چگونه مدیریت کلانشهر از حالت متمرکز خارج می‌شود؟

یک دکترای شهرسازی گفت: شهروند مسئول، پاسخگو و فعال حاصل وجود شبکه‌های اجتماعی در مقیاس محله‌های شهر است و در صورت نبود این شبکه‌ها وجود شهروندانی که تعلق خاطری نسبت به محل سکونت خود داشته باشند، ممکن نیست.

امیر حسین شبانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهر مجموعه‌ای از لایه‌های اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و اقتصادی است و شکل گیری شهری سرزنده و زیست‌پذیر در گرو تعاملی سازنده بین همه این لایه‌ها است.

وی افزود: لایه اجتماعی شهر از منظرهای مختلفی تحلیل می‌شود و یکی از مجموعه‌های شکل دهنده لایه اجتماعی شهر شبکه‌های اجتماعی است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: شکل‌گیری بسیاری از سکونتگاه‌های انسانی به واسطه شکل گیری شبکه‌های اجتماعی بوده، این شبکه‌ها پدیده‌ای زمانمند، تاریخی و مقدمه شکل گیری و وجود یک سکونتگاه انسانی از جمله یک شهر یا روستا است.

وی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی در مقیاس‌های مختلفی از یک خانوار تا چندین خانوار و در سطح یک محله یا یک شهر شکل می‌گیرد و بدون وجود این شبکه‌های اجتماعی تحقق شهر زیست‌پذیر از منظر اجتماعی ممکن نیست.

شبانی با بیان اینکه نبود شبکه‌های اجتماعی به معنی فردیت تام در یک زیستگاه انسانی است، عنوان کرد: شهروند مسئول، پاسخگو و فعال حاصل شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی در مقیاس محله‌های شهر است و در صورت نبود این شبکه‌ها وجود شهروندانی که تعلق خاطری نسبت به محل سکونت خود داشته باشند، ممکن نیست.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: بدون وجود شبکه‌های اجتماعی در سطح شهر و محله‌های آن تصور شهری ایده‌آل، محله‌ای ایده آل و سکونتگاهی قابل زیست ممکن نیست.

شبانی گفت: چنانچه بخواهیم مدیریت کلانشهر را از حالت متمرکز خارج و آن را تبدیل به یک سیستم غیر متمرکز کنیم قاعدتا این شبکه‌های اجتماعی باید در مقیاس محلی تعریف شود، یکی از ابزارهای ایجاد شبکه‌های اجتماعی در مقیاس خرد مدیریت شهری شورایاری‌های محله است.

وی تاکید کرد: شورایاری‌های محله می‌تواند به شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی فعال کمک کند و ابزاری برای عملکرد بهتر شبکه‌های اجتماعی و تحقق مدیریت جامع شهر است.

این کارشناس شهرسازی افزود: شکل‌گیری و فعالیت شبکه‌های اجتماعی چه در مفهوم مدرن و پیشرفته و چه در مفهوم سنتی اهمیت زیادی دارد و در دنیای امروزی شهروندان و مدیریت شهری باید نسبت به استارت‌آپ‌ها و نرم افزارهایی که تسهیل کننده عملکرد این شبکه‌های اجتماعی هستند، شناخت داشته باشند و نحوه استفاده از آن‌ها را بدانند.

کد خبر 389936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.