۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
مصر با بحران پیاده‌رو مواجه است

علی‌رغم شهرهای فراوانی که اقدام به پیاده‌راه‌سازی جاده‌ها و خیابان‌های خود کرده‌اند، شهرهای بسیاری نیز وجود دارند که پیاده‌رو در آن‌ها واژه‌ای بی‌معنا و فراموش‌شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در جهان شهرهایی وجود دارد که وضعیت پیاده‌روی در آن‌ها بسیار ناخوشایند و غیرقابل توصیف است. یکی از این شهرها، شهر بندری اسکندریه است که دومین شهر مهم مصر محسوب می‌شود.

اسکندریه به طور کامل برای تردد وسایل نقلیه مناسب‌سازی شده است؛ بنابراین افراد پیاده نسبت به وسایل نقلیه در درجه دوم اهمیت قرار دارند و نه تنها خطوط مرکزی که حتی خطوط جانبی هم برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

در بعضی از خیابان‌های این شهر هیچ پیاده‌رو و یا مسیر سنگ‌فرش‌ شده‌ای وجود ندارد و پیاده‌روهای موجود در دیگر خیابان‌ها نیز نه تنها تنظیم‌کننده و هماهنگ‌کننده تردد عابران نیست که حتی آسایش، امنیت و سهولت حرکت آن‌ها را نیز فراهم نمی‌آورد.

مشکل اینجاست که طراحان و برنامه‌ریزای شهری اسکندریه در هنگام طراحی و ایجاد خیابان‌های جدید تمامی تمرکز خود را بر سهولت تردد وسایل نقلیه قرار می‌دهند و هیچ‌گونه اهمیتی برای عابران پیاده قائل نمی‌شوند.

این جاده‌ها به نحوی کاملا مناسب، تمامی نیازهای ضروری برای تردد وسایل نقلیه را برآورده می‌کند ولی برای عابران بسیار ناراحت‌کننده، ترسناک و حتی خطرناک تلقی می‌شوند. البته باید گفت که پیاده‌روها در سرتاسر کشور مصر با چنین وضعیتی مواجه است و خیابان‌های کل این کشور با انواع و اشکال مختلفی از حصارها، موانع و غرفه‌های تبلیغاتی و گاهی تزئینات شهری هم‌چون کاشت بی‌برنامه درختان در یک محیط، اشغال شده است. حتی در خیابان‌هایی که دارای پیاده‌رو است نیز ایجاد ساختارهایی هم‌چون ورودی مجزا برای مساجد و امتداد آن تا نبش خیابان، پیاده‌رو را به دو بخش تقسیم می‌کند که این امر خود به طریقی ایجاد مشکل می‌کند.

از سوی دیگر اعمال تغییرات لازم در مصر بسیار دشوار است زیرا در این کشور هیچ استانداردی برای احترام به حقوق عابران پیاده، پیاده‌روها، سنگ‌فرش‌ها، ساختارها و املاک و مستغلات تعیین نشده است و این مشکل در تمامی نقاط مرکزی و غیرمرکزی شهرها به وضوح دیده می‌شود. 

متأسفانه دلیل این بی‌نظمی را تنها می‌توان نبود نیروی متخصص و کمبود فرهنگ و دانش عمومی برای سطوح معماری و شهرسازی یک جامعه دانست؛ چرا که هر شهری نیازمند وجود دانش لازم برای ایجاد فضاهای باز شهری و پیاده‌روهای دوستانه به منظور خرید، بازدید، گفتگو، رفت و آمد و حتی گذراندن اوقات فراغت است.

کشور مصر نیاز دارد که برای ساکنانش شهرهایی با پیاده‌روهای بیشتر، حاشیه‌های شهری برنامه‌ریزی‌شده و بهتر، جاده‌های ایمن، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، علائم رانندگی مناسب، فروشگاه‌های محلی و اماکن تفریحی با نیمکت‌ها و صندلی‌های کافی ایجاد کند تا مردم نیز از تمرکز بر وسایل نقلیه دست بردارند و نسبت به پیاده‌روی متمایل شوند که هم یک ورزش سالم است و هم یک فعالیت تفریحی بزرگ برای تمامی اقشار مردم در هر رده سنی به حساب می‌آید.

بنابراین لازم است سیاستمدران مصری تدابیر لازم برای حمایت از پیاده‌راه‌سازی، زیست‌پذیری و تمدن شهری جدید را اجرا کنند و با پیاده‌سازی آن در کشور، شهرهایی امن و سالم برای ساکنان خود ایجاد کنند.

کد خبر 389949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.