لیست اموال رئیسی به رهبری ارائه شد

اظهارات رهبر معظم انقلاب در جلسه درس خارج فقه، مصونیت از دست رفته نمایندگان و اعلام اموال رئیس قوه قضاییه به رهبری برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۲۷ شهریورماه _ کشور هستند.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات رهبر معظم انقلاب در جلسه درس خارج فقه اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «در هیچ سطحی با آمریکا مذاکره نخواهد شد» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص هدف آمریکایی‌ها از مطرح کردن مجدد موضوع مذاکره با ایران گفتند: همه باید بدانند و توجه کنند که این یک ترفند است. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مواضع متفاوت مقام‌های آمریکایی درخصوص مذاکره افزودند: گاهی می‌گویند مذاکره بدون پیش‌شرط، گاهی نیز می‌گویند مذاکره با ۱۲ شرط. این گونه سخنان یا ناشی از سیاست آشفته آنها است و یا ترفندی برای سردرگم کردن طرف مقابل. البته جمهوری اسلامی سردرگم نمی‌شود، چرا که راه ما روشن است و می‌دانیم چه می‌کنیم.

ایشان هدف آمریکایی‌ها از مذاکره را نه یافتن راه‌حل عادلانه، بلکه تحمیل خواسته‌های گستاخانه دانستند و گفتند: این حرف را که هدف آمریکا از مذاکره، تحمیل است قبلاً بنده می‌گفتم اما آنها اینقدر گستاخ شده‌اند که امروز این واقعیت را خودشان هم به زبان می‌آورند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان اخیر یک مقام آمریکایی که گفته بود باید با ایران سر میز مذاکره بنشینیم و ما فلان چیزها را بگوییم و ایران قبول کند، خاطرنشان کردند: برای این نوع مذاکره باید به سراغ همان کسانی بروند که به‌عنوان گاو شیرده آنها عمل می‌کنند. جمهوری اسلامی، جمهوریِ مؤمنین، جمهوری مسلمین‌لله و جمهوری عزت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به تبیین اهداف آمریکا از سیاست فشار حداکثری و در عین حال، تلاش برای کشاندن ایران پای میز مذاکره پرداختند و گفتند: سیاست دولت آمریکا، فشار حداکثری به ایران در قالب تحریم‌های گوناگون، تهدید و یاوه‌گویی‌های مختلف است، چرا که دولت کنونی آمریکا معتقد است با رودربایستی و تعارف نمی‌توان جمهوری اسلامی را به زانو درآورد و وادار به تواضع و قبول کرد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: رژیم ایالات متحده به دنبال آن است که هم برای رقبای داخلی خود و هم برای اروپایی‌ها این را به‌عنوان یک سیاست قطعی جا بیندازد که تنها راه مواجهه با ایشان با اشاره به اذعان آمریکایی‌ها و متحدان آنها به ناکام ماندن سیاست فشار حداکثری در به زانو درآوردن ایران، گفتند: هدف آنها از مذاکره این است که به همه ثابت کنند فشار حداکثری جواب داد و مسئولان جمهوری اسلامی برخلاف آنکه می‌گفتند مذاکره نمی‌کنیم، مجبور شدند پای میز مذاکره بیایند، بنابراین تنها راه مواجهه با ایران، فشار حداکثری است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: ما در مقابل باید ثابت کنیم که سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سخنان خود درخصوص مذاکره با آمریکا را در دو نکته جمع‌بندی کردند: ۱) مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آنان بر جمهوری اسلامی، ۲) مذاکره یعنی نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا. ایشان افزودند: برای همین است که مسئولان کشور از رئیس‌ جمهوری و وزیر امور خارجه و دیگران، یکصدا اعلام کردند که با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد نه مذاکره دوجانبه نه چندجانبه.رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی مصونیت قضایی نمایندگان پرداخته و در تیتر خود نوشته است: «مصونیت» از دست رفته» روزنامه ابتکار در ادامه این مطلب آورده است: بالاخره نمایندگان دارای مصونیت قضایی هستند یا نه؟ آنها می‌توانند در رابطه با هر موضوعی بر اساس وظیفه نمایندگی خود اظهار نظر کنند یا نه؟ این مصونیت محدودیت‌هایی هم دارد؟ اینها سوالاتی است که هر بار نماینده‌ای اظهاراتی چه در صحن مجلس و چه بیرون و چه حتی در شبکه‌های اجتماعی می‌کند و آن اظهارنظر با واکنش‌هایی همراه می‌شود، به ذهن هر مخاطب خطور پیدا می‌کند. اخیرا به دنبال مرگ ناگوار سحر خدایاری، علی مطهری و پروانه سلحشوری دو نماینده اصلاح‌طلب مجلس در شبکه‌های اجتماعی به این اتفاق ناخوشایند واکنش نشان دادند که حالا سخنگوی قوه قضائیه از احتمال برخورد قضایی با این دو نماینده مجلس می‌گوید. نعمت احمدی، حقوقدان در گفت‌وگو با «ابتکار» دراین‌باره می‌گوید: اصل هشتادوچهار قانون اساسی مقرر می‌دارد «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید» و اصل هشتادوشش قانون اساسی نمایندگان مجلس را در مقام ایفای وظایف نمایندگی و اظهارنظر و رای خود کاملا آزاد دانسته و تعقیب و توقیف آنان را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند، ممنوع کرده است. 

غلامحسین اسماعیلی روز گذشته در دهمین نشست خبری خود با رسانه‌ها، در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال برخورد قضایی با یک رسانه و دو نماینده در ماجرای سحر خدایاری یادآور گفت:‌ انتظار اولیه ما اصلاح رویه توسط خود اشخاص است و بعد هم منتظر اقدام جدی هیئت نظارت بر مطبوعات و نمایندگان هستیم که اگر اقدامی نشد یا موثر نبود دادسرا نسبت به اقدام قضایی پیگیری لازم را خواهد داشت. در ادامه محمد جواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در واکنش به اظهارات سخنگوی قوه قضا گفت: بنده بارها گفته‌ام که طبق برداشت حقوقدانان عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان رسیدگی به پرونده‌ها در هیئت منوط به ارائه شکواییه از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی است و هیئت نظارت بعد از رسیدن شکواییه موضوع را بررسی می‌کند که هنوز شکایتی از دو نماینده مجلس در ماجرای سحر خدایاری به هیئت نظارت نرسیده است که درصورت ارائه شکایت ما آن را بررسی خواهیم کرد.

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به انعکاس اظهارات مصطفی کواکبیان عضو کمیسون امنیت ملی در جلسه عزاداری روز گذشته اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «آتش‌سوزی آرامکوی عربستان ربطی به ایران ندارد » وی در بخشی ازسخنان خویش با اشاره به برخی تهدیدها و تحریم‌های آمریکا علیه ایران به استراتژی و فریب حداکثری ترامپ و موضوع کذب نسبت دادن آتش‌سوزی آرامکو عربستان به ایران گفت: شما مادامی‌که تحریم‌هایتان ادامه داشته باشد و نگذارید مردم ایران به راحتی نفت بفروشند و پول آن را منتقل کنند حتما فریبکاری شما برای مذاکره به جایی نخواهد رسید و بدانید که پیروان فرهنگ عاشورا در برابر هرگونه تهدید و تحریم‌های ظالمانه امثال ترامپ خواهند ایستاد.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام فقیهی و چند نفر از شورایاران درخصوص بافت فرسوده و طرح تفصیلی و مشکل مهم چهل ساله اسناد فرحزاد قول داد تا در نشستی در فرمانداری تهران با حضور مسئولان ذیربط موضوع را پیگیری نماید. وی در ادامه افزود: اگر در زمان رژیم ستم‌شاهی عده‌ای از وابستگان دربار پهلوی اسناد را به نام خودشان زده‌اند آن افراد زمان طاغوت روش ستمگرانه داشته‌اند لذا ستاد اجرایی فرمان امام باید اسناد حدود ده هزار نفر مردم را به رسمیت شناخته و مشکل چهل ساله مردم را حل کند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب چندین استاندار و چندین فرماندار و چندین شهردار آمده‌اند و رفته‌اند اما ما باید با این وضعیت بغرنج مردم همچنان خجالت بکشیم که چرا نباید این مشکلات حل شود و چرا وضعیت کوچه‌های تنگ و باریک و ریزدانه‌ها آن هم در منطقه ۲ اینگونه است!

روزنامه آرمان ملی، صفحه نخست امروز خود را به انعکاس اظهارات غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه اختصاص داد و در تیتر نوشت: «لیست اموال رئیسی به رهبری ارائه شد»  اسماعیلی در دهمین نشست خبری خود با رسانه‌ ها در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: ریاست قوه قضاییه به موجب قانون باید صورت جامع اموال و دارایی خود و خانواده‌اش را به مقام معظم رهبری، دفتر ایشان و یا مرجعی که ایشان مشخص می‌کنند انعکاس دهند و این کار از ناحیه آقای رئیسی انجام شده است.

اسماعیلی در رابطه با خروجی اقدامات قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بدون صدور حکم و با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور در حوزه فرار مالیاتی تنها در ۵ ماهه نخست امسال موفق شدیم که با شناسایی کسانی که فرار مالیاتی داشتند و انعکاس آن به سازمان مالیاتی کشور، ۴۲ هزار و ۹۷۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۵۱ ریال مالیاتی که پرداخت نمی شد را وصول کنیم و به خزانه واریز شد و بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در این ۵ ماهه به صندوق بیت المال برگشت.

اسماعیلی افزود: در سال گذشته هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی وصول شده بود که در ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بود و ما در این مدت توانستیم ۴ برابر شناسایی فرار مالیاتی را انجام دهیم.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی تاثیر بیکاری بر اقتصاد جامعه پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «اثر بیکاری بر اقتصاد سایه» روزنامه دنیای اقتصاد در توضیح این عنوان آورده است: براساس یک پژوهش در بازه زمانی سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۴ حجم اقتصاد سایه با روندی فزاینده همراه بوده و به طور میانگین ۳۵/ ۱۶ درصد از کل اقتصاد ایران را در بر گرفته است. در این بازه زمانی، سال ۹۳ بالاترین حجم اقتصاد سایه با ۵۴/ ۳۱ درصد را ثبت کرده که رقم این بخش به ۶۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود که رقم تولید ناخالص داخلی محاسبه‌شده، کمتر از مقدار واقعی آن لحاظ شود. یافته‌های دیگر این پژوهش نشان می‌دهد تغییرات نرخ بیکاری، اثر مستقیمی بر بخش غیررسمی اقتصاد دارد. 

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد در کنار «نرخ مالیات»، عامل «بیکاری» نیز با افزایش سطح اقتصاد سایه رابطه مستقیم دارد و قدرت نرخ بیکاری در تغییر حجم اقتصاد غیررسمی در حدود نصف قدرت نرخ مالیاتی است. نتایج نشان می‌دهد به‌طور متوسط ۷ درصد از تغییرات اقتصاد سایه در ایران در بازه سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۴ به‌طور مستقیم ناشی از تغییرات نرخ بیکاری و ۱۵ درصد از تغییرات فعالیت‌های غیررسمی به‌دلیل تغییرات در نرخ مالیات بوده است. همچنین یکی دیگر از دستاوردهای مهم این مطالعه محاسبه مقدار میانگین حجم اقتصاد سایه در بازه ۴۰ ساله مورد بررسی است. طبق محاسبات انجام شده ۳۵/ ۱۶ درصد از حجم کل اقتصاد ایران مربوط به اقتصاد سایه بوده است، عددی معادل ۲۱ هزار میلیارد تومان.

کد خبر 389911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.