بیشترین تخلفات ساختمانی سال ۹۷ در مشهد چه بوده است؟

مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون‌های ماده صد شهرداری مشهد بیشترین تخلفات ساختمانی سال ۱۳۹۷ در کلانشهر مشهد مقدس را تشریح کرد.

مسعود ایاز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده عمده‌ترین تخلفات ساختمانی سال گذشته در شهر مشهد مقدس به ترتیب فراوانی پیشروی طولی، احداث طبقه اضافه، کسری پارکینگ، تغییر کاربری، رعایت نکردن عقب نشینی جانبی و پیش‌آمدگی غیرمجاز به سمت معبر بوده است.

وی با بیان اینکه پیش‌روی طولی از شایع‌ترین تخلفات ساختمانی است که در سال ۱۳۹۷ تعداد آن ۵۸۶۱ معادل ۴۵ درصد املاک رسیدگی شده بوده است، افزود: این تخلف ازحیث رعایت نکردن اصول شهرسازی و بعضاً تخلف از ضوابط فنی و یا بهداشتی در کمیسیون ماده صد قانون شهرداری قابل رسیدگی است.

مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون‌های ماده صد شهرداری مشهد ادامه داد: تخلف پیش‌روی طولی به معنای تجاوز از ضابطه سطح اشغال مندرج در طرح های تفصیلی و مجوزهای ساختمانی است که ضمن تغییر در تراکم ساختمانی موجب کاهش فضای باز املاک، سایه‌اندازی، ناهنجاری در سیما و منظر شهری نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه از علل تخلف پیش‌روی طولی تامین پارکینگ به صورت متصل یا منفصل و یا افزایش سطح زیربنا و افزایش واحدهای ساخته شده است، گفت: تخلف پیش‌روی طولی بعضاً نه تنها موجب تعدی به حقوق مالکان مجاور که معمولاً مانع تابش نور آفتاب و سایه‌اندازی می‌شود، بلکه درصورت افزایش واحدها به تبع آن افزایش جمعیت و کاهش سرانه‌های خدماتی و عدول از اصول شهرسازی خواهد شد، لذا باتوجه به شرایط مکانی و کالبدی ملک در شمول تخلفاتی است که عموماً رای به قلع بنا صادر خواهدشد.

ایاز تصریح کرد: احداث بنای خلاف جهت (در فضای باز) جزء موارد خط قرمز ضوابط کمیسیون‌های ماده صد شهر مشهدمقدس بوده و باتوجه به اینکه این امر موجب نقصان فضای باز جهت احداث فضای سبز، محدودیت در فضای بازی کودکان و در بعضی موارد تغییر در مشاعات می‌شود، عموماً رای به قلع و قمع (تخریب) بنا صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده صد قانون شهرداری‌ها، مالکان اراضی و یا املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی، تفکیک اراضی و آغاز ساخت و ساز از شهرداری پروانه ساختمانی دریافت کنند، گفت: هرگونه ساخت و ساز بدون مجوز یا مغایر با مفاد آن تخلف ساختمانی محسوب شده و باید در کمیسیون ماده صد مورد رسیدگی قرار گیرد.

مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون‌های ماده صد شهرداری مشهد به شهروندانی که قصد ساخت و ساز دارند توصیه کرد: از اعتماد به برخی از افراد سودجو چه در مرحله دریافت پروانه و چه در مرحله پایان‌کار خودداری کنند.

کد خبر 389919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.