که مالکیت زمین و ساختمان پارک سوار را نمی‌توان در اختیار شرکت راه آهن قرار دهد از طرفی شواری شهر نیز براساس قانون اختیار ندارد که بتواند در خصوص اموال شهرداری تصمیمی اتخاذ کند اما قطعاً با تغییر مکان ایستگاه احداث سالن انتظار در ایستگاه ریز و اختصاص باجه فروش بلیط قطار در پارک سوار را می‌توان مورد بررسی قرار داد.

کد خبر 389971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.