با این آزمایش خون نیاز به نمونه‌برداری پروستات نیست

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد با استفاده از یک آزمایش خون جدید می‌توان سرطان پروستات را تشخیص داد، به گونه‌ای که برای شناسایی بیماری دیگر نیازی به انجام نمونه‌برداری نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردان زیادی در سراسر جهان از سرطان پروستات رنج می‌برند و برخی از آن‌ها نیز در اثر این بیماری، جان خود را از دست می‌دهند. PSA، نوعی آنتی‌ژن اختصاصی(with prostate specific antigen) است که پروستات آن را تولید می‌کند، اگر سرطان در پروستات وجود داشته باشد، این غده، PSA بیشتری وارد خون می‌کند. بنابراین، افزایش سطح PSA در خون می‌تواند یکی از علائم بروز سرطان پروستات باشد.

 موارد دیگر مانند التهاب یا بزرگ‌شدن غیر سرطانی پروستات نیز می‌تواند دلیل افزایش سطح PSA باشد. بنابراین برای اطمینان از وجود سرطان در این بخش از بدن، افراد مجبورند تحت نمونه برداری قرار گیرند؛ طی این فرآیند قسمتی از پروستات برداشته شده و بررسی‌های بیشتر روی آن انجام می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه نمونه‌برداری از پروستات نه تنها تهاجمی و خطرناک بوده، بلکه ممکن است باعث خونریزی یا عفونت شود.

همچنین در بعضی مواقع، نتیجه نمونه‌برداری مردانی با PSA بالا، نشان می‌دهد که آن‌ها به سرطان مبتلا نیستند. حتی زمانی که نمونه‌برداری نشان دهد غده سرطانی در پروستات فرد وجود دارد، ممکن است تومور مورد نظر بدخیم نبوده و اگر درمان نشود مشکلی به وجود نمی‌آید. بنابراین برای تشخیص این بیماری به یک آزمایش جدید نیاز است تا سطح سلول‌های سرطانی در حال گردش (Circulating tumor cells) را مشخص کند؛ سلول‌های سرطانی در گردش، سلول‌های سرطانی است که وارد جریان خون شده و در قسمت‌های دیگر بدن منتشر می‌شود.

گروهی از محققان انگلیسی به آزمایش خون جدیدی دست یافتند. آن‌ها این شیوه را روی ۲۵۳  مرد امتحان کردند، به طوری که ۹۸ نفر از آن‌ها هنوز نمونه برداری نکرده بودند و ۱۵۵ نفر بقیه به سرطان پروستات مبتلا بودند، اما هنوز درمان نشده بودند. مشاهده سلول‌های سرطانی در گردش در نمونه خون افراد قبل از انجام نمونه‌برداری، نشان‌دهنده سرطان بدخیم پروستات بود که بعدا با نمونه برداری نیز این نتیجه تایید شد.

 به گفته محققان، زمانی که آزمایش جدید همراه با آزمایش PSA انجام شود، تا حدود ۹۰ درصد، می‌توان وجود سلول‌های توموری در حال گردش را پیش‌بینی کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Urology منتشر شده است.

کد خبر 389895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.