ربعِ قرن فراز و فرود یک پروژه

پروژه میدان امام خمینی(ره) ارومیه پس از گذشته بیش از ۲۵ سال که به دلیل مشکلات مالی راه به جایی نبرده، اکنون در بن‌بست حاشیه‌سازی‌ها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از آنکه شهردار ارومیه در یک برنامه رادیویی از باز شدن گره چندین ساله یکی از پروژه‌های این شهر و از توافق شهرداری با یک سرمایه‌گذار جدید خبر داد، موجی از اعتراض از سوی مردم و رسانه‌های محلی برعلیه این اقدام شهرداری آغاز شد.

دلیل این اعتراض آن بود که محمد حضرت‌پور در این مصاحبه، سرمایه‌گذار سه هزار میلیارد ریالی پروژه میدان امام خمینی(ره) ارومیه را یک عراقی معرفی کرده و از آغاز همکاری با وی سخن گفته بود.

طرح میدان امام خمینی(ره)، در محدوده‌ای به مساحت ۴۷ هزار و ۲۸۰ مترمربع واقع در حدفاصل خیابان بعثت و خیابان شهید منتظری ارومیه با هدف بازسازی مناطق بمباران شده ارومیه در سال ۷۳ تصویب شد بر اساس برنامه اجرایی پیش‌بینی‌شده، قرار بود این میدان در سه مرحله تا پایان سال ۱۳۹۲ به اتمام برسد.

کمبود منابع مالی برای انجام پروژه

این طرح از دوره چهارم شورای شهر در دستور کار شهرداری و شورای شهر قرار گرفت و در همان دوره پروسه واگذاری این طرح به شهرداری از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی آن زمان آغاز شد.

مراجعات و اعتراضات بیش از حد مردم و گره‌های ترافیکی حول این میدان درخواست‌ها برا ساماندهی آن را هر روز بیشتر می‌کرد و شهرداری که نمی‌توانست منابع مالی آن را تامین کند، از اجرای آن عاجز مانده و پروژه در حد آزادسازی بخشی از پروژه باقی ماند.

از طرفی میدان امام که سه کاروانسرا از دوران قاجار را در خود جای داده، در کلام مدیران مقصد انواع طرح‌های شهری شده بود و آن‌ها از ایجاد پیاده‌رو تا تبدیل این پروژه به میدانگاهی برای اجرای آئین‌های ملی مذهبی سخن می‌گفتند.

با تمام فراز و فرودهایی که این میدان در ربع قرن گذشته پشت سر گذاشته بود، پس از سخنان شهردار ارومیه درباره آخرین اقدامات درباره این پروژه پرحاشیه، حواشی چند برابر شد و ادعاهایی مبنی شهر فروشی به یک تبعه خارجی و حتی زد و بندهای مسئولان شهرداری و استانداری با آشنایان خود، در محافل غیررسمی بروز پیدا کرد و باعث واکنش شورای شهر ارمیه و استاندار آذربایجان شد.

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی این جوسازی‌ها را از سوی افراد، جریان‌ها و باندهایی دانست که سالانه به غارت صدها میلیارد از درآمدهای استان اقدام کرده بودند و شورای شهر نیز اصل وجود یک سرمایه‌گذار خارجی را منکر شد و موضوع را به رایزنی با یک ایرانی مقیم عراق تقلیل داد.

پروژه متوقف شده یا شروع نشده؟

این حرف و حدیث‌ها باعث شد تا دادستان عمومی و انقلاب ارومیه، در نامه‌ای خطاب به شهردار این شهر جهت جلوگیری از تضییع حقوق عامه و پیشگیری از تنش‌های قومیتی، نسبت به واگذاری طرح بدون رعایت موارد قانونی به سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی تذکر دهد.

اکنون به نظر می‌رسد در روزهایی که امید به رفع گره‌ها بود، بار دیگر پروژه به بن‌بست خورده و به نوعی متوقف شده است؛ هرچند سخنان رسول اصغرزاده، عضو شورای شهر ارومیه حاکی از آن است که اصلا واگذاری پروژه مصوبه‌ای از شورای شهر ندارد چه برسد به وجود سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی؛ موصوعی که بیش از پیش حاشیه‌سازی بر سر هیچ و پوچ را در این پروژه نمایان می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه این پروژه اصلا شروع نشده بود که انجام آن متوقف شود، گفت: هنوز ساز و کار قانونی مربوط به این پروژه طی نشه است یعنی نه فراخوانی برای آن اعلام شده، نه مصوبه شورا و تایید فرمانداری را کسب کرده‌است.

وی با اشاره به اینکه بعد از طی مراحل قانونی پذیرای سرمایه‌گذاران خواهیم بود، ادامه داد: این مصوبه هنوز وارد صحن علنی شورای شهر نشده است، شهرداری همچنان درحال آماده‌سازی فراخوان طرح است و زمانی که این فراخوان آماده شد، مورد بررسی کمیسیون‌های مربوطه قرار می‌گیرد بنابراین تا قبل از این مراحل کاری نمی‌توان انجام داد.

اصغرزاده حواشی مربوط به این پروژه را در ارتباط با بازی‌های سیاسی دانست و افزود: در سال انتخابات هستیم و این حواشی در همه شهرهای ایران وجود دارد؛ در یک شهر درخصوص حفر تونل مترو حاشیه‌سازی می‌شود و در ارومیه درباره این پروژه.

سلیقه شهرداری در کار نیست

وی اضافه کرد: در این طرح رعایت مفاد قانونی و منافع شهر و شهرداری در اولویت شورای شهر قرار دارد و تا زمانی که این اتفاق نیفتاده نمی‌توان حرفی از آغاز پروژه فاخر و عظیم میدان امام(ره) زد.

جزئیات این پروژه گاها مورد اعتراض کسبه و مردم محلی قرار گرفته بود و آن‌ها خواستار تغییراتی در پروژه شده بودند اما طبق گفته اصغرزاده طرح میدان امام(ره) مصوبه‌ای ملی دارد، وی خاطرنشان کرد: طرح میدان امام مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی و نیز سازمان میراث فرهنگی است؛ تمام جزئیات این طرح به دلیل آنکه در کنار بافت تاریخی شهر قرار دارد، ضوابط مربوط به ارتفاع، سطح، نوع ساخت و سازه را رعایت می‌کند و این موارد همگی براساس مصوبه بوده و سلیقه‌ای در آن سهیم نخواهد بود.

کد خبر 389962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.