ناچار به افزایش مدارس دو شیفته هستیم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: با توجه به کمبود فضای آموزشی ناچار به افزایش تعداد مدارس دو شیفته در استان اصفهان هستیم.

سید محمد ناظم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وجود مدارس دو شیفت در مقاطع متوسطه اظهار کرد: ۱.۵ درصد از مدارس آموزش متوسطه دوم دو شیفته است که در این مدارس رشته‌های نظری سهم کمی دارند، در مدارس متوسطه اول تعداد مدارس دو شیفته بیشتر است.

وی در خصوص چالش‌های مدارس دو شیفت افزود: اعتقاد ما این است که آموزش در نوبت بعدازظهر کارایی آموزش صبح را ندارد و این امر منجر به کم شدن سطح یادگیری دانش‌آموز می‌شود، در کنار آن از فضای بعدازظهر مدرسه نیز نمی‌توان برای برگزاری دوره فوق برنامه بهره برداری کرد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه ایجاد فضای آموزشی تنها راهکار حل مشکل مدارس دوشیفت است، ادامه داد: برای حل مشکل موجود راهکارهایی مثل ایجاد کلاس درس در انباری و تغییر کاربری آن مدنظر آموزش و پرورش نیست، اما تعداد دانش آموز در کلاس را در حد توانی که معلم بتواند کلاس را اداره کند افزایش داده‌ایم البته این امر تا حدی امکانپذیر است و تعداد دانش‌آموزان آموزش و پرورش را مجاب به ایجاد مدارس دو شیفت کرده است.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی مهم ترین چالش آموزش متوسطه آموزش و پرورش اصفهان است، تصریح کرد: در حوزه فنی و حرفه‌ای نیروی انسانی متخصص بسیار کم است و مجبور هستیم از نیروهای بازنشسته حق التدریس استفاده کنیم، در این میان بعضی نیروها در سالیان دور بازنشسته شده اند و با روش آموزش‌های جدید آشنایی ندارند، اما به جهت کمبود نیروی انسانی مجبور هستیم از این افراد استفاده کنیم.

ناظم زاده اضافه کرد: استان اصفهان در حوزه نیروی انسانی در آموزش و پرورش شرایط خاصی دارد و جزء سه استان اول در کمبود نیروی انسانی است، البته از راهکارهای مختلف این مشکل تقریبا حل شده است، مثل برون‌سپاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به موسسات و شرکت‌های خصوصی که از جهت نیروی انسانی و تجهیزات به آموزش و پرورش کمک کنند و در متوسطه اول و متوسطه دوم نظری نیز با بکارگیری نیروهای حق التدریس در حال رفع کمبودها هستیم.

وی در خصوص چالش‌های آموزش درس ادبیات در مدارس گفت: ما یک چالش در درس ادبیات داریم، توقع ما این است که در تدریس ادبیات فارسی که زبان مادری دانش آموزان است یک شرایط خاص و خوبی ایجاد شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد جایگاه ادبیات فارسی آنطور که باید و شاید نیست و برنامه داریم در درس ادبیات یک بحث کیفیت بخشی را داشته باشیم.

کد خبر 389954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.