تامین کتب درسی در کدام پایه‌های تحصیلی در اصفهان دچار مشکل است؟

رئیس اداره پشتیبانی و خدمات آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: توزیع کتب درسی سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریورماه شروع شده و از ۱۶ شهریور ماه هم مدیران مدارس برای تحویل گرفتن کتاب ها به مناطق مراجعه داشتند.

اکبر بیات در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه ثبت سفارش کتب درسی برای سال تحصیلی جدید از ۲۰ فروردین انجام شده است، اظهار کرد: ‌ثبت کتب درسی در پایه ابتدایی و متوسطه دوم نظری کلاس‌های اول تا ششم و متوسطه دوم نظری پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم و در رشته‌های فنی و حرفه‌ای به وسیله سامانه ثبت کتب آموزشی انجام شده است.

وی با بیان اینکه همه اطلاعات دانش‌آموزان با ثبت‌نام در مدرسه در سامانه کتب درسی موجود است، گفت: دانش‌آموزان با مراجعه به این سامانه و پرداخت هزینه کتب می‌توانند سفارش کتاب درسی خودشان را بدهند و اول مهرماه مشکلی نخواهند داشت و کتب درسی را از مدیر مدرسه تحویل می‌گیرند.

رئیس اداره پشتیبانی ‌و ‌خدمات آموزش ‌و ‌پرورش ‌استان اصفهان ‌گفت: اکنون حدود ۹۵ درصد کتب درسی در مقطع ابتدایی ‌به ‌مناطق ارسال ‌شده ‌و ‌با ‌تحویل به مدیران، کتاب‌ها در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

وی اضافه ‌کرد: ‌در متوسطه نظری پایه‌های یازدهم و دوازدهم که رشته آنها مشخص است مشکلی در زمینه ارائه کتب درسی نیست ‌و هفته اول مهرماه کتاب‌ها به دانش آموزان تحویل داده می‌شود و در بخش فنی و حرفه ای در پایه‌های یازدهم و دوازدهم در خصوص تحویل کتب درسی دانش آموزان مشکلی وجود ندارد.

معضل ارایه کتب درسی در سه بخش است

بیات با اشاره به اینکه ‌اکنون معضل در زمینه ارایه کتب درسی ‌دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید در سه بخش است، اظهار کرد: گروهی ‌از دانش آموزان ابتدایی ‌در مدرسه ثبت نام کردند ‌و مشخصات آنها در سامانه "سناد" موجود است، اما برای سفارش کتب درسی اقدامی نکردند. تعداد این دانش آموزان دو هزار و ۲۹۳ نفر است ‌که ثبت نام سناد شدند اما اقدامی برای ثبت سفارش کتاب شان نشده است.

وی تصریح کرد: به طور یقین این گروه از دانش آموزان اول مهرماه با حضور در کلاس و دریافت نکردن کتاب های درسی دچار استرس می شوند.

رئیس اداره پشتیبانی و خدمات آموزش ‌و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: توزیع کتب درسی فقط از طریق سفارش سامانه کتب انجام می‌شود و چنانچه دانش‌آموزی ثبت‌نام دیر هنگام در مدرسه داشت و ثبت سفارش کتب درسی را هم نتواند به موقع انجام دهد با تاخیر کتب درسی به او می رسد.

وی با بیان اینکه مشکل دوم در ‌خصوص توزیع کتب ‌درسی در پایه متوسطه است، افزود: اکنون در پایه‌های یازدهم و دوازدهم مشکلی نیست ‌و همه کتب رسیده و آماده تحویل به دانش آموزان است، اما در پایه دهم نظری حدود دو هزار دانش آموز با خروج از کلاس نهم برای ثبت نام در این پایه اقدامی نکردند ‌و ‌تعدادی هم که ثبت‌نام شدند، برای سفارش کتب درسی اقدام نکرده اند و این امر به دلیل مشخص نبودن رشته این دانش‌آموزان امکان توزیع و تحویل کتاب برای آنها فراهم نیست.

بیات ادامه داد: مشکل دیگر در زمینه توزیع کتب درسی برای دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کار دانش است، با توجه به اینکه تعداد رشته‌های کار و دانش ‌و فنی حرفه‌ای حدود ۱۰۵ رشته است و به علت اینکه تعدادی از دانش آموزان ثبت نام نشدند و وضعیت تحصیلی و رشته آنها در فنی و حرفه ای مشخص نیست، تعدای هم با ثبت نام درخواستی در سامانه کتب درسی نداشتند، مهر ماه امکان تحویل کتاب درسی برای آنها وجود ندارد.

آمار دانش آموزان ثبت نام شده

وی تاکید کرد: در پایه ابتدایی ۴۶۶ هزار و ۴۰۹ نفر ثبت نام کرده‌اند که در پایه اول ۸۲ هزار و ۹۶۶  نفر، در پایه دوم ابتدایی ۸۲ هزار و ۵۹ نفر، در پایه سوم ابتدایی ۷۸ هزار و ۵۶۶ نفر، در پایه چهارم ۷۹ هزار ۷۴۲ نفر، در پایه پنجم ۷۵ هزار و ۷۶۹ نفر و در پایه ششم ۷۲ هزار ۱۷۱ نفر گزارش شده و این تعدا دانش آموز کتب درسی سفارش دادند.

رئیس اداره پشتیبانی ‌و ‌خدمات آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: در پایه نظری ‌حدود ۳۲ هزار  نفر ۹۷ ثبت‌نام کردند و تعداد دو هزار ۶۶۶ نفر هنوز ثبت سفارش کتب درسی نداشتند. در بخش فنی و حرفه ای هم تعداد ۱۰ هزار و ۸۹ نفر ثبت نام کردند و از این تعداد ۹۱۱ نفر ثبت سفارش کتاب انجام ندادند.

وی گفت: در بخش کار و دانش تعداد ۹ هزار ۳۶۹ نفر ثبت نام کردند و از این آمار تعدا هزار و ۸۶۸ نفر هنوز ثبت سفارش کتاب نداشتند و باید این گروه از دانش آموزان تکلیف خودشان را در زمینه ارایه کتاب های درسی مشخص کنند تا هفته اول مهر با مشکلی مواجه نشوند.

بیات درباره جابه جایی و انتقال مدرسه دانش آموزان در سطح استان اظهار کرد: چنانجه دانش آموزی مدرسه خود را تغییر داد و با ثبت نام در مدرسه جدید و ثبت سفارش کتب درسی از قبل که در سامانه بوده نیازی به مراجعه حضوری به مدرسه قبلی ندارد و کتاب روز اول مهرماه به مدرسه جدید او ارسال می شود.

رئیس اداره پشتیبانی و خدمات آموزش ‌و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که به صورت استانی جابه‌جا می شوند باید با اصلاح اطلاعات اولیه در سامانه ثبت نام، سفارش کتب درسی برای استان جدید را داشته باشند.

وی در ‌خصوص ارسال پستی کتاب تک جلدی گفت: برخی از دانش‌آموزان و همکاری فرهنگی متقاضی کتاب‌های یک پایه و یا تک جلدی هستند و این گروه از اشخاص به دلیل نداشتن ثبت‌نام سنادی دانش‌آموزی و ثبت سفارش کتب درسی باید به صورت انفرادی مشخصات خود را پر کنند و با ارائه آدرس پستی کتاب‌ها ار طریق پست به درب منزل شان ارسال می‌شود.

رئیس اداره پشتیبانی و خدمات آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: سال گذشته اولین سال اجرای پایه دوازدهم بود ‌و تدوین و چاپ کتاب های این پایه زمان بر بود و برای عقب نماندن دانش آموزان از درس ۱۰ صفحه اول کتاب ها به صورت جزوه در اختیار دانش آموزان قرا گرفت ‌تا تدریس معلمان انجام شود. اما امسال در این پایه مشکلی نیست و همه کتاب های پایه دوازدهم چاپ شده و اول مهرماه در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: توزیع کتب درسی سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور ماه شروع شده و کتاب ها تحویل مناطق داده شدند. از ۱۶ شهریور ماه هم مدیران مدارس برای تحویل گرفتن کتاب ها به مناطق مراجعه داشتند.

کد خبر 389914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.